طرح توجیهی Business Plan

طرح توجیهی | مشاوره نوشتن طرح توجیهی

طرح توجیهی دارای مخاطبین متفاوتی است، درنتیجه نیاز است تا بر اساس نوع نگاه، فرهنگ و صنعت تقاضاکننده این طرح ( درخواست‌کنندگان طرح کسب و کار ) آن را به‌صورت خاصی تدوین نماییم. ما مشاوره تهیه بیزینس پلن را بر اساس استاندارد اروپا وآمریکای شمالی ارائه مینماییم .

دقت نمایید : بخش‌های یک طرح کسب‌وکار تجاری، کاملا استاندارد بوده و نمی‌توان به‌دلخواه بخشی از آن را حذف نمود، اما پس از شناخت مشاور از طرف دریافت‌کننده این سند، با افزودن برخی جزئیات خاص و شخصی‌سازی Customize آن از طریق تغییر ادبیات نوشتاری و جمع‌آوری اطلاعات خاص، سعی خواهد شد تا جذابیتی حرفه‌ای و قابل‌قبول ( بدون عدد سازی و سندسازی ) برای وی ایجاد نماید.

نوشتن طرح توجیهی تدوین طرح کسب ‌وکار ، بیزینس پلن ، طرح کسب ‌وکار تجاری Business Plan

5 دلیل برای نوشتن طرح توجیهی

نوشتن طرح توجیهی ( طرح کسب ‌وکار ، بیزینس پلن ، طرح کسب ‌وکار تجاری Business Plan  ) از آن خدماتی که همیشه با تعداد زیادی سوال توسط کارفرمایان آغاز میگردد . ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب لزوم داشتن طرح توجیهی / علت نوشتن طرح توجیهی برای یک کارآفرین بپردازیم.

 کارآفرینانی که یک کسب و کار جدید را شروع می‌کنند اغلب می‌پرسند ” آیا من واقعا به یک طرح توجیهی لازم دارم؟ ‌آیا نوشتن طرح کسب و کار حقیقتا استفاده بهینه از زمان است؟ “‌پاسخ به این سوالات تقریبا همیشه “بله”‌ است. طرح توجیهی لازم عینی و بخش جدایی ناپذیر از یک کسب و کار جدید است.

در واقع،‌ نوشتن طرح‌های توجیهی می‌تواند زمانی زیادی ببرد، ‌و نیازمند آن است که شما مقدار زیادی داده در اختیار داشته باشید، ‌تا اندازه‌ای به پیش‌بینی‌ها بستگی دارد و اغلب باعث ایجاد لیستی بلند بالا از تحقیقاتی می‌شود که شما باید انجام دهید و سایر کارهایی که باید تکمیل کنید.

علاوه بر این،‌ این‌طور نیست که همه نسبت به مفید بودن یک طرح توجیهی باور داشته باشند. مطالعه 116 کسب و کار جدید توسط دانشکده بابسون انجام شده است. این مطالعه نشان داده است که وجود یک طرح توجیهی رسمی قبل از شروع یک کسب و کار کوچک تفاوتی در موفقیت نهایی آن کسب و کار ایجاد نکرد،‌ با این فرض که آن کسب و کار،‌ کسب و کاری نباشد که در جستجوی تامین منابع از بیرون باشد.

بنابراین چرا خودتان را به یکی از بهترین سلاح‌هایی که صاحبان کسب و کار می‌توانند داشته باشند مجهز نکنید؟‌ اگر همچنان دچار تردید هستید، پیش از آنکه اقدامی در خصوص کسب و کار کوچک خود انجام دهید،‌‌ این پنج دلیل را در باب ضرورت نوشتن یک طرح توجیهی را ملاحظه کنید.

آیا طرح توجیهی لازم است ؟

  • یک طرح توجیهی صرفا حاوی بایدها و ضرورت‌ها برای برخی کسب و کارها است

اگر قصد دارید برای دریافت یک وام به بانک / موسسه مالی و اعتباری مراجعه کنید تا برای کسب‌وکارهای کوچک درخواست وام نمایید ،‌ ایده کسب‌وکار خود را باید در غالب یک بیزینس پلن حرفه‌ای به سرمایه‌گذاران ارائه نمایید،‌ یا شریک سرمایه‌گذار جذب نمایید،‌ پس طرح توجیهی لازم است.

سرمایه‌گذاران و حمایت‌کنندگان بالقوه می‌خواهند پتانسیل واقعی ایده کسب‌وکار شما را به طور واضح در قالب حقایق و آمار و ارقامی قاطع ملاحظه کنند. یک طرح توجیهی بهترین، و عموما، تنها راه قابل قبول برای ارائه این اطلاعات می‌باشد.

  • طرح توجیهی لازمه تصمیم‌گیری است

برخی بخش‌های یک طرح توجیهی سنتی ( به شیوه قدیمی و همچنان مرسوم در بین شرکت‌های ایرانی ) به راحتی قابل تکمیل نیستند، مخصوصا اگر مدیران شرکت‌ها در تصمیم‌گیری یا تصمیم سازی خود و یا حتی بازار خویش دچار تردید بوده و یا به طور کامل به یک نقطه قطعی نرسیده باشند. طرح‌های توجیهی نوین به شما کمک می‌کنند تا این نواحی خاکستری را از بین ببرید،‌ چرا که شما باید اطلاعات خاصی را روی کاغذ بیاورید.

اتخاذ تصمیمات دشوار اغلب یکی از دشوارترین و مفیدترین بخش‌های نوشتن یک طرح کسب‌وکار است. مخصوصا اینکه ما در تیم مشاوران مدیریت ایران به کارفرمایان خود در این حوزه مشاوره رایگان ( مشاوره بازاریابی ، مشاوره فروش ، مشاوره تبلیغات ، مشاوره برندسازی ، …. )  هم می‌دهیم تا آنان بتوانند آینده را به شیوه‌ای صحیح و منطقی در طرح کسب و کار خود ترسیم نمایند.

به عنوان مثال،‌ اگر کارفرما به صورت دقیق تصمیم نگرفته باشد که چه محصولاتی را به چه قیمتی بفروشد،‌ برای وی بسیار دشوار خواهد بود تا بخش محصولات و خدمات ( بخش بازاریابی  4p) طرح کسب‌وکارتان را تکمیل نماید. شناسایی این اطلاعات و دیگر اطلاعات حیاتی یک محصول ، فرایند برنامه‌ریزی کسب‌وکار می‌باشد که ما در این حوزه مشاوره ارائه می‌نماییم.

  • طرح توجیهی می‌تواند ابزاری برای ارزیابی واقعیت باشد

نوشتن یک طرح توجیهی اغلب اولین چالش واقعی پیش روی صاحبان کسب‌وکارهای کوچکی است که می‌خواهند یک سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز جدید را راه‌اندازی نمایند، اما تمایل ندارند که به این فکر کنند که شاید ایده کسب‌وکارشان شاید کمی ناقص باشد یا هنوز به طور کامل توسعه نیافته باشد.

درحالی‌که این یک فکر ، فکری ناخوشایند و دلهره‌آور برای یک کارآفرین مشتاق و هیجان زده است،‌ شناسایی زود هنگام خلاء های موجود در فرایند کار به صاحبان کسب و کار این فرصت را می‌دهد تا تحقیقاتشان را تقویت کنند، ایده‌هایشان را بیازمایند،‌ و گام‌هایی در جهت تقویت کردن و ماندگارتر کردن کسب و کاریشان بردارند. این امر ممکن است در ابتدا یک گام به عقب باشد، اما این کار می‌تواند شانس کارآفرین برای موفقیت را تقویت نماید،‌ پیش از آنکه او زمان و پول خود را در کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری نماید که احتمال شکست دارد.

  • یک طرح توجیهی می‌تواند ایده‌های جدیدی به شما دهد

کشف ایده‌های جدید،‌ رویکردهای متفاوت و دیدگاه‌های تازه برخی از بهترین چیزهایی هستند که می‌توانند در عمق فرایند برنامه‌ریزی کسب‌وکار روی دهند. علیرغم شهرت بعضا منفی،‌ یک طرح کسب‌وکار همیشه یک سند بلندبالا،‌ خشک و بی‌روح، و ساختاریافته نیست.

در واقع،‌ یک طرح توجیهی موفق عکس این است؛‌ طرح کسب و کار یک ابزار انعطاف‌پذیر،‌ در حال رشد و پویا می‌باشد که می‌تواند به شما کمک کند تا به صورت خلاقانه‌ای فکر کرده و به راه‌حل‌های جدیدی برای برخی از دشوارترین چالش‌های کسب و کار خود دست پیدا کنید. این امر مخصوصا زمانی صدق می‌کند که شما به بخش استراتژی بازاریابی می‌رسید. در اینجا، شما طرح اولیه‌ای برای فعالیت‌های بازاریابی‌تان ایجاد می‌کنید،‌ و خلاقیت و ایده‌های جدید ارزشمند هستند.

  • یک طرح توجیهی یک برنامه اقدام است

طرح توجیهی یک سند مفید برای همه صاحبان کسب‌وکارهای کوچک می‌باشد. اما زمانی که شما از طرح کسب‌وکار به عنوان ابزاری استفاده می‌کنید تا به شما کمک کند تا اقدامات عملی، گام‌های بعدی،‌و فعالیت‌های آتی را طرح‌ریزی کنید،‌ در واقع در حال نوشتن یک سند زنده هستید که نه تنها مشخص می‌کند کجا هستید و به کجا می‌خواهید برسید بلکه به شما دستورات لازم برای رسیدن به آنجا را هم می‌دهد.

با بازگشتن به سوال اول خودمان در خصوص اینکه آیا یک طرح کسب و کار حقیقتاً مورد نیاز است یا نه،‌ ممکن است بتوانید بدون داشتن یک طرح توجیهی هم یک کسب و کار موفق ایجاد کنید،‌ اما قطعا آسان‌تر خواهد بود که این کار را با در دست داشتن یک طرح کسب و کار به خوبی ساختار یافته انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که اگر شما در حال استفاده از یک طرح توجیهی درست هستید،‌ نباید منتظر این باشید که در زمان شروع ، همه جواب‌ها را در دست داشته باشید. شما می‌توانید یک نمای کلی از طرح خود ایجاد کنید، همه اطلاعاتی که در این مقطع در اختیار دارید را وارد کنید،‌ و سپس زمانی که چیزهای بیشتری در مورد بازار می‌آموزید،‌ بر روی جاهای خالی کار کنید. این یک نوع سند سیال و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند برای یک کسب و کار جدید ارزشمند باشد.

مشاور بیزینس پلن تیم مشاوران مدیریت ایران، پس از دریافت اطلاعات اولیه کارفرما در خصوص شرکت،برند، ایده، برخی اطلاعات جزئی را از کارفرما دریافت و بعد از تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات تکمیلی ؛ فرایند تهیه طرح کسب‌وکار را آغاز می‌نماید. باید توجه داشت که هدف یک طرح کسب و کار توجبه فرایندها و کسب‌وکاری است که میخواهید و یا در حال انجام آن هستید.

مشاوره تهیه بیزینس پلن  | مشاوره تهیه طرح توجیهی

برخی از انواع کسب‌و‌کارها که تاکنون از خدمات مشاوره طرح توجیهی تیم مشاوران مدیریت ایران استفاده نموده است :

  1. طرح توجیهی شرکت نرم افزاری و شرکت سخت افزار
  2. طرح توجیهی شرکت بازرگانی
  3. بیزینس پلن شرکت تولید محصولات کشاورزی
  4. بیزینس پلن شرکت حسابداری و حسابرسی
  5. بیزینس پلن شرکت برگزارکننده مراسم و جشنها
  6. بیزینس پلن شرکت تولید انرژی (  مثل : بیزینس پلن نیروگاه خورشیدی )
  7. بیزینس پلن شرکت صنایع معدنی
  8. بیزینس پلن شرکت تولیدکننده روغن صنعتی
  9. بیزینس پلن شرکت تولیدکننده لوازم ورزشی
  10. بیزینس پلن مدرسه خصوصی
  11. طرح توجیهی شرکت سرویس دهنده اینترنت
  12. طرح توجیهی دریافت نمایندگی برندهای معتبر از : آمریکا، فرانسه، کانادا، اتریش، آلمان، هلند، بلژیک، کره، …
  13. طرح توجیهی ویزای سرمایه گذاری  خوداشتغالی / استارت آپ در کشورهای : کانادا ، اسلواکی، هلند، مجارستان، فنلاند، اتریش، دانمارک، …

 

وب سایت مرکزی : مشاوره طرح کسب و کار تجاری

Call Now ButtonCall Now