اصطلاحات بیزینس پلن با اینکه ساده هستند ولی دارای اختلافات کوچک و اساسی با یکدیگر نیز هستند.

برخی لغات و اصطلاحات بیزینس پلن که در برخی سایت‌ ها به کار برده شده است اشتباه است.

اشتباه از عدم درک مناسب از کاربرد لغات و ترجمه برخی لغات و اصطلاحات بیزینس پلن است که با گوگل انجام شده است.

برای جلوگیری از هرگونه بحث و گفتگو به توضیح برخی لغات و اصطلاحات بیزینس پلن (و یا همان طرح کسب‌ و کار، طرح توجیهی و یا نام های مترادف دیگر) خواهیم پرداخت.

اصطلاحات بیزینس پلن

در ادامه با اصطلاحات بیزینس پلن پرکاربرد آشنا می شویم

یکی از دلایلی که این مطلب را منتشر کردیم آشنا کردن صاحبان کسب و کارها با اصطلاحات بیزنس پلن و بیان تفاوت های موجود در آن ها است.

طرح کسب‌ و کاری تجاری (Business Plan)

تحلیل اعداد و رقم‌ ها و تشریح وظایف، ارائه پیش‌ فرض‌ ها است. استراتژی و جزئیات اقدامات مدنظر که باید رخ دهد، چه کسی مسئولیت چه چیزی را بر عهده دارد، چگونه فرایندها ارزیابی می‌گردد، چه موقع و کجا باید پول خرج گردد، چه موقع پول پرداخت‌ شده بر می‌ گردد.

طرح توجیهی یک سند نیز، طرح توجیهی یک برنامه است. اگر ماهانه مورد بررسی و بازنگری قرار نگیرید، کارایی خود را از دست می‌دهد.

طرح توجیهی باید عملیاتی بوده و نیازهای اصلی یک کسب‌ و کار را پوشش دهد.

برنامه‌ریزی کسب‌ و کار تجاری (Business Planning)

هدایت یک شرکت با بهره‌ گیری از یک فرایند دوره‌ای. برنامه‌ ای برای بررسی و بازنگری در جهت بهینه‌ سازی‌ های موارد مد نظر است.

برنامه‌ریزی کسب‌ و کار تجاری همان مدیریت است.

استراتژی کسب‌ و کاری تجاری (Business Strategy)

ترکیبی از نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت‌ها، بازار هدف، پیشنهاد های تجاری همراه با خواسته بازار.

اینجا تمرکز بسیار حیاتی است.

چه کسی در بازار نیست و چه پیشنهاد‌هایی وجود ندارد، مهم‌تر از چه کسی در بازار است و چه پیشنهادی دارند، خواهد بود.

معمولا استراتژی در غالب چند اسلاید یا چند خط بیان می‌ گردد.

پیش‌بینی بازار (Business Forecast)

به صورت ساده، مجموعه‌ ای از پیش‌ فرض‌ ها و برنامه‌ های قابل مدیریت در خصوص گردش وجوه نقد آتی، شامل فروش، هزینه فروش، مخارج، دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه.

این در خصوص پیش‌بینی آینده نیست، بلکه در خصوص اتصال نقاط فرض شده و خطوط ارتباطی بین آن‌ها ست در یک ماه است که نهایتا تا یک سال آینده را پیش‌ بینی می‌ نماید.

تمرکز اصلی بر عناصر کلیدی که به‌ صورت مالی بیان می‌ گردد.

برنامه استراتژیک (Business Forecast)

پیچ و مهره یک برنامه تجاری کسب‌ و کار تجاری.

برنامه عملیاتی (Operations Plan)

اجزای اجرایی یک استراتژی است.

برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

استراتژی‌ های سازمان در حوزه بازاریابی، فروش، تبلیغات، برندسازی و برندینگ، منابع انسانی و مالی

برنامه سالانه (Annual Plan)

یک طرح توجیهی که بیانگر یا افشا کننده برنامه سال دوم و سوم سازمان است.

برنامه کسب‌ و کار آماده بانک

برنامه‌ ای که از برنامه کسب‌ و کار تجاری (بیزینس پلن) نشات گرفته است.

بسیار کوتاه و ساده نوشته‌ شده است و در خصوص شرایط عملکرد مالی گذشته و حال سازمان.

بانک به دنبال سوابق پرداخت‌ های گذشته و سوابق مالی در خصوص وام‌ ها است.

جهت مشاوره در زمینه نوشتن انواع طرح توجیهی می توانید از مشاوران بیزینس پلن ما کمک بگیرید.

تماس با ما از طریق واتس آپ