چگونه بنویسیم ؟

با یک جستجوی ساده در گوگل درباره نوشتن و یا همان بیزینس پلن متوجه خواهید شد افراد زیادی به دنبال این موضوع هستند.

این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که توسط اکثر افراد مطرح می‌شود. شایان ذکر است بدانید که شما برای نوشتن طرح توجیهی باید تحقیقات خود را انجام دهید و هر چیزی که نیاز دارید را در اینترنت سرچ کنید.

زمانی که به این استنباط رسیدید اطلاعات کامل برای شروع کردن نگارش طرح توجیهی دارید، می توانید این کار را انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات شما باید در سطحی قرار بگیرد که بتوانید تمام مباحث مورد نیاز را در کمترین زمان نگارش کنید از سوی دیگر تعداد صفحات طرح توجیهی اهمیت زیادی دارند در نتیجه سعی کنید برای نگارش طرح توجیهی عجله نکنید.

چطور باید یک بیزینس پلن بنویسیم

در این بخش از مقاله تصمیم داریم اطلاعات دقیقی نسبت نحوه نگارش بیزینس پلن در اختیار شما قرار دهیم. شایان ذکر است بدانید که بسیاری از افراد هنوز با سوال چگونه بیزینس پلن بنویسیم درگیر هستند و نمی دانند که از چه مرحله‌ای باید نگارش بیزینس پلن را شروع کنند و چه آیتم هایی باید در بیزینس پلن نگارش شود.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در ادامه محتوا با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات دقیق نسبت به نحوه نگارش بیزینس پلن به دست بیاورد، توجه داشته باشید که به 7 بخش تقسیم میشود که تمام بخش ها در قسمت زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آموزش گام به گام نوشتن بیزینس پلن

بیزینس پلن (طرح توجیهی Business Plan)، آینده کسب و‌ کارتان را تشریح می نماید، برنامه ای که می گوید که چه می کنید؟ و چگونه آن را انجام می دهید؟

یک طرح توجیهی بیانگر جزئیات مرتبط با مفاهیم تجاری، محیط بازار و شرایط مالی است.

بسیاری از مدیران بسیار آگاه و با تجربه هستند اما از نوشتن وحشت دارند و یا نمی دانند از کجا باید شروع نمایند.

 آموزش نوشتن بیزینس پلن

چگونه یک طرح توجیهی حرفه ای و موفق بنویسیم

وجود طرح توجیهی تنها در زمان شروع یک کسب ‎و ‎کار اهمیت ندارد، این یک ابزار ضروری برای کمک به مدیریت و رشد کسب و کار است.

طرح توجیهی یک نقشه راه برای فعالیت شرکت شماست و اگر قصد جذب سرمایه دارید، این بهترین منبع برای توجیه سرمایه گذار است.

میزان و حجم طرح توجیهی بستگی به پیچیدگی و اندازه کسب و کار سازمان است.

حتی اگر طرح توجیهی در حد یک صفحه باشد، اما کار آمدی صحیحی داشته باشد، حتما موجب موفقیت خواهد بود.

اگر حتی روی یک کاغذ کوچک نیز به اندازه یک پاراگراف در مورد اهداف آینده و روش انجام آن چیزی بنویسید این خود یک استراتژی کسب و کار است، حال شما یک برنامه دارید، یا حداقل اولین جوانه داشتن یک برنامه جامع که به آن بیزینس پلن گفته می شود را دارید.

طرح توجیهی ذاتا استراتژیک است.

برنامه ای که همان روز اول و همانجا با منابع و توانمندی های مشخصی آغاز می گردد و به نقطه ای در آینده شما را هدایت می نماید (معمولا این برنامه ۵ ساله است) نقطه ای که در آن منابع و توانایی های شما تغییر بهتر و بیشتر شده است.

پیش از نوشتن یک بیزینس پلن باید به موارد زیر توجه نمود :

  1. طول مدت زمان طرح توجیهی چه میزان باشد ؟
  2. چه موقع باید طرح توجیهی را نوشت ؟
  3. چه کسی به طرح توجیهی نیاز دارد ؟
  4. چرا باید طرح توجیهی نوشت ؟
  5. تعیین اهداف کوتاه مدت ، اهداف میان مدت ، اهداف بلند مدت
  6. طرح نیازهای مالی
  7. تعیین کاری که می‌خواهید با این طرح توجیهی انجام دهید
  8. استراتژیک

قید کردن مشخصات مجری طرح در طرح توجیهی

اولین بخش از طرح توجیهی ثبت شدن مشخصات مجری طرح است، توجه داشته باشید که شما باید در طرح توجیهی شماره تماس، آدرس و مشخصات فردی مجری طرح را قید کنید.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که مجری طرح به چه کسی گفته می شود؟

در پاسخ به این سوال باید ذکر کنیم که مسئولیت مجری طرح را می توان از عنوان سمت وی متوجه شد. توجه داشته باشید مجری طرح به کسی گفته می شود که مسئولیت اجرای طرح به عهده او گذاشته شده است، در نتیجه مطمئناً در اختیار داشتن اطلاعات مجری طرح ضروری می باشد.

چگونه بیزینس پلن بنویسیم ؟

چگونگی نوشتن بیزینس پلن موفق برای کسب و کار بنویسیم؟

بررسی موارد مهم طرح توجیهی

در این بخش از مقاله چگونه بیزینس پلن بنویسیم قصد داریم یکی از مباحث بسیار مهم را مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که در این بخش باید موارد بسیار مهمی را در مورد طرح توجیهی مشخص کنید برای مثال باید ذکر کنید که پروژه مورد نظر دقیقاً چیست در چه حوزه ای می باشد.

حتی باید این نکات را هم ثبت کنید که چگونه پروژه به سودآوری می‌رسد. این نکته را در نظر داشته باشید در نگارش طرح توجیهی آنقدر باید حرفه ای عمل کنید تا بتوانید کارفرما را مجاب کنید که طرح 100% به سوددهی می رسد، چون در این شرایط بر روی پروژه می کند.

در واقع شما باید یک پلن کامل از بیزینس خود در این قسمت از طرح توجیهی ثبت کنید البته مسائل بسیار زیادی است که باید در این قسمت از طرح توجیهی نگارش شود اما ما تنها به دو نمونه از آن اشاره کردیم.

ثبت جواز و اقدامات قانونی در طرح توجیهی

همانطور که می دانید برای انجام هر کاری شما باید مجوزات آن را اخذ کنید، برای مثال بهتر است ذکر کنید که برای راه اندازی پروژه به چه مجوزهایی نیاز است، از سوی دیگر تمام اقدام های قانونی که باید برای راه اندازی پروژه انجام شود را باید در این بخش از طرح توجیهی ثبت کنید.

اگر قصد دارید بدانید که چرا این موارد باید در طرح توجیهی ذکر شود بهتر است ذکر کنیم که این موارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و کارفرما از تمامی مجوزهایی که نیاز است برای راه اندازی پروژه صادر شود مطمئنا باید اطلاع پیدا کند.

توجه داشته باشید تمام مجوزهایی که باید صادر شود نیاز به تامین منابع مالی دارد در نتیجه اگر به صورت اشتباه این موارد را در بیزینس پلن قرار ندهید مطمئناً در ادامه مسیر با چالش مواجه خواهید شد و حتما باید مجدداً طرح توجیهی خود را ویرایش کنید.

مشخص شدن خدمات یا محصول

زمانی که شما بیزینس پلن را نگارش می کنید مطمئناً در انتها باید خدمات ارزشمند یا یک محصول پرفروش را به کارفرما معرفی کنید.

در واقع شما باید در این قسمت مشخص کنید که در پایان این پروژه قرار است چه اتفاقی رخ دهد. آیا محصولی تولید می شود یا خدمات ارزنده ارائه خواهد شد. در هر شرایط اگر هر کدام از دو گزینه ای که ذکر شده است را شما ارائه خواهید داد، باید جزئیات محصول یا خدمات در بیزینس پلن قید شود.

پیش بینی مالی در طرح توجیهی

یک بخش در طرح توجیهی وجود دارد که شما باید تمام هزینه های مالی را پیش بینی کنید، برای مثال مواردی همچون هزینه لجستیک، استهلاک، هزینه تامین و نگهداری، سرمایه در گردش و بسیاری از هزینه های پیش بینی نشده باید در این قسمت از طرح توجیهی قید شود.

هزینه های سرمایه گذاری را برآورد کنید

یکی دیگر از مواردی که حتماً باید در طرح توجیهی قید شود هزینه های سرمایه گذاری است در واقع شما باید میزان هزینه‌های سرمایه‌گذاری را برآورد کنید، از سوی دیگر باید مشخص شود که سرمایه گذاری چگونه باید انجام گردد.

همانطور که می دانید پروژه ها نیاز به دریافت تسهیلات مالی دارند به همین دلیل شما باید در طرح توجیه این مباحث را هم مشخص کنید. بعد از مشخص کردن این موارد باید برآورد سود یا زیان محصول یا خدمات پروژه را انجام دهید. در این صورت کارفرما با اطمینان بیشتری برای شروع پروژه قدم بر می دارد.

برنامه ریزی اجرای طرح

آخرین بخش مربوط به برنامه ریزی اجرای طرح است. در واقع شما تمام موارد مورد نیاز را در طرح توجیهی ذکر کردید و در حال حاضر با استناد به مواردی که ذکر کرده‌اید باید زمان اجرای طرح را برآورد کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

زیرا شما باید تمام مواردی که در قسمت بالا قید کرده اید را انجام دهید، برای مثال باید زمانی که برای اخذ مجوز نیاز دارید را محاسبه کنید از سوی دیگر موارد دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود کار شما از لحاظ زمانی به تعویق بیفتد پس باید  برآورد شما دقیق باشد که به محض شروع شدن مراحل اجرایی پروژه با چالش مواجه نشوید.

چگونه بیزینس پلن بنویسیم ؟

نکته بسیار مهم که باید قبل از نوشتن طرح توجیهی بدانید

اگر همچنان به دنبال پاسخ سوال چگونه بیزینس پلن بنویسیم هستید بهتر است بدانید که در اولین گام برای نوشتن بیزینس پلن باید یک مدت زمان مشخص تعیین کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که تعیین مدت زمان برای طرح توجیهی بسته به نوع پروژه و سرعت عمل فرد دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر نوشتن طرح توجیهی را به یک شرکت حرفه ای بسپارید مطمئنا در کمترین زمان و مطابق با اصول نگارش طرح توجیهی، طرح را تحویل خواهد داد.

اگر خودتان قصد دارید برای نوشتن طرح توجیهی اقدام کنید بهتر است بدانید که باید تمام چیزهایی که نیاز دارید را در ۵۰ صفحه بگنجانید. البته ۵ صفحه هم باید برای پیش بینی های ماهانه، رزومه های مدیریتی و جزئیات دیگر اختصاص دهید. در مجموع طرح شما باید ۵۵ صفحه یا نهایتاً ۶۰ صفحه باشد.

 توجه داشته باشید که طرح توجیهی را اصولاً افرادی مطالعه می‌کنند که مشغله کاری بسیار زیادی دارند. برای مثال صاحبان مشاغل بسیار پر مشغله هستند و شما باید تا جایی که می توانید تعداد صفحات طرح توجیهی خود را کمتر کنید. در نتیجه اگر صفحات طرح توجیهی شما بیش از ۶۰ صفحه باشد مطمئناً آن را به خوبی خلاصه نکرده‌اید و احتمال اینکه کارفرما  طرح شما را به صورت کامل مطالعه نکند وجود دارد.

مباحثی که در این قسمت ذکر شده کاملا مشخص می کند که چه مدت زمانی برای نوشتن طرح توجیهی کافی است. البته باید مجدداً این مسئله مطرح شود که مدت زمان واقعی به سرعت نویسنده طرح توجیهی بستگی دارد.

جمع بندی

مطمئنا تا قبل از مطالعه این مقاله اطلاعاتی نسبت به طرح توجیهی و بیزینس پلن نداشته اید و دائما با این سوال که چگونه بیزینس پلن بنویسیم ؟ مواجه میشدید اما در حال حاضر می دانید که چگونه میتوان بیزینس پلن نوشت. در نهایت امیدواریم موارد ذکر شده در این مقاله بتواند شما را در هنگام نگارش بیزینس پلن یاری کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مقالات سایت ما استفاده کنید. تنها کافی است در سایت این عبارت را جستجو کنید (چگونه بیزینس پلن بنویسیم)

جهت سفارش بیزینس پلن می توانید با ما در تماس باشید.

5/5 - (22 امتیاز)