تجاری – طرح تجاری – چیست ؟

این سوالی است که برای خیلی از شما دوستان گرامی ممکن است به وجود آمده باشد.

طرح توجیهی و یا همان بیزینس پلن طرحی است که از آن برای جذب سرمایه گذاران حرفه‌ای و شرکای استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد.

البته فقط به اینجا ختم نمی شود. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا جواب این سوال خود را بگیرید

طرح کسب و کار تجاری ( بیزینس پلن ) Business Plan چیست ؟

در شرکت ها، همچنین در دانشگاه ها، کالج‌ها و موسسات مختلف های تجاری بالقوه بسیاری وجود دارد.

این ایده‌ های بکر و بالقوه، نیاز به ترجمه شدن به مفاهیم تجاری تخصصی پیش از دستیابی به موفقیت تجاری دارند.

باید این ایده به فرمت طرح کسب و کار ترجمه شود – جزئیات نحوه انجام کارها و برنامه عملیات اجرایی، منابع مالی و سرمایه گذاری های آتی سازمان بیان می‌نماید.

طرح کسب‌ و کار تجاری چیست

طرح کسب و کار تجاری چیست ؟

چرا باید یک “بیزینس پلن Business Plan ” نوشت ؟

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، شرکای استراتژیک، مشتریان سرمایه‌گذار که به دنبال کسب سود بوده و بر اساس یک طرح کسب‌وکار تجاری قصد حمایت مالی از پروژه را دارند. بیزینس پلن دلیل موجهی برای تصمیم‌گیری این افراد فراهم می‌آورد.

طرح کسب و کار تجاری چیست ؟

  • موجب تمرکز نظام‌مند و سیستماتیک سرمایه‌گذاران بر ایده‌های تجاری می‌گردد.
  • بیانگر کمبودهای اطلاعاتی است. طرح توجیهی کمک می‌نماید تا به روشی اثربخش و ساختاریافته این کمبودها برطرف گردد.
  • به عنوان یک عامل و ابزار ارتباطی مشترک بین شرکا و سرمایه‌گذاران عمل می‌نماید.
  • نگاهی کلی به منابع موردنیاز داشته و حفره‌های طرح را نشان می‌دهد.
  • شبیه‌سازی یک فعالیت تجاری : هرگونه اشتباه محاسباتی بدون بروز فاجعه مالی کشف می‌گردد و هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. کارآفرینان بدون هزینه به عواقب تصمیمات خود پیرامون ایده تجاری مدنظر پی برده و سرمایه‌گذاران و کارکنان به نتایج حاصل از کسب‌وکار با جدیت بیشتری می‌اندیشند.

 

ساختار طرح کسب و کار تجاری چیست ؟

عنوان اصلی به کار گرفته‌شده در یک طرح کسب‌وکار به شرح ذیل است که صدالبته دارای عناوین جزئی بسیار مهمی دیگر نیز می‌باشد:

  • خلاصه مطلب: تشریح کسب و کار.
  • ایده محصول و خدمات : تشریح محصول و خدمات . شامل : سود مشتری، روندهای فروش. تلاش دارد تا خواننده طرح را با بیان فواید محصول و خدمات متقاعد سازد.
  • تیم مدیریت : تشریح تک‌تک اعضای تیم، مهارت و تخصص برای شکل دادن به شرکت و ایجاد یک کسب‌وکار تجاری. معمولا ؛ تیم یک عامل موفقیت حیاتی Critical Success Factor : CSF برای سازمان است. بنابراین سرمایه‌گذاران این بخش از طرح کسب‌وکار را با علاقه و دقتی خاص مطالعه می‌نمایند.
  • : بیانگر اندازه بازار، مشتریان هدف، تشریح قیمت و چگونگی انتخاب استراتژی قیمت‌گذاری محصولات و خدمات، استراتژی برندینگ، استراتژی و جزئیات فروش و توزیع می‌باشد.
  • سیستم تجاری و سازمان : توصیف‌کننده فعالیت‌ها شرکت، مفهوم تولید (تولید به وسیله خود شرکت یا برون‌سپاری) و سازمان.
  • برنامه اجرایی : وضعیت جاری پیاده‌سازی برنامه‌ها و تحقق نقاط ضعف.
  • برنامه مالی : تعیین میزان سرمایه مورد نیاز، نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظار سرمایه‌گذاران بالقوه، ترازنامه، حساب سود و زیان و تحلیل جریان نقدی.
  • ریسک و فرصت‌ها : بررسی ریسک‌ها و نتایج مالی در بخش‌های مختلف

امیدوارم در پایان جواب سوال خود را که “طرح کسب و کار تجاری چیست ؟ ” گرفته باشید.

5/5 - (19 امتیاز)