تفاوت با بیزینس پلن های دیگر، سردرگم شدید. در این مطلب تفاوت یک بیزینس پلن حرفه ای را با سایر طرح های توجیهی متوجه خواهید شد.

تفاوت بیزینس پلن با بیزینس پلن دیگر ناشی در استانداردی است که در نوشتن آن باید رعایت شود که نمی‌شود.

تفاوت بیزینس پلن Business Plan

استاندارد نبودن بیزینس پلن به چه معناست :

  1. عدم وجود یک رویه منطقی در ارتباط با عناوین حاضر بیزینس پلن

زمانی که مخاطب بیزینس پلن ( سرمایه گذار – شریک – آفیسر پرونده درخواست ویزا – اعطا کننده نمایندگی ) بیزینس پلن را بررسی می نماید ، باید بتواند یک روند منطقی در بین اجزا بیزینس پلن مشاهده نماید . این روند منطقی خود دارای یک الگو استاندارد شده است و سلیقه ایی نمیتواند باشد. اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی ، دارای استاندارد یا الگوی از پیش تعیین شده می باشد.  حال آنکه در بیزینس پلن های ایرانی عناوین دارای یک ارتباط منطقی و معنی با یکدیگر نیستند ، در نتیجه برای جلوگیری از مشخص شدن این نقیصه ، اکثر نویسندگان سعی می نمایند که عناوین بیزینس پلن را با فصل بندی ( به مانند یک پایان نامه ) از هم جدا کنند و این از دید یک متخصص پوشیده نخواهد بود.

  1. عدم وجود ارتباط منطقی بین اجزای یک عنوان

زمانی که نویسنده بیزینس پلن از تکنیک ( کپی و پیست ) استفاده مینمایند و اجزای درون یک عنوان به صورت جزیره‌ای عمل نموده و هیچ ارتباطی با هم نخواهند داشت. در نتیجه مطالب بیان شده در زیر عنوان ، باید حالت جاری آبشاری Cascade داشته باشد تا بتوان به درستی مفهوم را خواننده منتقل نموده و فرد را نسبت به آن عنوان توجیح نماید.

  1. عدم شناخت نویسنده از بازار هدف ( شناخت اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی )

متاسفانه کار بیزینس پلن نیز مانند نوشتن پایان نامه ، از یک حالت مشاوره با مبنای علمی به یک کار پیش پا افتاده تبدیل شده است. زمانیکه که در میدان انقلاب یک بیزینس پلن را در 20 صفحه  ( برای آمریکا ، برزیل ، ژاپن و …. ) را میتواند با 200 هزار تومان در مدت 1 ساعت تهیه نمود. باید کارفرما از خود سوال نماید که نویسنده ، این همه داده و اطلاعات را چگونه از آن کشور با این سرعت جمع آوری کرده است . جالب اینکه حتی دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی که باید به کار گرفته شود را به علت حق اشتراک گران را نیز ندارند.

آیا فردی که تاکنون از کشور خارج نشده است ، در خصوص الگوی مصرف کشور های غربی اطلاع دارد ؟

  1. عدد سازی در بیزینس پلن و عدم استفاده از اطلاعات واقعی به علت عدم دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی بین الملل

بسیار دیده ایم که آمار و رقمهای موجود در یک بیزینس پلن از سایتی جمع آوری شده است که آخرین به روزرسانی آمارهای موجود در آن برای 4 یا 5 سال قبل بوده است. نویسنده اطلاعات آن را در متن کپی کرده و اطلاعات آماری را به صورت دستی به روزرسانی مینماید.

در یکی از این بیزینس پلان ها جمعیت کانادا را 50 میلیون نفر برای سال 2022 پیش بینی کرده بود. علت آن بود که نویسنده اطلاعاتی در خصوص جمعیت آن کشور در سال 2018 را به صورت تقریبی زیاد کرده بود. حال آنکه همه این موارد دارای پایگاه اطلاعاتی دقیق و گاه فصلی هستند که البته با خرید اشتراک آنها ، میتوان به اطلاعات بسیار با ارزش دست پیدا نمود. سوال اینجاست که چگونه میشود ، جمعیت یک کشور را در یک سند به صورت دستی زیاد نمود ؟

 

هر کسب و کاری برای شروع و یا ادامه مسیر کاری خود به تشخیص مسیر و اصلاح آن در طی مسیر دارد . تامین منابع مالی فقط یکی از هدفهای است. سرمایه گذاران سرمایه خویش روی ایده و طرح کارآفرینی خواهند نمود که آن کارآفرین به روش منطقی بتواند طرح خود را در تمام ابعاد ، تاکید می نمایم که در تمام ابعاد و نه فقط از بعد مالی ، توجیه نماید.

مطرح نمودن ایده به روشی منطقی ، روشن و علمی و عملی و قابل فهم توسط یک فرد را طرح کسب و کار Business Plan ، یا بیزینس پلن مینامند. بیزینس پلن یا باید با استفاده از داده های آماری واقعی بتواند طرح کارآفرین / سرمایه پذیر را تشریح نماید.

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار یک سند است . سندی که باید بتواند در غیاب کارآفرین با مخاطب خود صحبت نماید . اگر طرح توجیهی نیاز به توضیحات شفاهی از سوی کارآفرین داشته باشد ، حتما حرفه ای نوشته نشده است.

در صورتی که هر سوالی درباره نوشتن بیزینس حرفه ای و استاندارد داشتید می توانید از تیم مشاوره مدیریت ایران استفاده کنید.

طرح توجیهی ارزان قیمت ( طرح توجیهی آماده یا دانلود رایگان طرح توجیهی ) – بایدها و نبایدها

چطور طرح توجیهی بنویسیم – 20 نمونه طرح توجیهی رایگان

طرح توجیهی مهاجرت به کانادا از طریق شرکت استارتاپ Startup ( ویزای کانادا )

5/5 - (3 امتیاز)