طرح توجیهی باید نوشته شود؟

چگونه [طرح تجاری – بیزینس پلن] بنویسیم

How to Write a Business Plan, Step by Step

برای اینکه ایده تجارت خود را به واقعیت تبدیل کنید، به یک طرح توجیهی (طرح تجاری Business plan) نیاز دارید. این مقاله شاید بتواند به نگارش طرح توجیهی [] شما کمک نماید.

قبلا 20 نمونه بیزینس پلن رایگان را معرفی و حتی قالب طرح کسب و کار یک صفحه ای (قالب رایگان طرح توجیهی یک صفحه ای با فرمت ورد Word) را نیز در این سایت منتشر نموده ایم.

کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ چه برای مدیریت بهتر تجارت و یا چرا برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و ویزای ، میخواهند بدانند چگونه یک طرح تجاری بنویسند.

طرح توجیهی

داشتن نقشه راه به شما کمک میکند تا با موفقیت به پایان سفر خود برسید. طرح توجیهی برای کسب و کارهای کوچک نیز همین کار را انجام میدهد. طرح توجیهی نقطه عطفی را که برای ایجاد یک بیزینس کوچک سودآور باید به آن برسید، مشخص می کند. و برای شناسایی و غلبه بر موانع در مسیر ضروری هستند. هر بخش از یک طرح توجیهی به شما کمک میکند تا به اهداف خود از جمله جنبه های مالی، ، عملیات و فروش برسید.

شما ممکن است از ابزارهای ساده و آسان برای دنبال کردن طرح کسب و کار (طرح توجیهی) بهره مند شوید تا زمان کمتری برای نگارش و زمان بیشتری برای راه اندازی کسب و کار خود صرف کنید.

طرح توجیهی چیست

با اکثر ایده های تجاری عالی، بهترین راه برای اجرای آنها داشتن یک برنامه است. طرح کسب و کار طرح کلی نوشته شده ای است که شما به دیگران ارائه میدهید، مانند سرمایه گذارانی که میخواهید آنها را در سرمایه گذاری خود استخدام کنید.

این پیشنهاد شما برای سرمایه گذاران است و با آنها در میان میگذارید که اهداف استارت آپ شما چیست و چگونه انتظار دارید سودآور باشید.

همچنین به عنوان نقشه راه شرکت شما عمل میکند، کسب و کار شما را در مسیر درست نگه میدارد و تضمین میکند که عملیات شما برای رسیدن به اهداف مشخص شده در برنامه شما رشد و تکامل مییابد.

همانطور که شرایط تغییر میکند، یک طرح تجاری میتواند به عنوان یک سند زنده عمل کند – اما همیشه باید اهداف اصلی کسب و کار شما را شامل شود.

5 عنصر یک طرح کسب و کار چیست

در هسته خود، طرح های تجاری دارای 5 اطلاعات اساسی هستند. آنها شامل شرحی از کسب و کار شما، تجزیه و تحلیل محیط رقابتی شما، یک برنامه بازاریابی، بخشی در مورد منابع انسانی (نیازهای افراد) و اطلاعات کلیدی مالی هستند.

چرا به یک طرح تجاری نیاز دارم

شروع یک کسب و کار جدید با سردرد همراه است. آمادگی برای آن سردردها می تواند تأثیر آنها را بر تجارت شما تا حد زیادی کاهش دهد. یکی از گام‌های مهم در آماده‌سازی برای چالش‌هایی که استارت آپ شما ممکن است با آن مواجه شود، نگارش یک طرح کسب‌وکار {طرح توجیهی} قوی است.

نگارش یک طرح توجیهی به شما کمک میکند تا با وضوح بیشتری درک کنید که برای رسیدن به اهداف خود چه کاری باید انجام دهید. طرح توجیهی تمام شده همچنین به عنوان یادآوری این اهداف برای شما عمل میکند. این ابزار ارزشمندی است که میتوانید به آن مراجعه کنید و به شما کمک میکند متمرکز و در مسیر خود بمانید.

7 مرحله نگارش طرح توجیهی

  1. تحقیق، تحقیق، تحقیق.
  2. تعین هدف از نگارش طرح توجیهی
  3. روزمه مناسبی از شرکت مشخص شود
  4. تمام جنبه های کسب و کار خود مستند شود
  5. یک برنامه بازاریابی استراتژیک مشخص شود
  6. مخاطبین طرح توجیهی مشخص گردد
  7. مشخص شود که چرا طرح توجیهی اهمیت دارد.

سه هدف اصلی یک طرح توجیهی چیست

قبل از نگارش طرح توجیهی خود، مهم است که در وهله اول هدف از ایجاد آن را درک کنید.

هدف طرح توجیهی شناسایی، توصیف و تجزیه و تحلیل یک فرصت تجاری و/یا کسب و کاری است که در حال حاضر برای بررسی امکان سنجی فنی، اقتصادی و مالی آن در حال انجام است.

این سه دلیل اصلی برای داشتن یک طرح توجیهی است:

  • تمرکز بر فعالیت تجاری.

هدف اصلی یک طرح توجیهی، ایجاد برنامه های شما برای آینده است. این برنامه ها باید شامل اهداف یا نقاط عطف در کنار مراحل دقیق چگونگی رسیدن شرکت شما به هر مرحله باشد. فرآیند ایجاد نقشه راه برای رسیدن به اهدافتان به شما کمک میکند تمرکز کسب و کار خود را تعیین کرده و رشد را دنبال کنید.

  • تامین مالی.

مطمئن یکی از اولین چیزهایی که سرمایه گذاران خصوصی، بانک ها یا سایر وام دهندگان قبل از سرمایه گذاری در کسب و کار شما به دنبال آن هستند، یک طرح توجیهی است که به خوبی تحقیق شده است. سرمایه گذاران میخواهند بدانند که چگونه کسب و کار خود را اداره میکنید، پیش بینی درآمد و هزینه شما چیست و مهمتر از همه، چگونه بازگشت سرمایه خود را دریافت میکنند.

  • مدیران اجرایی را جذب کنید.

همانطور که تجارت شما رشد میکند، احتمالاً باید مدیران اجرایی را به تیم خود اضافه کنید. یک طرح توجیهی به شما کمک میکند تا استعدادهای اجرایی را جذب کنید و تعیین کنید که آیا آنها برای شرکت شما مناسب هستند یا خیر.

طرح توجیهی شما میتواند به عنوان یک سند نوشته شود یا به صورت نمایش اسلاید طراحی شود، مانند ارائه پاورپوینت. گاه هر دو نیاز است.

به عنوان مثال، میتوان از پاورپوینت برای جذب افراد استفاده کرد، و نسخه سندی طرح توجیهی که حاوی جزئیات بیشتری است میتواند به عنوان ادامه در اختیار بینندگان قرار گیرد.

انواع طرح های توجیهی

دو نوع اصلی از طرح های توجیهی وجود دارد: طرح توجیهی ساده و طرح توجیهی جامع.

  • طرح های توجیهی جامع، برنامه‌های بلندمدت و دقیقی هستند که اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت را توضیح میدهند.
  • طرح توجیهی ساده بر روی چند معیار کلیدی با جزئیات مختصر تمرکز میکند تا به سرعت داده ها را با سرمایه گذاران به اشتراک بگذارد.

طرح توجیهی ساده

Ash Maurya، کارشناس مدل کسب و کار، نوع ساده ای از طرح توجیهی به نام بوم ناب را توسعه داده است. این مدل که در سال 2010 توسعه یافت، هنوز یکی از محبوب ترین انواع طرح های توجیهی است که امروزه تقلید میشود.

یک بوم ناب شامل نه بخش است که هر بخش از طرح حاوی اطلاعات و معیارهای با ارزشی برای جذب سرمایه گذاران است.

این طرح توجیهی ناب اغلب شامل یک صفحه از اطلاعات با موارد زیر است:

  1. مسئله
  2. راه حل
  3. معیارهای کلیدی
  4. پیشنهاد منحصر به فرد
  5. مزیتهای غیرمنصفانه
  6. کانال ها
  7. مشتریان هدف
  8. ساختارهای هزینه
  9. جریان های درآمد

طرح توجیهی جامع

طرح های جامع اسناد طولانی هستند، گاهی اوقات تا 60 تا 70 صفحه. طرح توجیهی جامع به عنوان یک طرح اولیه از یک کسب و کار جدید عمل میکند و پیشرفت آن را از زمان راه اندازی تا چندین سال در آینده که استارتاپ یک کسب و کار تثبیت شده است، شرح میدهد.

نکته : شرکتها بزرگ برای سرمایه گذاری و دولتها برای دادن ویزا ، نیاز به بیزینس پلن جامع دارند.

طرح توجیهی

حوزه های زیر در یک طرح توجیهی جامع پوشش داده شده است:

  1. خلاصه اجرایی
  2. توضیحات شرکت
  3. محصولات و خدمات
  4. تحلیل بازار
  5. تیم مدیریت
  6. طرح مالی
  7. طرح عملیاتی
  8. ضمیمه ها

در زیر هر بخش از یک طرح تجاری سنتی را به تفصیل بیان میکنیم.

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی طرح توجیهی مهمترین بخش از طرح کسب و کار – طرح توجیهی – شما است، زیرا باید خوانندگان شما را به برنامه شما بکشاند و آنها را برای ادامه مطالعه ترغیب کند. اگر خلاصه اجرایی شما توجه خواننده را جلب نکند، آنها بیشتر مطالعه نخواهند کرد و علاقه آنها به کسب و کار شما تحریک نخواهد شد.

خلاصه اجرایی اولین بخش در طرح توجیهی شما است، باید آن را در آخر بنویسید. هنگامی که آماده نگارش این بخش هستید، توصیه میکنیم مشکل (یا نیاز بازار) را که قصد حل آن را دارید، راه حل خود برای مصرف کنندگان، مروری بر بنیانگذاران و/یا مالکان، و جزئیات کلیدی مالی را خلاصه کنید. نکته کلیدی در این بخش این است که مختصر و در عین حال جذاب باشد.

توصیف شرکت

در بخش توصیف شرکت از طرح توجیهی، یک نمای کلی از کل کسب و کار شما است. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات اولیه مانند زمانی که شرکت شما تأسیس شده است، نوع نهاد تجاری آن – شرکت با مسئولیت محدود (LLC)، مالکیت انحصاری، مشارکت که در آن ثبت شده است را درج کنید.

خلاصه ای از تاریخچه شرکت خود را ارائه دهید تا به خوانندگان درک کاملی از اساس آن بدهید. درباره اساسنامه شرکت و آنچه برای راه اندازی یک کسب و کار باید بدانید بیشتر بیاموزید.

محصولات و خدمات

بخش محصولات یا خدمات در طرح توجیهی به تشریح این دو عنصر اختصاص دارد. با نشان دادن مشکلی که سعی در حل آن دارید، بر دیدگاه و نیازهای مشتریان خود تمرکز کنید.

هدف از این بخش در طرح توجیهی این است که ثابت کنید کسب و کار شما نیاز بازار را برآورده میکند و برای آینده قابل پیش بینی قابل دوام خواهد بود.

تحلیل بازار

در این بخش از طرح توجیهی، به وضوح مشخص کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، مشتریان را در کجا پیدا خواهید کرد، چگونه به آنها دسترسی خواهید داشت و مهمتر از همه، چگونه محصول یا خدمات خود را به آنها ارائه خواهید کرد. تحلیل عمیقی از مشتری ایده آل خود و نحوه ارائه راه حل کسب و کار برای آنها ارائه دهید.

شما همچنین باید رقبای خود را در این بخش بگنجانید و نشان دهید که چگونه کسب و کار شما به طور منحصر به فردی با شرکت های فعال در صنعت یا بازار متفاوت است.

در طرح توجیهی ، باید ببان شود که نقاط قوت و ضعف تجارت چیست و چگونه متمایز خواهید شد؟

شما همچنین باید یک برنامه بازاریابی بر اساس زمینه کسب و کار خود بنویسید.

به عنوان مثال، اگر شما یک کسب و کار محلی کوچک هستید، می خواهید رقبای خود را که در این نزدیکی هستند تجزیه و تحلیل کنید. فرانشیزها نیاز به انجام تجزیه و تحلیل در مقیاس بزرگ، به طور بالقوه در سطح ملی دارند. داده های رقیب به شما کمک می کند روندهای فعلی در صنعت هدف خود و پتانسیل رشد را بدانید. این جزئیات همچنین به سرمایه گذاران ثابت می کند که شما با این صنعت بسیار آشنا هستید.

برای این بخش، بازار هدف فهرست شده تصویری از ظاهر مشتری ایده آل شما را ترسیم می کند. داده هایی که باید گنجانده شود ممکن است محدوده سنی، جنسیت، سطح درآمد، موقعیت مکانی، وضعیت تاهل و مناطق جغرافیایی مصرف کنندگان هدف باشد.

تجزیه و تحلیل SWOT ابزار رایجی است که کارآفرینان برای جمع آوری تمام داده های جمع آوری شده در یک تحلیل بازار استفاده می کنند. “SWOT” مخفف “قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها” است. نقاط قوت و ضعف مزایا و معایب منحصر به فرد شرکت شما را تجزیه و تحلیل می کنند، در حالی که فرصت ها و تهدیدها ریسک ها و پاداش های فعلی بازار را تجزیه و تحلیل می کنند.

تیم مدیریت

قبل از اینکه کسی در تجارت شما سرمایه گذاری کند، می خواهد درک کاملی از سرمایه گذاری بالقوه داشته باشد. این بخش باید نحوه سازماندهی و مدیریت کسب و کار شما را نشان دهد. باید اعضای کلیدی تیم مدیریت، بنیانگذاران/مالکین، اعضای هیئت مدیره، مشاوران و غیره را فهرست کند.

همانطور که هر فرد را فهرست می کنید، خلاصه ای از تجربیات و نقش آنها در شرکت خود را ارائه دهید. این بخش را به عنوان مجموعه ای از رزومه های کوچک در نظر بگیرید و رزومه های کامل را به طرح توجیهی خود اضافه کنید.

طرح مالی

برنامه مالی باید شامل یک نمای کلی از امور مالی شما باشد. حداقل، باید صورت‌های جریان نقدی و پیش‌بینی سود و زیان را طی سه تا پنج سال آینده درج کنید. همچنین می توانید داده های مالی تاریخی چند سال گذشته، پیش بینی فروش و ترازنامه خود را نیز درج کنید. این موارد را در نظر بگیرید:

  • صورت درآمد:

سرمایه گذاران اطلاعات دقیقی را برای تایید دوام ایده کسب و کار شما می خواهند. انتظار داشته باشید که یک صورت درآمد برای طرح توجیهی ارائه کنید که شامل یک تصویر کلی از کسب و کار شما باشد. صورت سود و زیان درآمد، هزینه ها و سود را فهرست می کند. صورت‌های درآمد ماهانه برای استارت‌آپ‌ها و فصلی برای کسب‌وکارهای مستقر تولید می‌شود.

  • پیش بینی جریان نقدی:

یکی دیگر از عناصر برنامه مالی شما، پیش بینی جریان نقدی است. در این بخش، مقدار پول مورد انتظاری که از کسب و کار شما وارد و خارج می شود را تخمین می زنید. دو مزیت برای گنجاندن پیش بینی جریان نقدی وجود دارد. اولین مورد این است که این پیش بینی نشان می دهد که آیا کسب و کار شما یک سرمایه گذاری پرخطر است یا کم. دومین مزیت پیش‌بینی جریان نقدی این است که به شما نشان می‌دهد که بیشترین سود را از تأمین مالی کوتاه‌مدت یا بلندمدت خواهید برد.

  • تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر:

برنامه مالی شما باید شامل تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر باشد. نقطه سربه سر نقطه ای است که در آن مجموع فروش شرکت شما تمام هزینه های آن را پوشش می دهد. سرمایه‌گذاران می‌خواهند الزامات درآمدی شما را ببینند تا ارزیابی کنند که آیا کسب‌وکار شما می‌تواند به نقاط عطف مالی که در طرح توجیهی خود تعیین کرده‌اید برسد یا خیر.
مطمئن شوید که این بخش دقیق است. اغلب بهتر است این بخش را با یک تحلیلگر حرفه ای ایجاد کنید. اگر به دنبال تأمین مالی خارجی برای کسب‌وکار خود هستید، دلیل اینکه به دنبال تأمین مالی هستید، چگونه از آن پول استفاده می‌کنید و زمانی که سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار بازگشت سرمایه را داشته باشند را مشخص کنید.

اگر واقعاً می خواهید بر برنامه مالی خود مسلط شوید، جنیفر اسپازیانو، معاون توسعه کسب و کار در Accion، این نکات مفید را ارائه می دهد:

از اصول پذیرفته شده حسابداری پیروی کنید. به عنوان یک قاعده، بخش مالی طرح شما باید از اصول حسابداری تعیین شده توسط هیئت مشورتی استانداردهای حسابداری پیروی کند، به خصوص اگر در حال نگارش طرح توجیهی برای دریافت وام یا خط اعتباری و سرمایه گذار انجل هستید.

به دنبال کمک خارجی باشید. دریافت مشاوره از برنامه ریز مالی یا مشاور مالی می تواند به شما کمک کند اعداد را کنار هم قرار داده و آنها را به درستی ارائه دهید. اگر از حسابدار استفاده می کنید و صورت های مالی شما حسابرسی شده است، آن را در طرح توجیهی ذکر کنید.

طرح عملیاتی

بخش برنامه عملیاتی در طرح توجیهی نیازهای فیزیکی کسب و کار شما را شرح می دهد. در این بخش مکان کسب و کار و همچنین تجهیزات مورد نیاز یا امکانات حیاتی مورد نیاز برای ساخت محصولات شما مورد بحث قرار می گیرد. برخی از شرکت‌ها – بسته به نوع کسب و کارشان – ممکن است نیاز به جزئیات نیازهای موجودی خود، از جمله اطلاعات در مورد تامین‌کنندگان داشته باشند. برای شرکت های تولیدی، تمام جزئیات پردازش در بخش برنامه عملیاتی بیان شده است.

اگر این طرح توجیهی برای استارت آپ است، برنامه عملیاتی را به دو مرحله مجزا تقسیم کنید: برنامه توسعه و برنامه تولید.

برنامه توسعه

 برنامه توسعه در طرح توجیهی، هر مرحله از فرآیند ارائه محصول یا خدمات شما به بازار را به تفصیل شرح می دهد. شما می‌خواهید ریسک‌ها و پروتکل‌هایی را که می‌خواهید به سرمایه‌گذاران نشان دهید که همه بدهی‌های بالقوه را بررسی کرده‌اید و کسب‌وکارتان برای موفقیت در موقعیت خوبی قرار دارد، مشخص کنید.

به عنوان مثال، اگر کارگران (یا محصولات شما) در طول فرآیند تولید در معرض مواد سمی قرار بگیرند، در برنامه توسعه خود، می‌خواهید اقدامات ایمنی را که برای به حداقل رساندن خطر بیماری و آسیب به کارگران و مصرف‌کنندگان دنبال می‌کنید فهرست کنید. برای به حداقل رساندن هرگونه گناه احتمالی برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنید.

برنامه تولید

برنامه تولید شامل اطلاعات عملیات روزانه، مانند ساعات کاری، محل کار، دارایی های شرکت، قطعات تجهیزات، مواد اولیه و هرگونه نیاز خاص است.

چالش های رایج نگارش یک طرح توجیهی

چالش های نگارش طرح توجیهی متفاوت است. آیا شما تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد کسب و کار خود را دارید؟ آیا صنعت شما دستورالعمل های دقیقی دارد که باید به آنها پایبند باشید؟

برای کمک به شما در آماده سازی، 10 مورد از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید را شناسایی کردیم:

  • شروع شدن
  • شناسایی جریان های نقدی و پیش بینی های مالی
  • شناخت بازار هدف
  • مختصر بودن
  • جالب کردن
  • ایجاد اهداف قابل اجرا
  • واقع بین بودن در مورد رشد کسب و کار
  • اثبات اینکه ایده شما ارزش ریسک کردن را دارد
  • یافتن میزان مناسب انعطاف پذیری
  • ایجاد یک استراتژی که بتوانید آن را اجرا کنید

ایجاد یک طرح توجیهی حول این 10 چالش می تواند کسب و کار شما – و هر کسی که به آن می پیوندد – را برای آینده ای مرفه آماده کند.

چگونه بر چالش های نگارش طرح کسب و کار غلبه کنیم

اگرچه شما همه چیز را برای تجارت خود به طور دقیق پیش بینی نمی کنید، می توانید اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تعداد عوارضی که ممکن است ایجاد شود انجام دهید.

برای مثال، با تحقیق در مورد طرح های توجیهی و شناسایی اینکه دیگران چگونه برنامه های خود را با موفقیت اجرا کردند، خود را با فرآیند طرح توجیهی آشنا کنید.

شما می توانید از این طرح ها به عنوان پایه استفاده کنید. با این حال، Rick Cottrell، مدیر عامل و بنیانگذار BizResults.com، توصیه می کند که این کار را یک گام فراتر بردارید: با صاحبان مشاغل کوچک و دیگران که تجربه دارند صحبت کنید.

کاترل گفت: “صاحب کسب و کار باید با یک حسابدار، بانکدار و کسانی که روزانه با این طرح های توجیهی سر و کار دارند صحبت کند و یاد بگیرد که دیگران چگونه این کار را انجام داده اند.” آن‌ها می‌توانند به گروه‌های استارت‌آپ و سرمایه‌گذاری بپیوندند و با همتایان و دیگرانی که آماده راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند صحبت کنند و بینش‌هایی از آنها به دست آورند. آنها می توانند باشگاه های نوآوری سرمایه را در منطقه خود جستجو کنند و تخصص بیشتری کسب کنند.

اگر درباره نحوه نگارش طرح توجیهی تحقیق می کنید و هنوز برای نگارش آن احساس راحتی نمی کنید، همیشه می توانید یک مشاور برای کمک به شما در این فرآیند استخدام کنید.

کاترل افزود: «این یک فرآیند زمان‌بر است که نمی‌توان آن را عجله کرد». “میلیون ها دلار می تواند در خطر باشد و در بسیاری از موارد، به سطح بالایی از تخصص نیاز دارد که باید آموخته شود یا در ارتباط با یک مشاور تجاری با تجربه اجرا شود.”

طرح کار آفرینی، وبلاگ دانلود و فروش طرحهای توجیهی کار آفرینی - طرح کار آفرینی، طرح توجیهی

10 دلیل برای اینکه به یک طرح توجیهی نیاز دارید

هدف از و چرا طرح های توجیهی اینقدر مهم هستند؟

در زیر 10 دلیل اصلی برای اینکه چرا به یک طرح توجیهی نیاز دارید آورده شده است.

1. برای اثبات اینکه در مورد کسب و کار خود جدی هستید.

یک طرح توجیهی رسمی لازم است تا به همه افراد علاقه مند – کارمندان، سرمایه گذاران، شرکا و خودتان – نشان دهد که متعهد به ایجاد کسب و کار هستید. ایجاد برنامه شما را وادار می کند تا استراتژی هایی را انتخاب کنید که رشد شما را افزایش می دهد

2. ایجاد نقاط عطف تجاری.

طرح کسب و کار باید به وضوح نقاط عطف بلندمدتی را که برای موفقیت کسب و کار شما مهم هستند، مشخص کند. به تعبیر گای کاوازاکی، یک نقطه عطف چیزی است که به اندازه کافی مهم است که به خانه بیایید و به همسرتان بگویید (بدون اینکه او را تا حد مرگ خسته کنید). آیا به همسرتان می‌گویید که بروشور شرکت را اصلاح کرده‌اید؟ احتمالا نه. اما مطمئناً این خبر را به اشتراک می گذارید که وب سایت جدید خود را راه اندازی کرده اید یا به درآمد سالانه 1 میلیون دلاری رسیده اید.

3. برای درک بهتر رقابت خود.

نگارش طرح توجیهی شما را مجبور به تجزیه و تحلیل رقابت می کند. همه شرکت ها در قالب رقبای مستقیم یا غیرمستقیم رقابت دارند و درک مزیت های رقابتی شرکت شما بسیار مهم است. و اگر در حال حاضر مزیت های رقابتی ندارید، بفهمید برای به دست آوردن آنها چه کاری باید انجام دهید.

4. برای درک بهتر مشتری خود.

چرا هنگام خرید، تصمیم به خرید میگیرید؟ تجزیه و تحلیل عمیق مشتری برای یک طرح توجیهی موثر و برای یک کسب و کار موفق ضروری است. درک مشتریان خود نه تنها به شما این امکان را می دهد که محصولات و خدمات بهتری برای آنها ایجاد کنید، بلکه به شما این امکان را می دهد که از طریق تبلیغات به طور مقرون به صرفه به آنها دسترسی پیدا کنید.

5. بیان صریح مفروضات قبلی که بیان نشده .

فرآیند نگارش طرح توجیهی کمک می کند تا مفروضات “پنهان” قبلی ، شفاف شود. با نگارش و ارزیابی آنها می توانید آنها را آزمایش کرده و اعتبار آنها را تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال، ممکن است فرض کرده باشید که خرده فروشان محلی محصول شما را حمل می کنند. در طرح توجیهی خود، می توانید نتایج سناریویی را که در آن این اتفاق نیفتاده است، ارزیابی کنید.

6. برای ارزیابی امکان سنجی سرمایه گذاری خود.

چقدر این فرصت خوب است؟ فرآیند نگارش طرح توجیهی شامل تحقیق در مورد بازار هدف شما و همچنین چشم انداز رقابتی است و به عنوان یک مطالعه امکان سنجی برای موفقیت سرمایه گذاری شما عمل می کند. در برخی موارد، نتیجه برنامه ریزی شما این خواهد بود که سرمایه گذاری را در جدول قرار دهید. و ممکن است با یک سرمایه گذاری متفاوت پیش بروید که ممکن است شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد.

7. برای مستندسازی مدل درآمدی خود.

کسب و کار شما دقیقا چگونه پول در می آورد؟ این یک سوال حیاتی است که باید به صورت مکتوب برای خود و سرمایه گذارانتان پاسخ دهید. مستندسازی مدل درآمد به رفع چالش ها و مفروضات مرتبط با مدل کمک می کند. و با خواندن طرح شما، دیگران ممکن است جریان های درآمد بیشتری را برای در نظر گرفتن پیشنهاد کنند.

8. برای تعیین نیازهای مالی شما.

آیا کسب و کار شما نیاز به افزایش سرمایه دارد؟ چقدر؟ یکی از اهداف طرح توجیهی این است که به شما کمک کند تا دقیقا مشخص کنید چه مقدار سرمایه نیاز دارید و برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد. این فرآیند برای افزایش سرمایه برای کسب و کار و به کارگیری موثر سرمایه ضروری است. همچنین شما را قادر می سازد تا از قبل برنامه ریزی کنید، به خصوص اگر در آینده نیاز به افزایش بودجه دارید.

اگر می خواهید طرح توجیهی خود را به سرعت و به راحتی تکمیل کنید، با تیم تخصصی طرح توجیهی از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

9. برای جذب سرمایه گذار.

یک طرح توجیهی رسمی به زبان انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی ، … مبنایی برای پیشنهادهای مالی است. طرح توجیهی به سوالات سرمایه گذاران پاسخ می دهد: آیا به این محصول/خدمت نیاز است؟ پیش بینی های مالی چیست؟ استراتژی خروج شرکت چیست؟ در حالی که سرمایه‌گذاران معمولاً قبل از نگارش چک می‌خواهند شخصاً با شما ملاقات کنند، تقریباً در همه موارد، طرح توجیهی شما را نیز به طور کامل بررسی می‌کنند.

10. برای کاهش خطر دنبال کردن فرصت اشتباه.

فرآیند ایجاد طرح توجیهی به حداقل رساندن هزینه های فرصت کمک می کند. نگارش طرح توجیهی به شما کمک می کند جذابیت این فرصت خاص را در مقایسه با فرصت های دیگر ارزیابی کنید. بنابراین شما بهترین تصمیم را می گیرید.

5 اشتباه رایج در طرح توجیهی

عناصر زیادی وجود دارند که یک طرح توجیهی خوب را می سازند، از این اشتباهات طرح توجیهی اجتناب کنید تا به ایده کسب و کار شما آن گونه که شایسته است جلوه دهد.

قبل از اینکه به نتیجه پایانی برسید، اغلب به زمان، صبر و بازنگری های زیادی نیاز دارد. متأسفانه هنگامی که برای تأمین بودجه خود و راه اندازی کسب و کار خود عجله دارید، ممکن است برنامه شما نادیده گرفته شود.

در زیر به تعدادی از اشتباهات بسیار رایج در نگارش طرح توجیهی اشاره کرده ایم:

1. پیش بینی های مالی غیر واقعی

برآوردهای غیرواقعی بر اساس اعداد غیرواقعی یک دروغ و کلاهبرداری است. این یکی از رایج ترین اشتباهات طرح توجیهی است. وام دهندگان و سرمایه گذاران انتظار دارند که تصویری واقع بینانه از اینکه کسب و کار شما در حال حاضر کجاست و به کجا امیدوار است نشان داده شود، بنابراین اگر طرح توجیهی بیش از حد خوش بینانه و بدون توضیح پیش بینی ها باشد، زنگ های هشدار را به صدا در می آورد و باعث رد شدن طرح توجیهی می شود.

2. تعریف نکردن مخاطب هدف

هیچ کسب و کاری برای همه جذاب نخواهد بود. شما باید بازار هدف خاص خود را در طرح توجیهی تعریف کنید، نحوه انجام این مفروضات را ارائه دهید و نحوه هدف قرار دادن این بازار را مشخص کنید.

برای تعریف بازار هدف و یادگیری در مورد تحقیقات اولیه و ثانویه بازار به کمک نیاز دارید؟ با ما تماس حاصل فرمایید.

3. بیش از حد بزرگش نکنید

ممکن است فکر کنید که ایده کسب و کار شما چیز بزرگ بعدی است، اما باید بتوانید از ادعای خود را در طرح توجیهی توجیه نمایید. تبلیغات بیش از حد ایده کسب و کار و پر کردن برنامه خود با موارد فوق العاده مانند داغ ترین و بهترین، حقانیت محصول یا خدمات شما را ثابت نمی کند.

4. تحقیقات بد

همه تحقیقات باید دوبار بررسی و اثبات شوند. با استفاده از اطلاعات نادرست یا قدیمی، ایده کسب و کار خود و بقیه طرح توجیهی را بی اعتبار خواهید کرد.

5. در طرح توجیهی، نقاط ضعف خود را پنهان کنید

نقاط ضعف خود را پنهان نکنید اما بیش از حد آنها را برجسته نکنید. هر کسب و کاری نقاط ضعف خود را دارد، اما با پنهان کردن یا برجسته کردن بیش از حد آنها در طرح توجیهی، سرمایه گذار را از خود دور می کنید. تنها راه برای رفع این نقاط ضعف، گنجاندن یک استراتژی دقیق از نحوه برنامه ریزی برای رفع این مشکلات است.

نکات کلیدی طرح توجیهی

  • طرح توجیهی سندی است که فعالیت های تجاری اصلی یک شرکت و نحوه برنامه ریزی آن برای دستیابی به اهداف خود را توصیف می کند.
  • شرکت‌های نوپا از طرح های توجیهی برای راه‌اندازی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی استفاده می‌کنند.
  • طرح توجیهی همچنین می تواند به عنوان یک راهنمای داخلی برای متمرکز نگه داشتن تیم اجرایی و تلاش برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت استفاده شود.
  • کسب‌وکارها ممکن است یکطرح توجیهی سنتی طولانی‌تر یا یک طرح کسب‌وکار استارت‌آپ کوتاه‌تر ایجاد کنند.
  • طرح توجیهی خوب باید شامل یک خلاصه اجرایی و بخش هایی در مورد محصولات و خدمات، استراتژی بازاریابی و تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی مالی و بودجه باشد

تفاوت بین طرح توجیهی و برنامه استراتژیک

در حالی که طرح توجیهی نشان می دهد که چگونه کسب و کار روزانه اداره می شود، برنامه استراتژیک بر چگونگی دستیابی به ابتکارات خاص برای توسعه کسب و کار خود تمرکز دارد.

یکطرح توجیهی “چه کسی” و “چه” کسب و کار را پوشش می دهد. برنامه استراتژیک اهداف بلندمدت را به ما می دهد و توضیح می دهد که چگونه کسب و کار به آنجا می رسد و یک دید بلند مدت ارائه می دهد.

به طور کلی تر، طرح توجیهی به ما می گوید که چه کسی با نشان دادن:

  1. چه کسی کسب و کار را اداره می کند؟ چه چیزی آنها را واجد شرایط می کند؟ آنها چه چیزی را روی میز می آورند که ارزش افزوده دارد؟
  2. رقابت کیست؟ آنها چه چیزی را ارائه می دهند و چه چیزی شما را متمایز می کند؟
  3. مشتری شما کیست؟ بازار چقدر بزرگ است؟ آنها کجا هستند؟ آنها چه می خواهند و چگونه آن را به آنها می دهید؟ همچنین، چگونه با بازار خود ارتباط برقرار خواهید کرد؟

طرح کسب و کار به «چی» پاسخ می دهد و به ما می گوید:

  • آنچه که کسب و کار ارائه می دهد و چگونه ارائه می شود.
  • محصول، خدمات و عملیات همگی توضیح داده شده اند تا خوانندگان بفهمند که چگونه نیازهای مشتری برآورده می شود.

از سوی دیگر، برنامه استراتژیک، اهداف بلندمدت و «چگونگی» را با تمرکز بر موارد زیر ترسیم می کند:

  1. کسب و کار 3، 5 یا حتی 10 سال دیگر کجا خواهد بود؟
  2. چگونه در طول زمان برای ارائه محصولات و خدمات مختلف گسترش خواهید یافت؟
  3. آیا بازار و صنعت شما در طول زمان تغییر خواهد کرد و کسب و کار شما چگونه به این تغییرات واکنش نشان خواهد داد؟
  4. چگونه بازار خود را رشد خواهید داد و به مشتریان جدید دست خواهید یافت؟
  5. چه اتفاقی باید بیفتد تا بتوانید به اهداف خود برسید؟ برای رسیدن به آنجا به چه منابعی نیاز دارید؟
  6. موفقیت را چگونه می توان ارزیابی کرد؟ چه معیارهایی اهمیت دارند و چگونه آنها را ردیابی خواهید کرد؟

بنابراین، طرح توجیهی شما توضیح می دهد که در حال حاضر چه کاری انجام می دهید. برنامه استراتژیک شما آرزوهای بلندمدت و نحوه برنامه ریزی شما برای انتقال کسب و کارتان از جایی که امروز است به جایی که می خواهید در آینده باشد را توضیح می دهد. برنامه استراتژیک به شما کمک می کند تا عمیق تر به آینده نگاه کنید و حرکت های کلیدی را که باید برای رسیدن به چشم انداز خود انجام دهید را توضیح می دهد.

چطور طرح توجیهی استارتاپ بنویسیم

بسیاری از کارآفرینان شرکت نوپا Startup خود را بدون طرح توجیهی راه اندازی میکنند.

تحقیقات شش ساله HBR تأیید می‌کند که کسب‌وکارهایی که دارای یک طرح توجیهی مکتوب و رسمی هستند در مقایسه با همتایان خود که برنامه‌ریزی نکرده‌اند، ۱۶ درصد بیشتر احتمال دارد به اهداف مالی خود دست یابند.

نگارش یک طرح توجیهی می تواند دنیای متفاوتی را برای کارآفرینانی که خواهان تامین مالی خارجی هستند ایجاد کند.

این شامل تعیین مشتریان هدف شما، درک اینکه چه چیزی باعث می شود آنها را انتخاب کنید، و چگونگی دستیابی به آنها از طریق کمپین های بازاریابی را شامل می شود.

طرح توجیهی استارتاپ چیست

طرح توجیهی استارتاپ یک سند مکتوب است که ایده ها و استراتژی های شما را برای راه اندازی، مدیریت و در نهایت خروج از سرمایه گذاری جدید شما مشخص می کند.

یک طرح توجیهی خوب می تواند برای موفقیت هر تلاش کارآفرینی بسیار مهم باشد. همانطور که پروپوزال خود را آماده میکنید، به خاطر داشته باشید که با کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار خود، این پیشنهاد تکامل خواهد یافت.

برای شروع، یک پیش نویس از مهمترین مواردی که می خواهید در مورد آنها بازخورد داشته باشید، آماده نمایید.

سپس این سوالات را از خود بپرسید:

  • من کی هستم؟
  • من چه می خواهم؟
  • چرا شرکت من وجود دارد؟
  • چگونه پول در بیاورم؟
  • اهداف بلند مدت من چیست؟

یک طرح توجیهی دقیق به شما کمک می کند تا نقاط عطف را برای اندازه گیری موفقیت تعیین کنید. می توانید این طرح را با سرمایه گذارانی به اشتراک بگذارید که ممکن است خواهان اطمینان خاطر در مورد دوام سرمایه گذاری خود در شرکت شما باشند.

بهترین راه برای ایجاد یک طرح توجیهی استارت‌آپ موفق، گنجاندن همه چیز در یک سند سازمان‌یافته و خوانا است – استراتژی‌های بازاریابی، پیش‌بینی‌های مالی، بیوگرافی تیم، جدول زمانی و موارد دیگر.

طرح توجیهی استارت آپ ناب چیست

طرح توجیهی استارتاپ ناب روشی برای توسعه محصولاتی است که برای کاهش عدم قطعیت به آزمایش های تکراری متکی است.

این توسط شرکت هایی مانند گوگل، آمازون و فیس بوک در مراحل اولیه توسعه آنها مورد استفاده قرار گرفته است و شامل آزمایش ایده شما با مشتریان واقعی در مراحل اولیه توسعه است.

استارت‌آپ‌های ناب با احتمال کمتری شکست می‌خورند، زیرا محصول یا خدمات خود را با بازخورد مستقیم مصرف‌کنندگان آزمایش کرده‌اند. انجام این کار به آنها اجازه می دهد تا بدون هدر دادن منابع برای چیزی که هیچ کس نمی خواهد، تغییرات را سریع انجام دهند.

هدف ساختن یک طرح تجاری گسترده نیست، بلکه یک طرح تجاری «ناب» است که بتوان آن را بر اساس بازخورد مشتری تغییر داد و سپس در فواصل زمانی منظم مجدداً ارزیابی کرد تا زمانی که به پتانسیل بازار برسد – یا شکست بخورد.

طرح کسب و کار استارتاپ ناب، استراتژی است که بر ارائه یک محصول در مقابل مشتریان با بیشترین سرعت و کمترین هزینه تمرکز دارد.

هزینه نگارش طرح توجیهی

هزینه نگارش یک طرح تجاری کاملا به نوع ایده و مخاطب بستگی دارد. هر چه ایده پیچیده تر باشد، حتما حق الزحمه نگارش ، نرخ ، قیمت یا هزینه نگارش طرح توجیهی نیز تغییر میابد.

مدت زمان نگارش طرح توجیهی

مدت زمان نگارش طرح توجیهی کاملا بستگی نیز مانند قسمت بالا ، بستگی به پیچیدگی ایده دارد.

 

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *