راهنمای “نوشتن ” برای کسب و کار

نوشتن بیزینس پلن Business Plan طرح تجاری قوی و سنجیده برای موفقیت یک کسب و کار بسیار مهم است.

بدون آن، حفظ چشم انداز آینده و اقدامات بعدی برای کسب و کار شما دشوار است. آن را به عنوان یک آزمون تورنسل در نظر بگیرید تا ثابت کنید که هر قدم برداشته شده بخشی از یک تلاش محاسبه شده بزرگتر است.

نوشتن بیزینس پلن نیز برای امور خارجی بسیار مهم هستند. اگر می خواهید بگیرید، یک شریک تجاری بیاورید، یا بیشتر، به یک برنامه محکم نیاز دارید. برنامه شما باید برنامه شما باشد.

با این حال، نوشتن بیزینس پلن آسان نیست و همه نمی دانند که دقیقاً چه چیزی را باید ترسیم کند. چیزی که حتی گیج کننده تر است این است که هیچ دو بیزینس پلن نباید یکسان به نظر برسند.

نوشتن بیزینس پلن : راهنمای جامع تهیه و تدوین گام به گام طرح توجیهی

ما یک راهنمای کامل نوشتن بیزینس پلن و جزئیات آن را فراهم نموده ایم :

چیزهایی که قبل از شروع بیزینس پلن باید بدانید

مخاطب خود را بشناسید. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در یک فضای بسیار خاص فعالیت می کند، نمی خواهید از زبان خاص و پیچیده ای استفاده کنید که اگر طرح شما توسط وام دهندگان یا سرمایه گذارانی که دانش زیادی از فضای شما ندارند بررسی شود، هیچ کس متوجه آن نخواهد شد.

همچنین، زمانی که به خواننده خود می رسد، طول طرح خود را در نظر داشته باشید. ما همیشه توصیه می کنیم برنامه خود را تا حد امکان متناسب با نیاز خود نگه دارید :

برخی از خوانندگان ممکن است بخواهند جزئیات بیشتری را ببینند در حالی که دیگران ممکن است فقط اطلاعات سطح بالا را بخواهند.

به عنوان مثال، یک شریک تجاری بالقوه احتمالاً مایل است جزییات بیشتری نسبت به یک بیمه‌گر که کسب‌وکار شما را ارزیابی می‌کند، ببیند.

برای نوشتن بیزینس پلن ، قالب خود را انتخاب کنید

هفت نوع طرح توجیهی وجود دارد. قالب خود را به درستی انتخاب کنید.

چطور طرح توجیهی بنویسیم – 20 نمونه طرح توجیهی رایگان

چگونه یک طرح کسب و کار سنتی بنویسیم

یک طرح سنتی معمولاً از هفت بخش تشکیل شده است که هر کدام برای توضیح زاویه متفاوتی از کسب و کار شما حیاتی هستند. طول و جزئیات طرح شما با مخاطبان طرح و میزان رشد کسب و کار شما متفاوت است. شما از نوشتن بیزینس پلن برای فروش کسب و کار خود به سرمایه گذاران، واجد شرایط بودن کسب و کار خود برای دریافت وام نزد وام دهندگان و موارد دیگر استفاده خواهید کرد. داشتن یک برنامه قوی همیشه مفید است و همچنین می تواند به حفظ اقدامات شما به عنوان یک صاحب کسب و کار کمک کند.

مرحله 1: یک خلاصه اجرایی بنویسید

مانند هر نوشته دیگری، این مقدمه برای طرح شما است. چرا خواننده باید به کسب و کار شما اعتقاد داشته باشد؟ کسب و کار خود را بفروشید و توضیح دهید که چرا اهمیت دارد. علاوه بر این، فروش خود را با یک خلاصه سطح بالا از طرح و مدل عملیاتی خود تکمیل کنید. با این حال، یک یا دو صفحه را مرور نکنید.

با خیال راحت موارد زیر را نیز درج کنید:

  • نام کسب و کار
  • کارمندان کلیدی
  • نشانی
  • پیشینه کسب و کار
  • فهرست کالاها/خدمات ارائه شده

مرحله 2: شرح کسب و کار بنویسید

این اولین فرصت شماست که واقعاً به جزئیات کسب و کارتان در هنگام نوشتن بیزینس پلن فکر کنید.

فرصتی که کسب و کار شما از آن استفاده می کند چیست؟ بازار هدف چیست؟ چگونه از رقبا متمایز هستید؟ نحوه متمایز شدن کسب و کار شما را برجسته کنید.

مرحله 3: تحلیل بازار و رقابت

هر کسب و کار خوبی تحلیل های جامعی از بازاری که وارد می شود انجام داده است. این فقط در مورد شرکت های بزرگ صدق نمی کند و خواننده شما احتمالاً می خواهد شواهدی از این موضوع را ببیند. در اینجا، می‌توانید صنعت و بازاری را که کسب‌وکارتان در آن فعالیت می‌کند، توصیف کنید و فرصت‌هایی را که کسب‌وکارتان از آنها استفاده می‌کند برجسته کنید. آیا تحقیقات بازار شما روندهای منحصر به فردی را نشان داد؟ اگر چنین است، این مکان برای نشان دادن آن است.

چشم انداز رقابتی را نیز به تصویر بکشید. رقبای شما چه کارهایی را خوب انجام می دهند و نه چندان خوب؟ چرا به این فضا می روید و چه ضعفی در این صنعت وجود دارد که باید از آن بهره برداری کرد؟ واکنش منطقی رقبا چگونه خواهد بود؟ آیا قصد دارید مشتریان رقبا را جذب کنید؟ چگونه؟

مرحله 4: ساختار عملیاتی

این اکنون به جزئیات ملموس کسب و کار شما وارد می شود. کسب و کار شما چگونه به صورت روزانه عمل خواهد کرد؟ طرح شما باید واقعاً این را به تفصیل بیان کند.

ساختار قانونی کسب و کار شما چیست؟ آیا این یک شرکت انفرادی است؟ این را نیز بگنجانید. اگر ذینفعان متعددی وجود دارند، توصیه می‌کنیم یک نمودار سازمانی تهیه کنید تا نه تنها نشان دهد چه کسی درگیر است، بلکه همچنین نشان دهد که چگونه هر کسی چیزی را روی میز آورده است.

مرحله 5: توضیحات محصول

اکنون، در نهایت می‌توانید به تفصیل درباره آنچه می‌فروشید یا عرضه می‌کنید، بحث کنید. کالا یا خدمات شما برای فروش چیست؟ این بخش به دلیل اهمیت آن احتمالا کمی طولانی تر از بقیه خواهد بود.

حتماً محصول خود و تفاوت آن را از محصولات مشابه شرح دهید. قیمت آن چگونه خواهد بود و در مقایسه با رقبا در بازار چگونه عمل می کند؟

همچنین یک طرح بازاریابی یا تبلیغات را در اینجا قرار دهید. شما می توانید بهترین محصول جهان را داشته باشید، اما اگر کسی از آن اطلاعی نداشته باشد، مهم نیست.

بازار هدف خود را شناسایی کنید و به طور دقیق توضیح دهید که چگونه آن بازار را از محصول خود آگاه خواهید کرد. پیامی که می‌خواهید تبلیغ کنید چیست و چرا این پیام با محصول خاص شما و مخاطبان هدف طنین‌انداز می‌شود؟ چگونه آگاهی ایجاد کرده و وفاداری خود را حفظ خواهید کرد؟

مرحله 6: افزایش سرمایه

دریافت وام از طریق نوشتن بیزینس پلن

اگر قصد دارید یک سرمایه گذار یا وام دهنده بالقوه این مطلب را بخواند، باید بخشی را در مورد درخواست سرمایه خود در اینجا قرار دهید. در مورد اینکه چقدر و چرا درخواست می کنید واضح باشید. شما نمی خواهید درخواست وام یا سرمایه گذاری 100000 دلاری را بدون برنامه ریزی مشخص در مورد اینکه این پول دقیقاً برای چه چیزی مصرف می شود داشته باشید. علاوه بر توضیح اینکه وجوه برای چه چیزی مصرف می شود، ROI پیش بینی شده را نیز به وضوح بیان کنید.

مرحله 7: تجزیه و تحلیل مالی و پیش بینی ها

فرقی نمی‌کند درخواستی برای تامین مالی در برنامه خود داشته باشید، می‌خواهید تحلیل مالی را در اینجا بگنجانید. شما می خواهید در اینجا دو کار انجام دهید: تصویری از عملکرد کسب و کار خود در گذشته ترسیم کنید و نشان دهید که در آینده رشد خواهد کرد. از نمودارها و تصاویر برای کمک به آسان‌تر کردن تجربه استفاده کنید.

اگر کسب و کار شما چند سالی است که کار می کند، ثبات خود را از طریق امور مالی خود نشان دهید. اما اگر کسب و کار شما جدیدتر است و هنوز سودآور نیست، با پیش بینی های خود شفاف و واقع بینانه رفتار کنید. به عنوان مثال، اگر فروش شما به طور ثابت 5 درصد در هر سه ماهه افزایش یافته است، نمی خواهید ناگهان بدون دلیل رشد فروش 50 درصدی را در هر سه ماهه فرض کنید.

در مورد هنجارهای صنعت تحقیق کنید و نحوه عملکرد مشاغل مشابه را بررسی کنید. در صورت امکان صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد را برای چندین سال ذکر کنید. زمانی که چشم انداز مالی خود را نشان می دهید، چشم انداز خود را در طول حداقل پنج سال پیش بینی کنید. منطق پشت پیش‌بینی‌های خود را به وضوح بیان کنید، و همچنین می‌توانید در صورت لزوم، این بخش را به بخش قبلی خود در مورد افزایش سرمایه مرتبط کنید.

مرحله 8: پیوست

اگر اطلاعات باقی‌مانده‌ای مانند پتنت‌ها، مجوزها، نمودارها یا هر چیز دیگری دارید که به طور ارگانیک در برنامه جاهای دیگر جا نیفتاده است، بی‌راحتی آن‌ها را در اینجا قرار دهید. از این به عنوان فضای خالی به عنوان روگرفت اسناد استفاده نکنید. در عوض، کاملاً مطمئن باشید که هر بخش از اطلاعاتی که در اینجا قرار می‌گیرد به حمایت از طرح کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

نکاتی در خصوص نوشتن بیزینس پلن

با برنامه خود کارآمد باشید: مطمئن شوید که هر کلمه و تصویر در برنامه شما هدفی را دنبال می کند. در اینجا به خاطر لباس پوشیدن ویترین نمی خواهید. مختصر بودن و رفتن مستقیم به اصل موضوع به هضم تر و درک آسان تر برنامه شما کمک می کند.

اگر برنامه شما شروع به بیش از 20 صفحه کرد، واقعاً تصحیح کنید تا ببینید آیا چیزی باید قطع شود یا خیر. همچنین توصیه هایی که در بالا ذکر کردیم را رعایت کنید و از مخاطبان خود آگاه باشید. طرحی ننویسید که خواننده را گیج یا خسته کند.

خودتان را صادقانه نگه دارید: هنگام نوشتن برنامه خود، دنیای فانتزی را در نظر نگیرید. صادق و واقع بین باشید. از معیارهای صنعت یا بخش برای تعیین اینکه این اقدامات واقع بینانه چیست استفاده کنید و مراقب پیش بینی های تورمی باشید. این یک مشکل بسیار رایج است و به کسی کمک نمی کند.

پذیرش کمک: منابع رایگان زیادی هم به صورت آنلاین و هم حضوری برای کمک به همه امور مشاغل کوچک وجود دارد. سازمان‌های غیرانتفاعی مانند SCORE مواردی مانند مشاوره رایگان را ارائه می‌دهند و می‌توانند به شما در نوشتن طرح کسب‌وکارتان کمک کنند. اگر شما یک زن یا یک اقلیت هستید، بسیاری از منابع تحت حمایت دولت مانند شورای ملی کسب و کار زنان وجود دارد که مشاوره رایگان نیز ارائه می دهد.

سوالات متداول

چه چیزی باید در نوشتن بیزینس پلن وجود داشته باشد؟

محتویات دقیق یک بیزینس پلن برنامه به برنامه متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی، برنامه معمولی باید شامل یک خلاصه اجرایی، یک شرح کسب و کار، یک تحلیل بازار یا رقابتی، شرح ساختار عملیاتی پیشنهادی، یک شرح محصول و در صورت لزوم، برای افزایش سرمایه اقدام کنید.

چرا نوشتن بیزینس پلن مهم است؟

طرح های کسب و کار روش های کارآمدی برای توضیح کسب و کار شما به شیوه ای جامع و گسترده هستند. وام دهندگان ممکن است بر اساس طرح تجاری شما تصمیم بگیرند که به شما وام دهند. سرمایه گذاران ممکن است بر اساس برنامه شما تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در کسب و کار شما سرمایه گذاری کنند یا خیر.

برنامه ها نه تنها برای ارتباط خارجی جزئیات کسب و کار شما مفید هستند، بلکه به عنوان یک مرجع داخلی نیز مفید هستند. برنامه ها به حفظ کسب و کار شما کمک می کنند و به همسو کردن اهداف استراتژیک شما با اقداماتی که روزانه انجام می دهید کمک می کنند.

نوشتن بیزینس پلن برای وام؟

اکثر وام دهندگان به یک بیزینس پلن از متقاضیان نیاز دارند. یک بیزینس پلن باید همیشه مخاطب را در نظر بگیرد و در این مورد، شما باید تاکید کنید که چگونه کسب و کار شما در بازار برجسته است، چرا احتمال موفقیت آن وجود دارد، و چگونه برنامه شما شامل پرداخت سریع وام است. زمان. تا زمانی که وام دهنده مطمئن باشد که شما می توانید بازپرداخت وام خود را بپردازید، بیزینس پلن شما کار خود را انجام داد.

 

مزایای نوشتن بیزینس پلن

برج خلیفه یک سازه شگفت انگیز 5 ستاره و خانه ای لوکس است.

محصول نبوغ، خلاقیت، ظرافت و هوش مطلق است.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه این شاهکار ساختاری برای بسیاری از “یک ایده” به “یک شگفتی واقعی” تبدیل شد؟ – یک نقشه معماری عالی ترسیم شد.

هنگامی که تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار دارید، راه حلی برای مشکلی ایجاد کرده اید که بسیاری از افراد می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

داشتن این راه حل برای مشکلات مردم همیشه تضمین کننده موفقیت نیست.

فرآیند تبدیل آن “ایده” به “برج خلیفه” شما می تواند برای بسیاری پیچ و خم سردرگمی باشد.

خوشبختانه، یک نوشتن بیزینس پلن عالی مانند طرح معماری برای برج خلیفه ، یک نقشه راه روشن ایجاد می کند که به شما کمک می کند تا “ایده” خود را به یک تجارت موفق و پر رونق تبدیل کنید.

اکنون که می دانید یک طرح تجاری عالی چقدر برای موفقیت سرمایه گذاری شما حیاتی است.

اگر می خواهید بدانید که طرح کسب و کار واقعا چه کاری برای شما انجام می دهد، با من بمانید.

نوشتن بیزینس پلن موثر یک سند مکتوب است که

● شرکت شما را ارزیابی می کند و برآوردهای دقیقی در مورد آینده آن انجام می دهد.

● به شما کمک می کند تا استراتژی های تجاری قابل دوام را به کار ببرید تا موفقیت در بلندمدت را تضمین کنید.

● سطح تعهد مالی مورد نیاز برای ایجاد کسب و کار شما را مشخص می کند.

● به عنوان پایه ای محکم برای کسب و کار شما عمل می کند.

● به عنوان ابزاری مؤثر برای تعیین اهداف بلندمدت کارآفرین عمل می کند.

توسعه طرح کسب و کار شما مزایای خاص و فوری را در اختیار شما قرار می دهد.

هر صاحب کسب و کاری که بیزینس پلن جامعی دارد از آن سپاسگزار است. و هر صاحب کسب و کاری که یکی از آنها را ندارد آرزو می کند که یکی را توسعه داده باشد.

در زیر برخی از مزایای نوشتن بیزینس پلن جامع آورده شده است.

●        به شما کمک می کند وجوهی را از سرمایه گذاران تامین کنید: بیشتر وام دهندگان و سرمایه گذاران ایده کسب و کار شما را قبل از بررسی پیشنهاد شما و تعهد به شما از طریق نوشتن بیزینس پلن شما بررسی می کنند. شما باید نشان دهید که چالش هایی را که به عنوان صاحب کسب و کار با آن روبرو خواهید شد، در نظر گرفته اید. شما باید نشان دهید که جزییات کسب و کار خود را درک می کنید. آنها می خواهند اطمینان حاصل کنند که شرکت شما شانس زیادی برای موفقیت دارد.

●        به شما کمک می کند تا تصمیمات سخت و هوشمندانه بگیرید: ابتدا باید خود را نسبت به عملی بودن ایده خود متقاعد کنید. یک بیزینس پلن به خوبی سازماندهی شده باید به شما در شناسایی و اصلاح مشکلات در مفهوم کسب و کارتان کمک کند. اگر تجزیه و تحلیل شما نشان دهد که ایده شما موفق نخواهد شد، می توانید از شروع کسب و کار خودداری کنید.

●        به شما امکان می دهد مفهوم کسب و کار خود را بهبود بخشید: یک طرح عالی به شما کمک می کند تا ببینید که چگونه تنظیم برخی از جنبه های برنامه شما می تواند بر اهداف شما تأثیر بگذارد. بررسی مفروضات و ردیابی پیشرفت به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را افزایش دهید. این ظرفیت برای تنظیم دقیق مفهوم کسب و کار، شانس شما را برای ایجاد یک تجارت موفق افزایش می دهد.

●        شانس موفقیت شما را افزایش می دهد:نوشتن بیزینس پلن به شما کمک می کند تا بر شانس ها غلبه کنید. بسیاری از ها بیش از پنج سال اول در تجارت باقی نمی مانند. اگر کارآفرین یک طرح کسب و کار مستحکم را توسعه و اعمال نکند، این امر اجتناب ناپذیر است. نوشتن بیزینس پلن به اولویت بندی سایر جنبه های شرکت شما مانند رشد، مدیریت و سلامت مالی کمک می کند. به عنوان یک صاحب کسب و کار، می توانید از برنامه خود برای ایجاد زمینه برای این موارد استفاده کنید، سپس با رشد شرکت تجدید نظر کنید.

●        به شما کمک می کند تا در مسیر خود ادامه دهید: نوشتن بیزینس پلن دقیق، مسیر روشنی را برای آینده کسب و کار شما ایجاد می کند و در عین حال فرآیند تصمیم گیری شما را در هر مرحله ساده می کند. برخی از فرصت ها ممکن است نشان دهنده یک تغییر جهت ارزشمند باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است انحرافاتی باشند که می توانید با مشورت با استراتژی کسب و کار خود از آنها اجتناب کنید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، سیاه و سفید استراتژی مستند شرکت شما به شما کمک می کند تا با واقعیت روبرو شوید.

نوشتن بیزینس پلن : راهنمای جامع تهیه و تدوین گام به گام طرح توجیهی

5/5 - (1 امتیاز)