مارکتینگ پلن و طرح توجیهی

مارکتینگ پلن Marketing Plan بخشی از طرح توجیهی Business Plan  است . اما در این ایران طرح توجیهی مترادف شده است با تحلیل مالی و توجیه بعد مالی طرح . به این معنا که برخی کارفرمایان بدون اطلاع فوایند ده گانه طرح توجیهی و فرایندهای نوشتن بیزینس پلن ، کمی در گوگل جستجو می‌نمایند، با کلیدواژه‌هایی نظیر ” طرح توجیهی رایگان ” یا ” بیزینس پلن ارزان ” و به یک یا چند فایل وورد برخورد کرده و دانلود می‌نمایند . این فایل در پنج یا  نهایتا ده صفحه شامل دو قسمت است : شرکت چه می‌کند + تحلیل مالی طرح .

کارفرمای مورد اشاره نیز ، این سند را مبنای ذهنی و علمی خود قرار می‌دهد و تصورش بر این خواهد بود که هر کس در همین حد به وی اطلاعات دهد ، حتما کافی است . چرا ؟

زیرا که اغلب افرادی در حال نوشتن طرح توجیهی هستند ، فقط و فقط در حوزه مدیریت مالی و یا مهندسی تولید تحصیل یا سابقه کار دارند. در نتیجه توقعی بیشتری از آنان نیز نمی‌توان داشت. درحالی‌که برای نوشتن طرح توجیهی باید حتما دو چیز را داشته باشیم :

  • وجود یک استاندارد بین‌المللی برای جمع‌آوری اطلاعات ، تحلیل اطلاعات و نوشتن طرح توجهی
  • اشراف کامل به مدیریت بازاریابی ، مدیریت فروش ، مدیریت برند و مدیریت تبلیغات ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت تولید ، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه‌گذاری

به نظر آیا شما یک فرد به تنهایی این همه تخصص دارد  ؟ حتما خیر ، برای همین است که طرح توجیهی نوشته توسط یک نفر به طرح توجیه مالی ختم می‌شود.

مارکتینگ پلن طرح کسب‌وکار تجاری برنامه بازاریابی سند بازاریابی Marketing Plan

چرا باید نویسنده بیزینس پلن به نکات مدیریت بازاریابی توجه نماید ؟

زیرا بر اساس استانداردهای جهانی ، یک طرح توجیهی خوب دارای طرح بازاریابی ( مارکتینگ پلن / طرح کسب‌وکار تجاری / برنامه بازاریابی / سند بازاریابی ) Marketing Plan باید باشد.

زیرا باید نتایج تحقیقات بازار و تحلیل استراتژیک سازمان عمودی و افقی سازمان در سند وجود داشته باشد.

برخی از عناصر مارکتینگ پلن به اختصار توضیح می‌دهیم :

  • تشریح ۷p ( مارکتینگ میکس Marketing Mix )
  • تشریح استراتژی جایگاه یابی
  • استراتژی فروش
  • استراتژی توزیع و پخش
  • ….

و این لیست ادامه دارد. توجه نمایید که موارد فوق در غالب  برنامه استراتژی بیان می‌شود.

درون طرح توجیهی و در بخش برنامه بازاریابی باید به تمام سوالات کنونی و آینده بازاریابی سازمان پاسخی استراتژیک داد.  برای مثال در بخش تشریح محصولات ، چه ویژگی منحصربه‌فرد و ارزش آفرینی باید بر اساس سطوح رقابت و حضور بلندمدت در بازار تعریف شود و چگونه باید این عمل در تعامل با واحد تحقیق و توسعه R&D  عمل نماید.

چرا به مارکتینگ پلن نیاز است

یک برنامه بازاریابی خوب قادر است تا :

  • پاسخ به سوالات مرتبط با کسب‌وکار در حوزه مدیریت بازاریابی
  • به عنوان یک سندی برای کمک به مدیر اجرایی برای درک استراتژی بازاریابی
  • یک رویکرد ساختاریافته و نظام‌مند برای ایجاد خدمات و محصولاتی که نیازهای مشتریان شما را برآورده سازد

در هنگام نوشتن برنامه بازاریابی باید اهداف بازاریابی مشخص و روش رسیدن به آن‌ها ، به صورت جزئی و عملی مشخص شده باشد.