مارکتینگ پلن Marketing Plan بخشی از طرح توجیهی Business Plan است .
مارکتینگ پلن و طرح توجیهی
اما در این ایران طرح توجیهی مترادف شده است با تحلیل مالی و توجیه بعد مالی طرح .
به این معنا که برخی کارفرمایان بدون اطلاع فایده طرح توجیهی و فرایندهای نوشتن بیزینس پلن ، کمی در گوگل جستجو مینمایند، با کلیدواژههایی نظیر ” طرح توجیهی رایگان ” یا ” بیزینس پلن ارزان ” و به یک یا چند فایل وورد برخورد کرده و دانلود مینمایند .
این فایل در پنج یا نهایتا ده صفحه شامل دو قسمت است : شرکت چه میکند + تحلیل مالی طرح .
کارفرمای مورد اشاره نیز ، این سند را مبنای ذهنی و علمی خود قرار میدهد و تصورش بر این خواهد بود که هر کس در همین حد به وی اطلاعات دهد ، حتما کافی است . چرا ؟
زیرا که اغلب افرادی در حال نوشتن طرح توجیهی هستند ، فقط و فقط در حوزه مدیریت مالی و یا مهندسی تولید تحصیل یا سابقه کار دارند. در نتیجه توقعی بیشتری از آنان نیز نمیتوان داشت.
درحالیکه برای نوشتن طرح توجیهی باید حتما دو چیز را داشته باشیم :
- وجود یک استاندارد بینالمللی برای جمعآوری اطلاعات ، تحلیل اطلاعات و نوشتن طرح توجهی
- اشراف کامل به مدیریت بازاریابی ، مدیریت فروش ، مدیریت برند و مدیریت تبلیغات ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت تولید ، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایهگذاری
به نظر آیا شما یک فرد به تنهایی این همه تخصص دارد ؟
حتما خیر ، برای همین است که طرح توجیهی نوشته توسط یک نفر به طرح توجیه مالی ختم میشود.
چرا باید نویسنده بیزینس پلن به نکات مدیریت بازاریابی توجه نماید ؟
زیرا بر اساس استانداردهای جهانی ، یک طرح توجیهی خوب دارای طرح بازاریابی ( مارکتینگ پلن / طرح کسبوکار تجاری / برنامه بازاریابی / سند بازاریابی ) Marketing Plan باید باشد.
زیرا باید نتایج تحقیقات بازار و تحلیل استراتژیک سازمان عمودی و افقی سازمان در سند وجود داشته باشد.
برخی از عناصر مارکتینگ پلن به اختصار توضیح میدهیم :
- تشریح 7p ( مارکتینگ میکس Marketing Mix )
- تشریح استراتژی جایگاه یابی
- استراتژی فروش
- استراتژی توزیع و پخش
- ….
و این لیست ادامه دارد. توجه نمایید که موارد فوق در غالب برنامه استراتژی بیان میشود.
درون طرح توجیهی و در بخش برنامه بازاریابی باید به تمام سوالات کنونی و آینده بازاریابی سازمان پاسخی استراتژیک داد.
برای مثال در بخش تشریح محصولات ، چه ویژگی منحصربهفرد و ارزش آفرینی باید بر اساس سطوح رقابت و حضور بلندمدت در بازار تعریف شود و چگونه باید این عمل در تعامل با واحد تحقیق و توسعه R&D عمل نماید.
چرا به مارکتینگ پلن نیاز است
یک برنامه بازاریابی خوب قادر است تا :
- پاسخ به سوالات مرتبط با کسبوکار در حوزه مدیریت بازاریابی
- به عنوان یک سندی برای کمک به مدیر اجرایی برای درک استراتژی بازاریابی
- یک رویکرد ساختار یافته و نظاممند برای ایجاد خدمات و محصولاتی که نیازهای مشتریان شما را برآورده سازد
در هنگام نوشتن برنامه بازاریابی باید اهداف بازاریابی مشخص و روش رسیدن به آنها ، به صورت جزئی و عملی مشخص شده باشد.