در خلاصه مدیریتی – خلاصه اجرایی اولین چیزی است که افراد زمانی که شروع به بررسی طرح توجیهی شما می کنند آن را مطالعه مینمایند، و این موضوع باعث اهمیت پیدا کردن این بخش می شود.
درست همانطور که تیزر عالی یک فیلم که شما را ترغیب به دیدن آن می کند، یا جلد یک کتاب که توجه شما را جلب می کند تا آن را بخرید، در طرح توجیهی نیز خلاصه اجرایی هم باید خوانندگان را جذب کند و علاقه آنها را بر انگیزد تا به خواندن بیشتر در مورد کسب و کار شما ادامه دهند.
خلاصه اجرایی (خلاصه مدیریتی) شما را معرفی می کند و وضعیت فعلی شرکت شما، اینکه دوست دارید به کجا برسید، و اینکه چرا بر این باور هستید که در رسیدن به آن نقطه موفق خواهید بود را شرح می دهد.
جالب اینکه بسیاری از متخصصان پیشنهاد می کنند که حتی با وجود اینکه این بخش در ابتدای سند می آید، نباید تا زمانی که بقیه طرح توجیهیتان کامل شود آن را بنویسید، تا بدین طریق بتوانید نقاط قوت و حائز اهمیت طرح خود را مورد تاکید قرار دهید.
ما قبلا در مورد “طرح توجیهی یا بیزینس پلن Business Plan” صحبت کرده ایم.
در طرح توجیهی در قسمت خلاصه اجرایی {خلاصه مدیریتی}ما باید خود را توجیه نماییم:
اولین گام شما برای توجیح کردن، خواه به یک وام دهنده، یک سرمایه گزار، یا یک کارمند بالقوه. اگر خلاصه اجرایی جذابی ننویسید، این احتمال وجود دارد که بقیه طرح شما حتی خوانده هم نشود.
اگر این کار را خوب انجام دهید، گام بلندی در جهت رسیدن به اهداف دلخواه تان برداشته اید.
خلاصه اجرایی (خلاصه مدیریتی) بیزینس پلن چه مواردی را شامل می شود؟
همانطور که در مطلب قبل در مورد کاربرد و دلایل نوشتن طرح های توجیهی گفته شد، طرح های توجیهی می توانند چندین هدف را دنبال کنند و مخاطبان مختلفی را مد نظر قرار دهند.
آنچه شما در طرح توجیهی خود و در قسمت خلاصه اجرایی می آورید به این موضوع بستگی دارد که در کدام مرحله از چرخه کسب و کار خود هستید و طرح شما برای چیست.
در هر حالت، به خاطر داشته باشید که این یک خلاصه است! آن را تاثیر گذار اما مختصر و مفید بنویسید.
توصیه می شود که خلاصه اجرایی در یک یا نهایتا دو صفحه نوشته شود.
اطلاعات شرکت
اطلاعات شرکت که باید در خلاصه اجرایی (خلاصه مدیریتی ) آورده شوند شامل نام کسب و کار شما، زمان شکل گیری آن، نام و نقش بنیانگذاران کسب وکار، تعداد کارکنان، و محل استقرار کسب و کار می باشد.
مشکلی که کسب و کار شما حل می کند
به خاطر داشته باشید که اگر محصول یا خدمت شما به یک نیاز پاسخ ندهد یا مشکلی را حل نکند، کسب و کاری ماندگار نخواهید داشت.
طرح مسئله می تواند خیلی ساده باشد . مثلا :
“هیچ مرکز خدمات زیبایی در شعاع 50 کیلومتری شهر وجود ندارد”،
اما لازم است مشکلی که قصد حل کردن آن را دارید را شناسایی و بیان کنید.
اگر بیان ماموریتی برای شرکت خود دارید، می تواند در اینجا آورده شود، یا می توانید آن را در بخش توصیف شرکت بگنجانید.
بیان ماموریت بخش ضروری یک طرح توجیهی نیست، اما داشتن این بخش می تواند به شما جهت بدهد و ماهیت و فرهنگ شرکت شما را تعیین کند.
راه حلی که کسب و کار شما ارائه می کند
چطور به موقعیت موجودی که شرح داده اید می پردازید و مشکل را حل می کنید؟
به خاطر داشته باشید که این یک خلاصه اجرایی (خلاصه مدیریتی) است، بنابراین لازم نیست به جزئیات بپردازید؛ بقیه بخشهای طرح توجیهی میتواند سایر جزئیات را پوشش دهد.
نحوه ای که کسب و کار شما می تواند راه حل مشکل باشد را در چند جمله به صورت تیتر وار بیان کنید.
خلاصه خط مشی
توضیح دهید به چه کسانی محصول یا خدمت می دهید و خط مشی شما چطور با آنچه آنها به دنبال آن هستند همخوانی دارد.
اگر به مثال مرکز خدمات زیبایی مان برگردیم، محیطی که ایجاد می کنید را شرح دهید؛ به عنوان مثال، آیا مشتریانی را هدف قرار می دهید که خواهان یک محیط آرام هستند، یک بازار لاکچری و گران قیمت، یا چیزی جذاب تر، و اینکه خط مشی شما چطور با این موضوع همخوانی دارد.
با نوشتن خلاصه کسب و کار در انتها، شما قادر خواهید بود اطلاعاتی را از بخش های استراتژی و تحقیقات بازار استخراج کنید و به تحقیقاتی که از ایده شما پشتیبانی می کنند اشاره کنید.
چطور خود را با رقبای تان مقایسه می کنید
حتی اگر مرکز خدمات زیبایی در منطقه شما وجود ندارد، ممکن است باشگاه هایی وجود داشته باشند که خدمات ماساژ ارائه کنند، سالن های زیبایی که کار خدمات صورت انجام دهند.
این موضوع را مورد بحث قرار دهید که کسب و کار شما چطور این مشکل را بهتر و موفق تر حل خواهد کرد.
چرا یک مشتری بالقوه باید شما را انتخاب کند؟
تیم شما
شما در قسمت های بعدی به طور گسترده به این موضوع خواهید پرداخت، اما بخشی هیجان انگیز برای خوانندگان آن است که اجازه دهیم بدانند چه کسانی در تیم شما حضور دارند و چرا صلاحیت آن را دارید که موفق شوید.
اگر هنوز کسی را استخدام نکرده اید، مشکلی نیست. در مورد موقعیت های شغلی صحبت کنید که قصد دارید افرادی را برای آنها استخدام کنید و اینکه برنامه تان برای این کار چیست.
موقعیت فعلی شما
توضیح دهید که کسب و کار شما در حال حاضر در چه وضعیتی است و تا به امروز به چه موفقیت هایی دست پیدا کرده اید.
اگر تازه دارید شروع می کنید هم مشکلی نیست، اما در مورد پیشرفت هایی که تا به امروز داشته اید صحبت کنید.
اگر نقطه ای مناسب برای مرکز خدمات زیبایی یافته اید، آن را در اینجا ذکر کنید.
شاید در حال حاضر یک طراح داخلی دارید. طرح ها را باید در قسمت های بعدی طرح بیاورید، اما آنها را در اینجا ذکر کنید.
اهداف شما
- مایل هستید کسب و کارتان به کجا برسد؟
- تلاش می کنید به چه چیزی دست پیدا کنید؟
- اگر در حال نوشتن طرح توجیهی می نویسید تا به شما در گرفتن وام یا جذب سرمایه گزار کمک کند، این تزریق نقدینگی چطور به شما کمک خواهد کرد تا به اهداف تان برسید؟
اگر طرح توجیهی تان را به این دلیل می نویسید که به دنبال سرمایه گزاری می گردید، قطعا اطلاعاتی وجود دارند که باید آنها را لحاظ کنید، از جمله اطلاعاتی در مورد بانک و سرمایه گزاران فعلی، در صورت وجود.
اگر کسب و کار جا افتاده ای را مدیریت می کنید، باید درآمد و هزینه های فعلی تان را به اختصار بیان کنید، هر چند جزئیات را برای بخش اطلاعات مالی طرح توجیهی بگذارید.
بخش خلاصه اجرایی (خلاصه مدیریتی) یک طرح توجیهی برای یک کسب و کار جدید می تواند اطلاعاتی در مورد مدل کسب و کار و اینکه طرح شما برای کسب درآمد چیست ارائه کند.
شما باید پیش بینی های مالی و هزینه های پیش بینی شده تان را به اشتراک بگذارید.
اگر طرح توجیهی شما برای خودتان است، از یک ابزار عملیاتی استفاده کنید، شما می توانید در مورد آنچه در خلاصه اجرایی طرح تان می آورید کمی غیر رسمی تر باشید.
بر روی حل مساله و جزئیات مفهومی کسب و کار خود تمرکز کنید.
مشکلی ندارد که از اطلاعات شرکت، زندگینامه تیم خود، و دیگر جزئیات عملیاتی و پشتیبانی صرفنظر کنید.
چطور خلاصه مدیریتی را قالب بندی کنیم
با پاراگرافی شروع کنید که توجه خواننده را جلب کند. اگر حکایتی مجاب کننده در مورد شرکت دارید، حقیقتی جالب توجه، یا آماری مرتبط، می توانید از آن برای شروع استفاده کنید.
برخی از خلاصه ها با عبارتی در مورد هدف شرکت یا بیان موریت شرکت شروع می شوند.
بعد از پاراگراف آغازین، می توانید از ترتیب زیر برای بخش های بعدی طرح خود استفاده کنید. هر موضوع به پاراگراف مربوط به خود تعلق دارد.
و به دلیل اینکه این یک خلاصه است، آنها را تنها در دو یا سه جمله پوشش دهید.
در پاراگراف انتهایی تان، هدف از طرح را به خوانند تان بگویید.
- اگر وام می خواهید، اینکه مبلغ آن چقدر است و برای چه مدت؟
- اگر به دنبال سرمایه گزار می گردید، آیا به صورت درصدی کار می کنید یا مقداری خاص می پردازید؟
- در قبال وام دریافتی چه می پردازید؟
شما می خواهید علاقه و هیجان در طرح توجیهی تان ایجاد کنید، بنابراین از زبانی مثبت و مجاب کننده استفاده کنید.
در حالیکه ممکن است برای شما کاملا روشن باشد که جهان چشم انتظار محصول یا خدمت شما بوده است، اما قضیه در مورد افرادی که طرح توجیهی شما را می خوانند احتمالا اینگونه نیست. اشتیاق تان را با صداقت بالانس کنید.
اغراق نکنید و با بیان حقایق افراد را متقاعد کنید. صریح و روشن صحبت کنید به نحوی که حتی افرادی که کاملا با صنعت شما بیگانه هستند نیز به راحتی آنچه می گویید را درک کنند.
این مقاله ادامه دارد ….