طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) Business Plan ابزاری برای درک کجایی ، چیستی و چگونگی حال و آینده یک کسب و کار است.

آیا در حال برنامه ریزی برای شروع یک کسب و کار هستید و یا در حال حاضر کسب و کاری دارید؟

اگر پاسخ مثبت است، به یک طرح توجیهی ( بیزنس پلن ) نیاز خواهید داشت.

تهیه طرح توجیهی کاری دلهره آور به نظر می رسد، اما اگر کسب و کارتان را درست درک کرده باشید، کار چندان دشواری نخواهد بود. این کار صرفا سازماندهی کردن اطلاعات به شیوه ای روشن و دقیق است.

فرمت بیزینس پلن

Business Plan طرح توجیهی بیزینس پلن طرح کسب و کارتجاری

در این مطلب به تشریح انواع طرح توجیهی ( بیزینس پلن ، طرح کسب و کار ، Feasibility Study ، Business Plan ) خواهیم پرداخت.

 این موضوع را مورد بحث قرار می دهد که چطور یک طرح توجیهی بی نقص بنویسیم، از جمله انواع طرح های توجیهی که متداول تر هستند.

خاطرنشان می‌نماییم که چه چیزهایی در فرمت بیزینس پلن ضروری است باید مطرح شود.

این ضرورت را بر اساس ساختار کسب و کار شما، بازاریابی و فروش، طرح سازمانی و عملیاتی و دیگر موارد مورد تحلیل قرار می‌دهید.

طرح توجیهی چیست ؟

طرح توجیهی توصیفی مکتوب از این موضوع است که کسب و کار شما دقیقا چیست.

نیاز خواهید داشت تا اهداف کسب و کار، استراتژی ها و هر عاملی که می تواند کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد (از جمله رقبا) را توصیف کنید.

به منظور کمک به شما برای نوشتن یک طرح توجیهی بی نقص، ما نمایی کلی از همه آنچه باید در طرح خود بیاورید را ارائه خواهیم کرد، بنابراین حتی اگر فکر می کنید خیلی تازه کار هستید، مشکلی برای شروع نخواهید داشت.

دلیل اینکه بسیاری از صاحبان کسب و کار در بدو امر تصمیم می گیرند که یک ( بیزینس پلن ) طرح کسب و کار تهیه کنند آن است آنها صرفا باید این کار را انجام دهند.

اگر بخواهید برای یک وام کسب و کار درخواست بدهید، سرمایه گذار جذب کنید، یا مجوزی ضروری را به دست آورید، انواع طرح کسب و کار یک پیش شرط است.

حتی اگر هدفتان از نوشت بیزینس پلن تامین مالی یا گرفتن مجوز نباشد، باز هم داشتن یک طرح توجیهی خوب و حرفه ای و جامع ایده خوبی است.

اگر نیاز دارید کارمندانی کلیدی استخدام کنید، یک طرح توجیهی قوی به شما در جذب استعدادهای برتر کمک خواهد کرد.

هر زمان نیاز داشته باشید با افراد حرفه ای از قبیل مشاوران یا حسابداران سرو کار داشته باشید، طرح توجیهی شما بینشی ارزشمند در اختیار آنها قرار می دهد.

نهایتا، ایده خوبی است که به خاطر خودتان یک طرح توجیهی تهیه کنید.

هنگامی که هر یک از انواع طرح توجیهی آماده می کنید، این شانس را خواهید داشت که استراتژیخودتان را مفهوم سازی کرده و ارزیابی کنید.

برای شما ثابت خواهد شد که ایده شما هم به لحاظ منطقی و هم به لحاظ لجستیک معقول است.

زمانی که دست به کار نوشتن بیزینس پلن می شوید تا کسب و کار خود را روی زمین پیاده کنید، یک طرح توجیهی قوی به شما کمک می کند تا در مسیر درست بمانید.

انواع طرح های توجیهی ( انواع بیزینس پلن )

انواع طرح های توجیهی در شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارند، اما عموما می توان آنها را به سه نوع کلیدی تقسیم کرد :

  1. طرح توجیهی کوتاه یا مختصر
  2. طرح توجیهی جامعه یا بلند
  3. طرح توجیهی عملیاتی یا اقدام

 

طرح های توجیهی مختصر

این نوع از انواع طرح توجیهی معمولا نسخه ای کوتاه تر و قابل فهم تر از طرح توجیهی عادی هستند.

عموما، این نوع از بیزینس پلن 3 تا 5 صفحه خواهد بود. شما باید خلاصه اجرایی، مسائل مالی و هر گونه اطلاعات مرتبط با افرادی که طرح را به آنها ارائه می کنید را در این طرح بگنجانید.

یک طرح توجیهی مختصر معمولا با در نظر داشتن اهداف یا افرادی خاص تهیه می شود، بنابراین به راحتی می توان فهمید که چه دقیقا چه بخش هایی به اندازه کافی مهم هستند.

 

طرح توجیهی جامع

طرح توجیهی استاندارد شما، و آن چیزی که ما نوشتن آن را به شما توصیه می نماییم.

این نوع طرح  توجیهی مفید خواهد بود زمانی که به دنبال تامین مالی کسب و کار، جذب شریک / سرمایه گذار یا کار کردن با افراد حرفه ای هستید یا صرفا می خواهید بر اساس یک راهنما عمل کنید.

بیاد داشته باشید که باید یک بیزینس پلن جامع و به اصلاح پر و پیمان باشد.

 

طرح توجیهی عملیاتی

برخلاف دو طرح توجیهی دیگر که پیشتر بحث شد، یک طرح توجیهی عملیاتی صرفا برای مصرف داخلی سازمان تهیه می شود.

 این بیزینس پلن در اختیار هیچ کس به جز کارمندان یا افراد حرفه ای که از سوی شرکت شما کار می کنند قرار نمی گیرد.

یک طرح توجیهی عملیاتی بر اهداف، رسالت، و چشم انداز فراگیر تمرکز می کند به نحوی که همه بخش های سازمان همسو عمل کنند.

بخش های بازاریابی و فروش، طرح عملیاتی، و مسائل مالی در این بیزینس پلن بسیار کلیدی خواهند بود.

 

از چه زبانی برای نوشتن طرح توجیهی باید استفاده نمود ؟

لحنی که در نوشتن طرح توجیهی خود به کار می برید تاثیر قابل توجهی بر نحوه برداشت خواننده از کسب و کار شما دارد. عموما، شما می خواهید یک لحن روشن و موثق را حفظ کنید.

حتی اگر کسب و کار شما یک صنعت معمول، شما می خواهید طرح توجیهیخودتان باید رسمی باشد.

مهمتر از همه اینکه، اطمینان حاصل کنید که طرح توجیهی شما به راحتی قابل خوانده شدن است و همه چیز با طور موجز بیان شده است و از زبان فنی که افراد خارج از صنعت توانایی فهم آن را ندارند اجتناب شده است.

 

10 باید و نباید اصلی بیزینس پلن

قبل از اینکه مستقیما به سراغ طرح کلی طرح توجیهی برویم و هر بخش را شرح دهیم، اجازه دهید به سراغ برخی از بایدها و نبایدهای کلی برویم که در زمان نوشتن طرح توجیهی باید مد نظر داشته باشید:

  1. باید: قابل قیاس بودن

شما نمی خواهید فردی که طرح توجیهی شما را مطالعه می کند را با این فکر به حال خود رها کنید که آیا فکرهای شما واقعا شدنی هستند.

تا جایی که ممکن است اطلاعات واقعی ارائه کنید که از ادعاهای شما پشتیبانی کنند.

  1. نباید: بار اضافی بر خواننده تحمیل کنید

یک طرح توجیهی جامع اطلاعات مفید زیادی را در بر می گیرد و احتمالا بیش از 40 صفحه خواهد بود.

از آنجا که این نوع از انواع طرح توجیهی طولانی است، شما باید اطمینان حاصل کنید که مفیدترین اطلاعات در این هر بخش ارائه شده اند.

همه چیز را به دقت و به طور صحیح فرمت بندی کنید.

از زبانی که باعث گیج شدن یا ترساندن خوانندگانی که از خارج از صنعت هستند می شود استفاده نکنید.

هر چه طرح توجیهی شما کارآمدتر باشد، فهمیدن آنچه شما ارائه کرده اید راحت تر خواهد بود.

  1. باید: تحقیقات مناسب

اگر کارتان شلخته باشد، شما و کل کسب و کارتان پایانی یکسان خواهید داشت.

زمانی که تلاش می کنید تامین مالی لازم را برای کسب و کارتان به دست آورید، انتظار داشته باشید که تامین کنندگان مالی واقعیت ها را چک کنند و این فرض را در نظر داشته باشید که ارائه اطلاعات غلط به قیمت از دست دادن وام مورد انتظارتان تمام خواهد شد.

از این گذشته، شما برای مراجعات خودتان هم به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

هزینه ای که به درستی برآورد نشده است می توان مرز بین سودآوری و شکست باشد.

  1. نباید: موضوعاتی را روشن نشده باقی بگذارید

فردی که طرح توجیهی شما را می خواند نباید سوالات بی پاسخ زیادی برایش باقی بماند.

از طرح کلی کامل زیر استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز پوشش داده شده است.

  1. باید: صریح باشید

زمانی که طرحی توجیهی می نویسید، نمی توانید تعصب داشته باشید.

هر کسب و کار نقاط قوت و ضعف خود را دارد، و غلبه بر نقاط ضعف به اندازه بهره گیری از نقاط قوت اهمیت دارد.

نوشتن نقاط ضعف در بیزنس پلن به صورت حرفه ای که موجب فرار سرمایه گذار نشود ، حیاتی است.

  1. نباید: در نوشتن طرح توجیهی شتاب داشته باشید که “کار صرفا انجام شود”

نوشتن یک طرح توجیهی وظیفه ای نیست که شما در حال تکمیل آنها باشید و لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را تیک بزنید.

همه چیز باید دقیق و متفکرانه باشد و به خوبی بیان شود.

به خاطر داشته باشید:

این طرح شما را در جریان اجرای کسب و کارتان هدایت خواهد کرد و کلیدی است برای به دست آوردن تامین مالی لازم و/یا بر پا کردن کسب و کارتان.

اگر امکان آن را ندارید با تیم تخصصی نوشتن بیزینس پلن ما تماس حاصل فرمایید.

  1. باید: یک سند زنده درست کنید

طرح توجیهی شما قرار نیست که یکبار نوشته شود و بعد به همان شکل نگهداری شود.

هنگامی که اهداف و استراتژی های کسب و کار شما تکامل پیدا می کنند، اطمینان حاصل کنید که طرح توجیهی شما نیز تکامل می یابد.

در واقع، احتمالا نیز خواهید داشت که طرح توجیهی خودتان را دائما مورد بازبینی قرار دهید، صرفا به این دلیل که استراتژی ها و ایده های جدیدی صرفا به واسطه کار کردن روی طرح پدید خواهند آمد.

  1. نباید: صرفا روی محصول خودتان تمرکز کنید

ممکن است فکر کنید که کسب و کار شما حول محصولات یا خدمات شما می چرخد، اما موضوع خیلی بیش از این است.

طرح توجیهی شما در مورد این موضوع صحبت می کند که کسب و کار واقعی چطور اداره می شود، بنابراین ممکن است بخواهید مشخصات فنی و جزئیات را به زمان دیگری محول کنید.

  1. باید: اشتیاق خودتان را نشان دهید

در پایان، طرح توجیهی و کسب و کار شما در مورد شما است.

در حالیکه حفظ یک لحن حرفه ای اهمیت دارد، نگران این موضوع نباشید که اجازه دهید اشتیاق خودتان در مورد کسب و کار مورد نظر در هر صفحه از طرح تراوش کند.

  1. نباید: تنها بنویسید

حتی اگر کسب و کار شما یک فعالیت انفرادی است و شریک یا کارمندی ندارید، از کسی بخواهید که نگاهی به طرح شما بیندازد.

خانواده و همکاران مورد اعتماد می توانند نکاتی را پیشنهاد کنند که طرح توجیهی شما (و از این، کسب و کار واقعی شما) را بهبود خواهد داد.

حداقل، یک ویراستار یا بازخوان می تواند این اطمینان را ایجاد کند که طرح شما قابلیت این را دارد که به شیوه ای حرفه ای انتشار یابد. منظورمان فردی نیست که مدرک زبان ادبیات فارسی / انگلیسی/ آلمانی… دارد.

 

چطور یک طرح کسب و کار بنویسیم

در زمان نوشتن یک طرح کسب و کار، مهم است که همه موارد زیر را مد نظر داشته باشید تا به حداکثر تاثیر دست پیدا کنید:

  • آن را کامل و قوی بنویسید.
  • مخاطبتان را بشناسید.
  • خلاصه اجرایی خودتان بی نقص باشد.
  • دائما تمرکز کرده و تصحیح کنید.
  • همه داده های مورد نیازتان را جمع آوری کرده و چک کنید ( عدد سازی و خیال پردازی نکنید ).
  • اطمینان داشته باشید، اما زیاده روی نکنید.
  • تا حد ممکن صریح و دقیق و کامل باشید.
  • طرح خودتان را با اشکال گرافیکی بهبود دهید.
  • طرح خود را با مشاوران مورد اعتماد به اشتراک بگذارید و بازخوردهای به دست آمده را جمع آوری کنید.

بخشهای اصلی بیزینس پلن

در زمان نوشتن یک بیزینس پلن ، نیاز خواهید داشت که زمان و تحقیقات زیادی را به کار گیرید.

خوشبختانه، ما به عنوان “تیم تخصصی طرح توجیهی” اینجا هستیم تا شما را در این مسیر همراهی کنیم.

یک طرح توجیهی برنده شامل بخش های زیر می باشد:

  1. مقدمه
  2. خلاصه اجرایی
  3. اطلاعاتی در مورد کسب و کار شما
  4. تحلیل صنعت
  5. بازاریابی و فروش
  6. طرح عملیاتی
  7. مسائل مالی

مقدمه طرح توجیهی شما

مقدمه طرح توجیهی شما حیاتی است، زیرا مشخصا اولین تاثیر را بر مخاطب خواهد گذاشت.

اگر طرح توجیهی شما حرفه ای نباشد و به خوبی سازماندهی نشده باشد، جدی گرفتن شما و طرح خودتان دشوار خواهد بود.

در اینجا به آنچه باید در بخش مقدمه طرح آورده شده است اشاره می شود:

نامه ضمیمه

نامه ضمیمه ضروری است زمانی که شما دارید طرح خودتان را به دلیلی خاص به کسی ارائه می کنید و باید برای آن فرد سفارشی سازی شود.

همانند هر نامه دیگر، این نامه شامل نام ها، تاریخ ها، و احوالپرسی صمیمی می باشد.

در پاراگراف اول، به طور دقیق توضیح دهید که چرا دارید طرح توجیهی خودتان را به گیرنده ارائه می کنید.

یک یا دو پاراگراف را به بحث در مورد کسب و کارتان اختصاص دهید (این بخش باید حتی از خلاصه اجرایی هم فشرده تر باشد، همانطور که در بخش بعدی پوشش خواهیم داد).

نهایتا، اجازه بدهید خواننده بدانید از توجه او سپاسگزار هستید و خوشحال خواهید بود که سوالات یا نگرانی های او بپردازید. هر گونه اطلاعات تماس لازم را ذیل نام و امضای خودتان بیاورید.

صفحه عنوان

صفحه عنوان شما باید تمیز و ساده باشد. در اینجا به آنچه باید در این صفحه آورده شود اشاره می شود:

  • عنوان سند (یعنی طرح توجیهی، پیشنهاد کسب و کار، خلاصه طرح توجیهی).
  • نام شرکت شما
  • تیتر فرعی، در صورت نیاز (یعنی “ارائه شده به شرکت سرمایه گذاری X) .
  • طرح کسب و کار برای چه کسی آماده شده است.
  • نام دیگر مالکان یا شرکای کلیدی
  • اطلاعات تماس پایه

فهرست مطالب

یک فهرست مطالب برای شفاف سازی و قابل پیمایش کردن طرح توجیهی خودتان ضروری است.

بعید است که یک شریک یا سرمایه گذار بالقوه جدی بخواهد تمام طرح شما را به یکباره بخواند و آن را دور بیندازد، بنابراین شما می خواهید مراجعه مجدد و شروع کردن از جایی که قبلا مطالعه طرح را رها کرده اند، یا دستیابی به اطلاعاتی کلیدی را تسهیل کنید.

اگر یک نسخه دیجیتال ارائه می کنید، لینک هایی قابل کلیک برای هر بخش ایجاد کنید تا خواننده بتواند از آنها استفاده کند.

خلاصه اجرایی

هر چند خلاصه اجرایی یکی از اولین بخش های طرح توجیهی شماست، معقول خواهد بود که آن را آخر بنویسید.

زمانی که همه چیزهای دیگر را نوشتید، بعد از آن، درک بهتری از این موضوع خواهید داشت که طرح شما چطور عمل خواهد کرد.

خوب است که این بخش را آخر از همه بنویسید زیرا از همه مهمتر است.

اگر کسی با خلاصه اجرایی شما جذب نشود، به خواندن طرح شما ادامه نخواهد داد.

خلاصه اجرایی دقیقا شبیه یک خلاصه موجز است که جوهره طرح شما را ارائه می کند و بیان می کند که این طرح قصد دارد چه کاری انجام دهد.

در اینجا به این موضوع می پردازیم که چطور خلاصه اجرایی را بنویسیم:
  • با یک جمله واحد شروع کنید که کسب و کار شما را جمع بندی کند. این جمله به عنوان پیشنهاد ارزش شما شناخته می شود.
  • شرح دهید که کسب و کار شما چه مشکلی را حل خواهد کرد.
  • دقیقا توضیح دهید که کسب و کار شما چطور این مشکل را حل خواهد کرد که رقبای شما این کار را انجام نمی دهند یا نمی توانند انجام دهند.
  • یک خلاصه موجز (یک یا دو جمله) از اطلاعات دیگر بخش ها که برای موفقیت کسب و کار شما حیاتی خواهد بود ارائه کنید.

کسب و کار/شرکت شما

این فصل همه جزئیاتی که باید در مورد شرکت خودتان ارائه کنید را به شیوه ای ساده و قابل فهم بیان می کند.

برای فردی که خارج از سازمان شماست، این بخش مقدمه ای خواهد بود بر اینکه شرکت شما چطور ساختاربندی شده است، چطور عمل می کند، و چه اهدافی دارد.

ساختار کسب و کار شما

نخست و مهمتر از همه، ساختار حقوقی کسب و کارتان را مورد بحث قرار می دهید:

مالکیت انفرادی:

ایجاد این نوع ساختار ساده است، اما مالک کسب و کار به طور کامل در خصوص هر گونه بدهی یا تعهد مسئول است.

شراکت:

یک شراکت کلی نیز به سادگی می تواند شکل گیرد، اما همه شرکا مسئول خواهند بود. شراکت محدود کمی پیچیده تر خواهد بود.

شرکت:

یک شرکت در مالکیت سهامداران می باشد، بنابراین بعید است بخواهید یا نیاز داشته باشید آن را به عنوان یک ماهیت ساختاربندی کنید.

دو نوع شرکت وجود دارند که به لحاظ محدودیت های سهامدار و تعهدات مالیاتی متفاوت هستند :

شرکت های S و شرکت های C.

شرکت با مسئولیت محدود:

یک شرکت با مسئولیت محدود عموما برای کسب و کارهای کوچک بهترین گزینه است.

مسئولیت مالک محدود است و مالیات به یک شراکت مربوط می شود که انعطاف پذیری بهتری در خصوص شرکت فراهم می کند.

زمانی که ساختار حقوقی شرکت مشخص شد، نیاز خواهید داشت که مالکیت کسب و کار را تفکیک کنید.

  • آیا تنها مالک کسب و کار هستید؟
  • آیا شریکی برای کسب و کار خود دارید؟
  • آیا کسی سهمی از کسب و کارتان را در ازای تامین مالی خریده است؟

مقدمه ای خلاصه در خصوص مدیران اجرایی یا مالکان کلیدی ارائه کنید و به طور خلاصه بیان کنید که آنها چه نقاط قوتی دارند و چطور کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

نهایتا، پیشینه ای مختصر (در صورت وجود) از کسب و کارتان و نیز جزئیاتی در مورد مکان مناسب کسب و کارتان ارائه کنید.

چشم انداز، رسالت و ارزش های کسب و کار

 این یکی از مهمترین بخش های طرح توجیهی شماست.

در اینجا، شما باید اشتیاق خودتان در خصوص کسب و کار را به رخ بکشید و شرح دهید قصد دارید به چه چیزی برسید.

چشم انداز کسب و کار

بیان چشم انداز به طور کامل به اهداف شرکت مربوط می شود.

این بخش به عنوان الگویی عمل می کند که دقیقا قصد دارید به چه چیزی برسید، هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت.

زمانی که موضوع چشم انداز به میان می آید تردیدی به خود راه ندهید:

اگر هدف شما آن است که بر بازار کافی شاپ های منطقه سلطه پیدا کنید، این را بگویید.

بیان چشم انداز فرصتی است برای بزرگ فکر کردن.

رسالت

در حالیکه بیان چشم انداز بزرگ فکر کردن است، بیان رسالت عملی تر است.

بیان رسالت شما باید اهداف شرکت خودتان را مورد بحث قرار دهد.

در وهله اول شرکت شما به چه دلیل وجود دارد؟

این بیان رسالت مسیر و جهت سازمان را مشخص می کند و به دستیابی به چشم انداز شرکت کمک خواهد کرد.

ارزش ها

ارزش ها به این موضوع مربوط می شوند که قصد دارید کسب و کارتان را چطور در رابطه با گروه های ذینفع اداره کنید.

این موضوع، سرمایه گذاران، مشتریان، و اعضای جامعه محلی را شامل می شود.

قصد دارید با آنها چطور رفتار کنید؟

چه می کنید تا زندگی و دنیایی که این افراد در آن زندگی می کنند را بهتر کنید؟

تحلیل صنعت

شما نمی توانید عوامل بیرونی که صنعت کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهند را کنترل کنید، اما آنها تاثیر شدیدی بر کسب و کار شما دارند.

این بخش جایی است برای شرح دادن این موضوع که وضعیت صنعت خودتان چگونه است و اینکه با استفاده از برخی روش های امتحان شده برنامه ریزی کسب و کار رقابت خودتان چگونه خواهد بود.

اندازه بازار

در اینجا توضیح خواهید داد که اندازه بازار شما دقیقا چقدر است.

باید بتوانید با تحقیقاتی نسبتا اندک آمار و ارقام ملی را بیابید.

اگر قرار نیست به یک بازار ملی یا بین المللی خدمات بدهید، این موضوع را مورد بحث قرار دهید که جمعیتی که قرار است به آنها خدمات بدهید تا چه اندازه بزرگ است.

با استنتاج از اطلاعات ملی، توضیح دهید که انتظار دارید اندازه بازار واقعی شما تا چه اندازه بزرگ باشد؟

علاوه بر این، باید همه روندهای مهم را مورد بحث قرار دهید.

آیا بازار شما در حال رشد است یا در حال پس رفتن؟

اگر بازار شما در حال رشد است، این موضوع را مورد بحث قرار دهید که پیش بینی می کنید جایگاه شما در این رشد و سهم خودتان از این بازار چیست.

اگر بازار شما در حال کوچک شدن است، شرح دهید که چرا فکر می کنید ورود به این بازار ارزشمند است، و آیا برای آینده رشدی را پیش بینی می کنید.

تمرکز و روندهای صنعت

تحلیل صنعت باید داده محور باشد و توسط همه داده ها و مثال هایی که می توانید جمع آوری کنید پشتیبانی شود.

نشان دادن اینکه صنعت خودتان را به خوبی فهمیده اید برای متقاعد کردن سرمایه گذاران و گروه های ذینفع حیاتی است.

نخست، شما خواهید خواست که در مورد صنعت خودتان به طور کلی صحبت کنید.

این امر شامل نگاهی مجدد به اندازه بازار و بحث کردن این موضوع که آیا این بازار در حال رشد کردن است، راکد است، یا در حال آب رفتن است می باشد.

  • آیا روندها یا سیکل هایی فراگیر وجود دارند که کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهند؟
  • همچنین این بخش فرصت خوبی است برای بحث کردن در مورد قیمت گذاری. مشتریان معمول شما چه مقدار پول در صنعت شما هزینه می کنند؟
  • چه قیمتی را هدف گذاری کرده اسد و چرا این استراتژی خوبی است؟
  • اگر در خصوص قیمت رقابت نمی کنید، چه دلایلی دارید که بر این باور باشید کسی مایل است پول بیشتری روی صنعت خودتان هزینه کند؟

در زیر، ما دو مدل ارزشمند کسب و کار را مورد بحث قرار خواهیم داد که شما می توانید و باید به منظور بحث کردن بیشتر صنعت خودتان مورد استفاده قرار دهید.

رقابت

 بحث کردن در مورد اینکه رقبای شما چطور دارند صنعتی که قصد دارید بر آن سلطه پیدا کنید را پیش می برند نیز اهمیت دارد.

با داشتن ایده ای قوی در خصوص اینکه رقبای شما در چه وضعیتی قرار دارند و درصدد هستند چه تصمیمات استراتژیکی اتخاذ کنند، شما را قادر خواهد ساخت که مشخص کنید کسب و کار خود شما در چه وضعیتی قرار دارد.

برای شروع، این موضوع را مورد بحث قرار دهید که رقبای شما چگونه هستند.

آیا کسب و کارهای زیادی وجود دارند که در تلاش هستند مشتریان واحدی را از آن خود کنند یا اینکه باید در برابر یک یا دو رقیب بزرگ رقابت کنید؟

مهمترین رقبای خودتان را لیست کنید و آنها را خلاصه کنید.

مکان، محصولات، قیمت گذاری، سهم بازار، و هر تصمیم استراتژیک دیگری که آنها گرفته اند را مورد بحث قرار دهید.

از این اطلاعات به منظور ایجاد لیستی از نقاط ضعف و قوت آنها استفاده کنید.

بعد از بحث کردن در مورد رقبا، زمان آن است که در مورد این موضوع فکر کنید که جایگاه شما در این میان چیست.

تحلیل SWOT مدل کاملی برای این کار است.

تحلیل SWOT

تحلیلی SWOT مدل مهمی است که در طرح توجیهی شما آورده می شود تا نشان دهید جایگاه شما در بین رقبا چیست.

با این وجود، این تحلیل برای نیازهای داخلی شما هم اهمیت دارد.

تکمیل کردن یک تحلیل SWOT به شما احساس خوبی در خصوص این موضوع می دهد که نقاط قوت شما کدام ها هستند و کجاها می توانید بهبود پیدا کنید.

با نگاه کردن به فرصت ها و تهدیدها، شما چارچوبی در اختیار خواهید داشت که به شما نشان می دهد شرکت شما کجا باید برود.

در اینجا به شما نشان می دهیم که یک تحلیل SWOT چگونه است:

  • نقاط قوت

درست همانطور که از اسمش پیداست. چه چیزی را بهتر انجام می دهید؟

چه کاری انجام می دهید که رقبای شما اساسا نمی توانند انجام دهند؟

  • نقاط ضعف

صادق باشید. آیا منابعی وجود دارند که آنها را در اختیار ندارید؟

آیا مهارت هایی وجود دارند که فاقد آنها هستید؟ چه چیزی به اندازه ای که باید کارآمد نیست؟

  • فرصت ها

بهبود دادن هر یک از نقاط ضعف یک فرصت بزرگ است.

علاوه بر آن، عوامل داخلی یا خارجی که ممکن است تغییر کنند و فرصت های کسب و کار جدیدی را فراهم کنند را مد نظر قرار دهید.

نهایتا، آیا محصولات یا خدمات مکملی وجود دارند که می توانید ارائه آنها به مشتری را مد نظر قرار دهید؟

  • تهدیدها
  1. چه پتانسیل هایی در خصوص کسب و کارتان وجود دارند که ممکن است آسیب ببینند؟
  2. آیا روندهای خاصی در اقتصاد یا صنعت شما وجود دارند؟
  3. آیا استراتژی های رقبایخودتان ممکن است تغییر کنند و به شما آسیب بزنند؟
  4. آیا مانعی بر سر راه موفقیت شما وجود دارد؟

زمانی که تحلیل SWOT شما تکمیل شد، این بخش را با صحبت کردن استراتژی های رقابتی خودتان تکمیل کنید.

با توجه به صنعت و تحلیل SWOTخودتان، چه تصمیماتی می خواهید بگیرید که شرکت خودتان را در وضعیت موفقیت قرار دهد؟

بازاریابی و فروش

خوانندگان طرح توجیهی شما قطعا نیاز دارند بدانند چطور می خواهید خدمات یا محصولات خودتان را بازاریابی کرده و بفروشید.

طرح بازاریابی شما سه مولفه کلیدی خواهد داشت.

تقسیم بندی مشتریان

در اینجا، شما دقیقا توضیح خواهید داد که چه نوع مشتریانی را هدف قرار خواهید داد.

از بزرگ شروع کنید: آیا مشتریان بین المللی، کشوری یا محلی را هدف قرار خواهید داد؟

بعد از آن، شما باید هر چیزی که تصور می کنید برای مشتریان ایده آل شما اهمیت دارد را لحاظ کنید.

مخاطبان هدف خود را با جزئیات زیاد توصیف کنید. هر چه در مورد مشتریان خودتان بیشتر بدانید، فروش محصول یا خدمت خودتان به آنها آسانتر خواهد بود.

طرح تبلیغاتی و ترویجی

 بعد از ساختن پروفایلی قوی از مشتریان، باید بدانید مشتریان شما به چه چیزهایی اهمیت می دهند.

به این موضوع فکر کنید که کسب و کار شما چطور می تواند به این موضوعات بپردازد و استراتژی هایی را مشخص کنید که چطور می خواهید محصولات خودتان را به مشتریان بفروشید.

از اطلاعات رفتاری و جمعیت شناختی مشتریان به منظور تعیین مناسب ترین کانال های فروش استفاده کنید.

طرح توزیع فروش

  • برنامه شما برای رساندن کالاها یا خدمات درست به دست افراد مورد نظر چقدر دقیق است؟
  • آیا برنامه دارید یک کارمند فروش استخدام کنید یا خودتان آن را به تنهایی مدیریت خواهید کرد؟
  • آیا قصد دارید در داخل فروش داشته باشید یا در خارج؟
  • فرایند فروش شما در حل مرحله از قیف بازاریابی چگونه است؟

همچنین، نیاز خواهید داشت در مورد قیمت گذاری فکر کرده و بحث کنید.

استراتژی قیمت گذاری خودتان و اینکه چرا ارزشی خوب برای مشتریانتان است را بحث کنید.

اگر قیمت هایی پایین یا متوسط ارائه می کنید، این موضوع را مورد بحث قرار دهید که چطور می توانید سود ببرید و همچنان از رقبایتان متمایز باشید.

اگر برندی لوکس هستید، بحث کنید که چرا کسی باید مایل باشد که نسبت به رقبایتان مبلغ بیشتری بپردازد.

نهایتا، توزیع را مد نظر قرار دهید.

  • آیا قصد دارید به مشتریان خودتان اجازه دهید که مستقیما از خود شما خرید کنند؟
  • آیا آنها باید از توزیع کنندگان خودتان خرید کنند؟
  • آیا شرکای خرده فروشی دارید که به شما کمک خواهند کرد؟

این تصمیمات مهم تاثیر عمیقی بر کسب و کار شما خواهند داشت.

طرح سازمانی و عملیاتی

این بخش به بحث پیرامون این موضوع می پردازد که دقیقا چطور می خواهید چشم اندازتان را محقق کنید.

زمانی که همه استراتژی های مهم را به کار گرفتید، چطور می خواهید آستین خودتان را بالا بزنید، محصول خودتان را ایجاد کنید، و آن را به دست مشتریان خودتان برسانید؟

خواه محصولی ملموس یا یک خدمت حرفه ای را می فروشید، در هر حال نیاز خواهید داشت که این فرایندها را به طور کامل مد نظر قرار دهید.

مسائل مالی

تا زمانی که بخش مالی طرح خودتان را کامل نکنید، این طرح صرفا یک مشت حدسیات است.

بدون داشتن آمار و ارقام معقولی که از همه چیز پشتیبانی کنند، کار دشواری در اثبات سودآوری کسب و کار و جذب کردن سرمایه گذاران یا گروه های ذینفع خواهید داشت.

اگر به دنبال تامین مالی هستید، این بخش حیاتی است.

حتی اگر اینطور هم نباشد، لازم است همه چیز را مطرح کنید، به گونه ای که نقشه راهی برای سودآوری داشته باشید.

زمانی که وارد فاز عملیاتی می شوید، از این بخش به منظور خارج نشدن از مسیر استفاده خواهید کرد و خواهید دید که آیا اهداف فروش خودتان محقق می شوند.

در اینجا برخی مولفه هایی که باید در اطلاعات مالی طرح کسب و کارتان لحاظ کنید ارائه می شوند:

پیش بینی فروش

از تمامی داده های بازاریابی گرد آوری شده به منظور تعیین پیش بینی معقول فروش استفاده کنید.

فروش خودتان را برای یک دوره دو یا سه ساله و برای هر ماه پیش بینی کنید.

هر زمان امکان دارد وضعیت فروش فصلی را لحاظ کنید. هنگام پیش بینی فروش، مشخص کنید انتظار دارید از این فروش ها چه مقدار عایدی به دست آورید، و هزینه مستقیم کلی این فروش ها چقدر خواهد بود.

قادر خواهید بود تا از این آمار و ارقام به منظور تعیین عایدی و حاشیه سود ناخالص خودتان، که باید آنها را برای مقایسه با استانداردهای صنعت و رقبا به کار گیرید، استفاده کنید.

هزینه های پیش بینی شده

زمانی که عایدی های خودتان را پیش بینی کردید، زمان آن است که بفهمید دست یافتن به این مقدار فروش دقیقا چقدر هزینه بر می دارد.

آسانترین راه برای انجام این کار از طریق تقسیم کردن هزینه های ثابت و متغیرتان می باشد.

هزینه های ثابت، ثابت باقی می مانند خواه شما یک چیز را بفروشید یا بیست چیز.

به عنوان مثال، اجاره، هزینه برق، بیمه، هزینه های بازاریابی، و حقوق پرداختی (به استثنای حق کمیسیون و پاداش)، که بدون توجه به میزان فروش تقریبا ثابت باقی می مانند.

از سوی دیگر، هزینه های متغیر، بر حسب هر واحد فروخته شده متغیر خواهند بود.

این هزینه ها شامل هزینه مواد اولیه، حمل و نقل، بن های تخفیف، مالیات، و غیره می باشند.

بیشتر این هزینه ها باید پیش از این در گزارش فروش پیش بینی شده خودتان پوشش داده شده باشند، اما اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز از قلم نیفتاده است.

اطمینان حاصل کنید که این موضوع را مد نظر قرار داده باشید که با افزایش مقیاس، برخی از هزینه های ثابت ممکن است متغیر شوند.

با افزایش فروش، ممکن است مجبور شوید کارمندان بیشتری استخدام کنید، یا به دفتر بزرگتری نقل مکان کنید.

این موضوع را با رجوع کردن مجدد به پیش بینی فروش خودتان و با تخمین زدن نیازهای کسب و کارتان به خاطر داشته باشید.

ترازنامه

در ترازنامه همه چیز باهم می آیند.

این شامل هزینه ها و فروش پیش بینی شده می باشد، اما به دارایی ها و بدهی ها نیز می پردازد.

به عنوان مثال، اگر وامی گرفته باشید، باید این سرمایه را در بخش دارایی ها و پرداختنی ها در قسمت بدهی های خودتان بیاورید، البته با احتساب بهره.

صورت جریان نقدینگی

صورت جریان نقدینگی شما، حرکت جریان نقدینگی ورودی و خروجی کسب و کارتان را رهگیری می کند و این اطمینان را ایجاد می کند که هرگز به لحاظ پولی که در دست دارید در مضیقه نخواهید بود.

برخلاف بسیاری دیگر از پیش بینی ها، در اینجا تاکید دقیقا بر روی این موضوع است که جریان نقدینگی چه موقع از تملک شما خارج می شود یا در تملک شما قرار می گیرد.

شما از پیش بینی فروش، پیش بینی هزینه ها، و دیگر رویدادهای پیش بینی شده ای که می توانند بر نقدینگی که در دست دارید تاثیر بگذارند استفاده خواهید کرد و بیزینس پلن بدون آن بی معنا است.

ماه به ماه، رهگیری خواهید کرد که انتظار دارید چه مقدار نقدینگی از دست بدهید و چه مقدار به دست شما برسد. به خاطر داشته باشید که همه فروش ها به طور کامل نقدی نخواهند بود.

این موضوع را مد نظر قرار دهید که چه مقدار از فروش به طور کامل در زمان فروش به دست شما خواهد رسید، چه مقدار ظرف 30 روز یا 60 روز  پرداخت خواهد شد، یا چه مقدار به طور کامل معوق خواهند شد.

زمانی که صورت جریان نقدینگی شما کامل شد، تجزیه و تحلیل هایی سریع انجام دهید.

هزینه های پیش بینی شده خودتان برای هر ماه را با نقدینگی ورودی پیش بینی شده برای هر ماه مقایسه کنید.

برای هر ماهی که پیش بینی جریان نقدینگی خودتان منفی است، اطمینان حاصل کنید که پول کافی برای پوشش دادن این اختلاف در اختیار دارید.

اقتصاد واحد

اقتصاد واحد حیاتی است چرا که ارزش یک مشتری در برابر هزینه کسب مشتری مذکور را شرح می دهد.

اقتصاد واحد دقیق، شما می توانید تلاش های بازاریابی خود را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها همیشه سودمند هستند.

از آنجا که شما پیش از این ارزش طول عمر مشتری مورد انتظار را حساب کرده اید، می توانیم نگاهی به محاسبه هزینه به دست آوردن مشتریان در طرح توجیهی نیز بی اندازیم.

رهگیری کردن هزینه های بازاریابی بخش گمراه کننده قضیه نیست.

با این وجود، نسبت دادن هر کاربر به یک کمپین خاص می تواند گمراه کننده باشد.

به عنوان مثال، اگر کسی بعد از دیدن یک آگهی تلویزیونی وارد فروشگاه شما شود، نسبت دادن درست او به کمپین تبلیغاتی می تواند دشوار باشد.

کمپین های دیجیتال کمی آسانتر هستند، چرا که عموما لینک هایی برای رهگیری وجود دارند که محاسبه همه چیز را آسان می کنند.

شما باید وظیفه خودتان را با تلاش و پشتکار انجام دهید و حساب شده ترین حدس های خودتان را بزنید، و هر کجا ضرورت ایجاب می کند و ممکن است از استانداردهای صنعت خود استفاده کنید.

همچنین باید وقت بگذارید تا اقتصاد واحدتان را به هر کانال بازاریابی تفکیک کنید.

این کار به شما این امکان را می دهد که مشخص کنید کدام کانال ها عملکرد خوبی دارند و کدامیک عملکرد خوبی ندارند.

اگر فیسبوک مشتریان زیادی برای شما جذب می کند اما شما هزینه زیادی بابت به دست آوردن مشتری از این طریق می کنید به طوری که از ارزش طول عمر مشتری بالاتر است، ممکن است واقعا نیاز داشته باشید که هزینه کرد خود در این خصوص را متوقف کنید.

تامین مالی

لازم است در مورد اینکه کسب و کار شما تا به اینجا چگونه تامین مالی شده است صراحت داشته باشید.

این امر شامل آنچه از طریق سرمایه گذاری، تامین مالی های دوره ای، یا وام های شخصی دریافت کرده اید می شود.

همچنین نیاز خواهد بود که سرمایه گذاری های شخصی که برای کسب و کارتان انجام داده اید و اینکه چقدر پس انداز کرده اید و مایل هستید که در آینده آن را وارد کسب و کار کنید را ذکر کنید.

زمانی که تامین مالی صورت گرفته برای کسب و کارتان را ذکر کردید، مطلوب خواهد بود که مشخص کنید به چه مقدار سرمایه نیاز خواهید داشت.

همچنین، حتما این موضوع را مورد بحث قرار دهید که هر وام یا سرمایه گذاری به چه منظوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این هزینه کرد چگونه رهگیری خواهد شد.

نرم افزارهای نوشتن طرح توجیهی

در اینجا شماری از ابزارهایی که هم نوشتن طرح توجیهی و هم راه اندازی کسب و کار را برای شما آسانتر می کنند ذکر می شوند.

LivePlan

اگر می خواهید خیلی سریع ایده خودتان را به یک طرح توجیهی تبدیل کنید تا ارزش آن را تایید کنید یا صرفا کار را شروع کنید، LivePlan عالی است.

فرایند ایجاد طرح توجیهی ساده شده است، چرا که شما صرفا باید به سوالاتی پاسخ دهید و مثال ها، ویدئوها و خودآموزهایی زیادی نیز در طول مسیر ارائه شده اند.

شما می توانید LivePlan را به منظور همکاری با شرکا یا سرمایه گذاران، تست کردن ایده های خودتان درحین پیشرفت کار و دیدن تاثیر آن بر روی سلامت کسب و کارتان مورد استفاده قرار دهید.

Rocket Lawyer

زمانی که دارید کسب و کار خود را راه اندازی می کنید، خیلی احتمال دارد که به کمک های حقوقی سریع نیازمند باشید. ممکن است به توصیه هایی در خصوص دریافت مجوز یا منطقه بندی نیاز داشته باشید.

یا شاید می خواهید این موضوع را مورد بحث قرار دهید که چطور کسب و کارتان را به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود ساختار بندی کنید.

Rocker Lawyer می تواند به شما کمک کند.

همچنین گزینه هایی نیز وجود دارند برای کمک کردن به شما جهت تبدیل کردن کسب و کار شما به یک شرکت با پر کردن سریع چند فرم.

StartPad

همانند LivePlan، StartPad یک فرصت مبتنی بر ابر را برای شما ایجاد می کند تا طرح توجیهی و استراتژی خودتان را در حین پیشرفت کار ایجاد کنید.

StartPad نمونه ای نمایشی برای خدمات خود ارائه می کند و اگر به دنبال تامین مالی برای طرح خودتان هستید، حتی به طور اتوماتیک طرحخودتان را با موسسات مالی که با کسب و کار شما همخوانی دارند انطباق می دهد.

پیشنهاد ما آن است که به LivePlan و StartPad نگاهی داشته باشید و هر کدام را که بیشتر پسندیدید انتخاب کنید.

 

نتیجه گیری در مورد طرح توجیهی

در پایان، طرح توجیهی سندی بسیار منحصر به فرد و شخصی سازی شده است.

یک طرح توجیهی که برای کسب و کار شما مناسب است، برای هیچ کسب و کاری در جهان مناسب نخواهد بود.

با دنبال کردن دقیق طرح کلی و استراتژی های مطرح شده فوق، شما از مبانی خوبی برای شروع طرح توجیهی بی نقص خود برخوردار خواهید بود.

نویسنده :  دکترحسینی

2 دیدگاه در مشاوره نوشتن طرح توجیهی (فرمت بیزینس پلن Business Plan)
  1. آقای دکتر بسیار عالی بود
    من خیلی چیز در مورد بیزینس پلن یاد گرفتم.
    لطفا در مورد مارکتینگ پلن هم بنویسید.

  2. تیم تخصصی طرح توجیهی ژوئن 23, 2020 در 10:56 ق.ظ پاسخ

    درود. حتما در زمان مقتضی
    سپاس


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
تماس با ما از طریق واتس آپ