گام به گام تا نوشتن یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن )

بیزینس پلن Business Plan ( طرح توجیهی ) ، آینده کسب‌و‌کارتان را تشریح مینماید، برنامه‌ای که میگوید که چه میکنید ؟ و چگونه آن را انجام میدهید ؟

یک طرح توجیهی بیانگر جزئیات مرتبط با مفاهیم تجاری ، محیط بازار و شرایط مالی است. بسیاری از مدیران بسیار آگاه و با تجربه هستند اما از نوشتن وحشت دارند و یا نمیدانند از کجا باید شروع نمایند.

  بیزینس-پلن-طرح-توجیهی

وجود طرح توجیهی تنها در زمان شروع یک کسب‎و‎کار اهمیت ندارد، این یک ابزار ضروری برای کمک به مدیریت و رشد کسب و کار است. طرح توجیهی یک نقشه راه برای فعالیت شرکت شماست و اگر قصد جذب سرمایه ، این بهترین منبع برای توجیه سرمایه گذار است. میزان و حجم طرح توجیهی بستگی به پیچیدگی و اندازه کسب و کار سازمان است. حتی اگر طرح توجیهی در حد یک صفحه باشد، اما کارآمدی صحیحی داشته باشد، حتما موجب موفقیت خواهد بود.

اگر حتی روی یک کاغذ کوچک نیز به اندازه یک پاراگرف در مورد اهداف آینده و روش انجام آن چیزی بنویسید این خود یک استراتژی کسب و کار است، حال شما یک برنامه دارید، یا حداقل اولین جوانه داشتن یک برنامه جامع که به آن بیزینس پلن Business Plan (طرح توجیهی ) میگیوییم.

طرح توجیهی ذاتا استراتژیک است. برنامه ای که همان روز اول و همانجا با منابع و توانمندیهای مشخصی آغاز میگردد و به نقطه ای در آینده شما را هدایت مینماید ( معمولا این برنامه ۵ ساله است ) نقطه ای که دران منابع و توانایی های شما تغییر بهتر و بیشتر شده است.

پیش از نوشتن یک طرح کسب و کار تجاری ( طرح توجیهی ) باید به موارد زیر توجه نمود :

  1. طول مدت زمان طرح توجیهی چه میزان باشد ؟

  2. چه موقع باید طرح توجیهی را نوشت ؟

  3. چه کسی به طرح توجیهی نیاز دارد ؟

  4. چرا باید طرح توجیهی نوشت ؟

  5. تعیین اهداف کوتاه مدت ، اهداف میان مدت ، اهداف بلند مدت

  6. طرح نیازهای مالی

  7. تعیین کاری که میخواهید با این طرح توجیهی انجام دهید

  8. برنامه بازاریابی استراتژیک