سفارش نوشتن بیزینس پلن و درخواست مشاوره و سفارش نوشتن طرح توجیهی
طرح کسب وکار – طرح توجیهی – بیزینس پلن Business Plan چیست ؟
در ساده ترین شکل ، یک بیزینس پلن (طرح تجاری , طرح توجیهی , طرح کسب و کار Business Plan) یک راهنما است – یک نقشه راه برای کسب و کار شما که اهداف را مشخص میکند و نحوه برنامه ریزی شما برای دستیابی به این اهداف را مشخص میکند.
در این مقاله، توضیح میدهیم که “بیزینس پلن چیست” و بخش های یک بیزینس پلن را شرح میدهیم.
همچنین توضیح میدهیم که :
هر کسب و کاری در هر اندازه ای و با هر سطح از درآمد نیاز به طرح توجیهی دارد . هر کسب و کاری از طریق برنامه ریزی کسب و کار میتواند منافع عظیمی به دست آورد.
بیزینس پلن تنها یک سند رسمی برنامه تجاری مورد نیاز برای جستجوی سرمایه گذاران یا حمایت از وام تجاری نیست.
علاوه بر این، حتی برای کسانی که نیاز به تهیه سند بیزینس پلن دارند، امروز نوشتن یک بیزینس پلن رسمی بسیار دلهره آورتر از گذشته خواهد بود.
این روزها حجم داده ها و سرعت تغییر آن از کنترل خارج شده. زمان نوشتن طرح توجیهی یک صفحه ای گذشته و برنامه های تجاری باید بتوانند یک کسب و کار را از ابعاد گوناگون تحلیل نماید.
شما همیشه میتوانید از سفارش نوشتن طرح کسب و کار (سفارش نوشتن طرح توجیهی) به یک مشاور بدهید که برای شما یک برنامه تجاری بنویسند.
بیایید با اصول اولیه شروع کنیم.
اگر تا یک ایده تجاری را با در قالب چند بخش روی یک ورق کاغذ نوشته باشید، یک بیزینس پلن – یا حداقل اجزای اصلی یکی را نوشته اید.
در اصل ، یک بیزینس پلن فقط یک برنامه برای چگونگی کار کسب و کار شما و چگونگی موفقیت آن خواهد بود.
به طور معمول ، یک بیزینس پلن طولانی تر از یک ورق کاغذ خواهد بود.
برای اکثر مشاغل، طرح توجیهی باید تمرکز بر استراتژی ، تاکتیک ها ، مراحل مهم برای ردیابی وظایف و مسئولیت ها و پیش بینی های اولیه مالی، جریان ، بودجه ، هزینه داشته باشد.
طرح های تجاری فقط باید در موارد خاص روی کاغذ پرینت شوند.
مانند زمانی که نیاز دارید اطلاعات را با افراد خارج از سازمان یا اعضای تیم به اشتراک بگذارید. در غیر این صورت ، آنها باید را به صورت اسناد پویایی مانند پاورپوینت در کامپیوتر خود نگهداری میکنید.
طرح کسب و کار باید برای همیشه ادامه یابد ، به این معنی که دائماً آن را اصلاح مینمایید، زیرا به طور منظم سلامت کسب و کار ارزیابی میشود، بنابراین نسخه چاپی مانند یک تصویر فوری از برنامه ای است که شرایط یک روز خاص را نشان میدهند.
مشاور طرح توجیهی کسی است که به اصلاح ایدهها ، شیوه ها و استراتژیهایی که در ذهن کارفرما است را بررسی و به وی مسیر درستی از ابتدا انتخاب نماید.
ما مفروضات شما را به چالش میکشیم، شکافهای تفکر شما را پر میکنیم، تحقیقات و تحلیلهای مستقل زیادی انجام میدهیم و به تدوین مدلها، تاکتیکها و استراتژیهای تجاری که مورد تایید افسیر پرونده و کشور مقصد هست، کمک میکنیم.
مشاور بیزینس پلن یا مشاور طرح توجیهی ریسک ها و ضعف ها ایده نوآورانه را بررسی مینماید.
ما به کشف و بیان حرفه ای تمایز رقابتی طولانی مدت شما، شناسایی بازارهای هدف و برنامه ریزی برای مقیاس پذیری کسب و کار کمک میکنیم.
سایر موارد که برای شرایط خاص شما مناسبتر میباشد.
اگر مثلا به نوشتن بیزینس پلن رسمی برای دریافت ویزای ثبت شرکت نروژ یا استارتاپ ویزای کانادا به سند رسمی نیاز دارید. باید این موارد در طرح شما وجود داشته باشد.
اینها اغلب “بخش” یا “فصل” سند بیزینس پلن نامیده میشوند.
در ادامه به تفصیل در مورد هر یک از آنها توضیح خواهم داد. هر چند وقت یکبار باید بیزینس پلن را باید به روزرسانی نمود ؟
در همه موارد ، مهمترین عنصر بیزینس پلن برنامه ای منسجم برای بازنگری خود پلن خواهد بود – زمانی مشخصی را برای بررسی پیشرفت در جهت اهداف شده. باید زمان شفاف تعیین گردد، مثلا “پنجشنبه سوم هر ماه”.
به طور خاص ، زمان آن که پیشرفت کسب و کار را در مراحل مهم مرور کرده و واقعیات حاصل شده را با پیش بینی های مالی خود مقایسه کنید.
در نوشتن بیزینس پلن واقعی همیشه دارای اشتباهاتیست – از این رو بررسی و بازبینی های منظم بسیار ضروریست – زیرا روند بازبینی و بازنگری بسیار حیاتیست.
اگر قصد دارید یکسری کارهای جدا از کسب و کار اصلی خودتان برای افزایش درآمد انجام دهید ، میتوانید از بیزینس پلن و سفارش نوشتن طرح توجیهیصرف نظر کنید.
اما ، اگر در تلاش جدی تری هستید که احتمالاً زمان ، پول و منابع قابل توجهی را مصرف میکند ، به یک بیزینس پلن نیاز دارید.
اگر در زمینه تجارت جدی هستید، جدی گرفتن برنامه ریزی برای موفقیت بسیار مهم میباشد.
متأسفانه ، بسیاری از مردم نوشتن طرح توجیهی / بیزینس پلن را فقط برای شروع یک تجارت جدید یا درخواست وام تجاری در نظر میگیرند. اما برنامه های تجاری برای اداره یک کسب و کار – برنامه ریزی استراتژیک – اعم از اینکه به وام یا سرمایه گذاری جدید نیاز داشته باشد یا خیر ، حیاتی است.
مشاغل موجود باید برنامه های تجاری داشته باشند که با تغییر شرایط بازار و ایجاد فرصت های جدید حفظ و به روز شوند.
همه مشاغل دارای اهداف بلندمدت و کوتاه مدت ، اهداف فروش و بودجه و هزینه هستند-یک بیزینس پلن همه این موارد را در بر میگیرد و به همان اندازه برای یک استارتاپی که سعی در جمع آوری سرمایه دارد ، مفید است که برای یک تجارت 10 ساله مفید است، زیرا هر دو به دنبال رشد هستند.
کلاسیک ترین سناریوی برنامه ریزی کسب و کار برای یک استارتاپ نوشتن طرح توجیهی { نگارش بیزینس پلن } است که به بنیانگذاران کمک میکند تا عدم قطعیت را به قطعات معنی دار تقسیم کنند ، مانند پیش بینی فروش ، بودجه هزینه ، نقاط عطف و وظایف.
تشخیص این که چقدر پول نیاز دارید و چه زمانی به آن نیاز دارید ، بدون تعیین پیش بینی فروش ، هزینه ها و زمان پرداخت ، امکان پذیر نیست.
همه استارتاپ ها نیاز دارند سرمایه گذاران ، بانک ها ، یا دوستان و خانواده خود را متقاعد کنند که از پول خود جدا شده و سرمایه خود را در پروژه جدید آنها قرار دهند.
در این مورد ، بیزینس پلن به توضیح آنچه استارتاپ قرار است انجام دهد، چگونگی تحقق اهداف و مهمتر از همه – چرا بنیانگذاران افراد مناسب برای انجام این کار هستند ، متمرکز شده است.
بیزینس پلن استارتاپ همچنین میزان پول مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار و مراحل اولیه رشد را که منجر به سودآوری میشود باید نشان دهد.
همه بیزینس پلن ها برای استارتاپ هایی نیست که کار بزرگ بعدی را به بازار معرفی مینمایند. مشاغل موجود از بیزینس پلن ها برای مدیریت و هدایت استراتژیک کسب و کار استفاده میکنند، نه فقط برای رفع تغییرات در بازارهای خود بلکه برای استفاده از فرصت های جدید نیز استفاده کاربرد دارد.
آنها از بیزینس پلن برای تقویت استراتژی ، تعیین معیارها ، مدیریت مسئولیت ها و اهداف ، پیگیری نتایج و مدیریت و برنامه ریزی منابع از جمله جریان نقدینگی مهم استفاده میکنند. و البته ، برای تعیین برنامه ای برای بازبینی و تجدید نظر منظم.
بیزینس پلن میتواند محرک مهمی برای رشد مشاغل موجود باشد.
آیا میدانید مدیرانی که برنامه مینویسند و از آن برای مدیریت مشاغل خود استفاده می کنند 30% سریعتر از مشاغلی که از از تجربه و حس استفاده می کنند، رشد می کنند؟
مطالعه پروفسور اندرو برک ، مدیر موسس مرکز کارآفرینی و اقتصاد بتانی در دانشکده مدیریت کرانفیلد ، این مسئله را کشف کرد.
برای کسب و کارهای موجود ، یک بیزینس پلن تجاری قوی میتواند یک مزیت رقابتی باشد که باعث رشد سریعتر و نوآوری بیشتر میشود.
به جای یک سند ثابت ، بیزینس پلن باید یک ابزارها پویا باشد که برای ردیابی رشد و شناسایی مشکلات احتمالی قبل از اینکه کسب و کار را از مسیر خارج کنند ، استفاده میشوند.
با توجه به اینکه بیزینس پلن ها اهداف مختلفی را ارائه میدهند ، تعجبی ندارد که به اشکال مختلف ارائه میشوند.
قبل از شروع به نوشتن بیزینس پلن باید به این فکر کنید که مخاطب کیست و هدف برنامه شما چیست.
اجزای مشترکی بین تمام بیزینس پلن ها وجود دارد مانند پیش بینی فروش و استراتژی بازاریابی.
قالب بیزینس پلن بسته به مخاطب و نوع کسب و کار میتواند بسیار متفاوت باشد.
به عنوان مثال :
زبانی که در بیزینس پلن شرکت بیوتکنولوژی استفاده میکنید بسیار فنی تر از زبانی است که در برنامه رستوران استفاده میکنید.
برنامه ها همچنین میتوانند از نظر طول زمان ، جزئیات و نحوه نمایش بسیار متفاوت باشند.
بیزینس پلن هایی که هرگز از شرکت خارج نخواهند شد و منحصراً برای برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک داخلی استفاده میشوند ممکن است از زبان معمولی تری استفاده کنند و شاید جلای بصری چندانی نداشته باشند.
در سوی دیگر طیف ، پلنی که برای میز یک سرمایه گذار خطرپذیر VC در نظر گرفته شده است ، باید طراحی خوبی داشته باشد و بر جنبه های رشد بالای کسب و کار و تجربه تیم ، تمرکز داشته باشد.
مثلا اگر برای دریافت نامه ساپورت Letter of Support کانادا از VC و انجل یا Endorsement letter انگلیس از یک دانشگاه میخواهید اقدام نمایید باید از بیزینس پلنی جامع و حرفه ای داشته باشید.
در اینجا یک مرور سریع از سه نوع رایج از برنامه ها وجود دارد:
یک بیزینس پلن یک صفحه ای دقیقاً همان چیزیست که به نظر میرسد: خلاصه ای سریع از کسب و کار شما که در یک صفحه ارائه شده.
این بدان معنا نیست که اندازه فونت را کوچک کنیم و حجم زیادی از اطلاعات را در یک صفحه جمع میکنیم. این بدان معناست که تجارت با زبانی بسیار مختصر و مستقیم و دقیق توصیف شده است.
بیزینس پلن یک صفحه باعث میشود به راحتی بتوانید کل مفهوم را در یک نگاه ببینید و با ظهور ایده های جدید به سرعت مفاهیم را اصلاح کنید.
یک بیزینس پلن یک صفحه ای میتواند به دو منظور انجام شود:
اول ، این میتواند یک ابزار عالی برای معرفی کسب و کار به افراد خارجی ، مانند سرمایه گذاران بالقوه باشد.
از آنجا که سرمایه گذاران زمان کمی برای خواندن برنامه های تجاری دقیق دارند ، یک برنامه ساده یک صفحه ای اغلب رویکرد بهتری برای اولین جلسه است. بعداً یک برنامه جامع و دقیق تر آماده شود .
دوم ، برای شرکت هایی که فقط میخواهند ایده خود را به صورت گسترده ترسیم کنند عالی است.
بیزینس پلنی مفصل تر از پلن یک صفحه ای است.
اطلاعات مالی بیشتری دارد ، اما به اندازه یک بیزینس پلن جامع و حرفه ای نیست. به احتمال زیاد بیزینس پلن ناب به صورت داخلی به عنوان ابزارهایی برای برنامه ریزی و رشد استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرند.
بیزینس پلن ناب از تشریفات مورد نیاز هنگام ارائه برنامه خارجی برای وام یا سرمایه گذاری صرف نظر میکند و تقریباً منحصراً بر استراتژی تجاری ، تاکتیک ها ، مراحل مهم ، معیارها ، بودجه و پیش بینی ها تمرکز میکند.
این بیزینس پلن ناب از بخش هایی مانند تاریخچه شرکت و تیم مدیریت عبور میکند ، زیرا همه افراد در شرکت تقریباً این اطلاعات را می دانند.
اگر برای سرمایه گذاران نمی نویسید و بنابراین نگران خروج نیستید ، بخش استراتژی خروج از بیزینس پلن را نیاز ندارید.
در ساده ترین بیزینس پلن ناب ، از نقاط مهم برای تعریف استراتژی ، تاکتیک ها ، تاریخ ها و وظایف مشخص و اعداد ضروری شامل فروش پیش بینی شده ، هزینه ها و جریان نقدینگی استفاده می شود.
هنگام چاپ فقط 5 تا 10 صفحه است. حداقل یکبار در ماه آنها را مرور و تجدید نظر کنید.
انجام اولین برنامه فقط چند ساعت طول می کشد (یا کمتر) ، و بررسی و بازبینی ماهانه فقط یک یا دو ساعت در ماه طول می کشد.
بیزینس پلن ناب ابزار مدیریتی هست که برای هدایت رشد استارتاپ ها و مشاغل موجود استفاده می شود.
آنها به صاحبان مشاغل کمک می کنند تا از طریق تصمیمات استراتژیک فکر کنند و پیشرفت را در جهت اهداف اندازه گیری کنند.
بیزینس پلن جامع به گونه ای طراحی شده که توسط افراد خارجی خوانده می شود تا اطلاعات مربوط به یک تجارت را به درستی درک نمایند.
متداول ترین استفاده از یک بیزینس پلن جامع در متقاعد کردن سرمایه گذاران برای تأمین بودجه یک تجارت است و دومین رایج ترین آنها حمایت از یک درخواست وام است.
گاهی اوقات از این نوع بیزینس پلن برای جذب ، آموزش یا جذب کارکنان اصلی استفاده می شود ، اما این بسیار کمتر رایج است.
نوشتن بیزینس پلن جامع تمام ابعاد سازمان را تحلیل مینماید و ظاهری حرفه ای دارد و به جزئیات بیشتر در زبان و قالب توجه شود.
علاوه بر این ، بیزینس پلن جامع نحوه استفاده از وجوه بالقوه را توضیح می دهد.
سرمایه گذاران فقط پول نقد را بدون هیچ محدودیتی تحویل نمی دهند – آنها میخواهند بدانند که وجوه آنها چگونه مورد استفاده قرار می گیرد و بازده سرمایه گذاری آنها چقدر است.
سرانجام ، بیزینس پلن جامع تأکید زیادی بر تیم سازنده شرکت دارد.
سرمایه گذاران به جای ایده ها روی افراد سرمایه گذاری می کنند ، بنابراین ذکر شرح حال اعضای اصلی تیم و نحوه پیشینه و تجربه آنها برای رشد شرکت بسیار مهم است.
در حالی که ما فقط چندین نوع مختلف از طرح های تجاری را مورد بحث قرار دادیم ، عناصر اصلی وجود دارد که تقریباً در همه برنامه های تجاری ظاهر می شود.
این اجزا شامل برنامه بازبینی ، خلاصه استراتژی ، مراحل مهم ، مسئولیت ها ، معیارها (اهداف عددی قابل ردیابی) و پیش بینی های اساسی است. پیش بینی ها شامل فروش ، هزینه ها ، هزینه ها و جریان نقدی است.
این عناصر اصلی به صورت ارگانیک به اندازه مورد نیاز کسب و کار برای اهداف واقعی کسب و کار رشد می کنند.
نظم و ترتیب اهمیت بسیار زیادی دارد که نشان میدهد شما یک فرد حرفه ای هستید. در اینجا مواردی که معمولاً شامل می شوند عبارتند از:
درست مانند ضرب المثل قدیمی که میگوید : هرگز فرصتی دوم برای تأثیرگذاری اول به دست نمی آورید ، خلاصه اجرایی بیزینس کارت شما است. خلاصه اجرایی باید مختصر باشد و نکات برجسته اصلی طرح را مورد بررسی قرار دهد.
بسیاری از سرمایه گذاران بالقوه هرگز جز خلاصه اجرایی در نظر نمیگیرند ، بنابراین باید جذاب باشد.
خلاصه اجرایی باید یک مرور سریع از مشکلی که کسب و کار شما حل میکند ، راه حل شما برای مشکل ، بازار هدف کسب و کار ، نکات برجسته مالی و خلاصه ای از اینکه چه کسی در تیم مدیریتی چه کار میکند ، ارائه دهد.
نوشتن همه چیز در خلاصه اجرایی ممکن نیست، کوتاه نگه داشتن آن بسیار مهم است. اگر اما به درستی نوشته شود، بقیه اطلاعات در متن بیزینس پلن میتواند اطلاعات بیشتری به وی دهد.
می توانید از بیزینس پلن یک صفحه ای خود به عنوان خلاصه اجرایی خود استفاده کنید.
یک بخش اغلب مفید از یک بیزینس پلن جامع شامل تجزیه و تحلیل بازار ، داده ها ، پیش بینی ها ، توضیحات و رقابت است.
به همان اندازه که شرکت شما در حال حل مشکلی در دنیای واقعی است که افراد یا مشاغل دیگر با آن روبرو هستند. مهم است که به چه کسی می فروشید.
درک بازار هدف شما برای ایجاد کمپین های بازاریابی و فرآیندهای فروش موثر است. و فراتر از بازاریابی، بازار هدف شما نحوه رشد شرکت شما را مشخص میکند.
مهمترین تغییرات در حال حاضر در بازار هدف خود را شرح دهید. آیا نیازها ، اطلاعات جمعیتی یا ترجیحات مشتریان بالقوه به طرز چشمگیری تغییر میکند؟
در حالت ایده آل ، توضیح دهید که چگونه این روندها محصولات یا خدمات شما را نسبت به رقبای شما ترجیح می دهد.
به عنوان مثال ، اگر افراد در بازار شما به طور فزاینده ای از تلفن های هوشمند خود برای کارهایی که قبلاً در رایانه انجام می دادند استفاده می کردند ، شاید برنامه موبایلی که در حال توسعه آن هستید موقعیت مناسبی برای تسخیر بخش بیشتری از بازار داشته باشد.
توضیح دهید که بازار هدف شما در سال های اخیر چگونه در حال رشد یا کوچک شدن بوده است. بدیهی است که تحقیقات بازار در اینجا حیاتی است.
برای سنجش رشد بازار می توانید از جستجوهای اینترنتی ، انجمن های تجاری ، شرکت های تحقیقات بازار ، روزنامه نگاران که بازار شما را پوشش می دهند یا سایر منابع معتبر استفاده کنید.
یک بازار رو به رشد دلگرم کننده است زیرا نشان می دهد تقاضای قوی تری برای راه حل شما در سالهای آینده وجود دارد. با این وجود ، شما هنوز هم می توانید در یک بازار ضعیف موفق باشید.
فقط مهم است که بپذیرید که شما در خلاف جریان آب شنا می کنید.
مشتریان شما چه گزینه های دیگری برای رفع نیازهای خود دارند و چرا راه حل شما برای آنها بهتر است ؟
بخش محصولات و خدمات برنامه کسب و کار شما در اصل آنچه که برای دستیابی به آن تلاش می کنید ، بررسی می شود.
در این بخش ، مشکلی که در حال حل آن هستید ، نحوه حل آن ، چشم انداز رقابتی و مزیت رقابتی کسب و کار خود را توضیح خواهید داد.
بسته به نوع شرکتی که در حال راه اندازی آن هستید ، این بخش ممکن است فن آوری هایی را در خود داشته باشد، مالکیت معنوی متعلق به شما و سایر عوامل کلیدی در مورد محصولاتی که در حال ساخت آنها هستید و در آینده برای ساخت آنها برنامه ریزی می کنید ، توضیح دهد.
برنامه بازاریابی و فروش استراتژی هایی را که برای رسیدن به بازار هدف خود استفاده خواهید کرد ، توضیح می دهد.
این بخش از بیزینس پلن شما نمای کلی از نحوه موقعیت شرکت شما در بازار ، نحوه قیمت گذاری محصولات و خدمات شما ، نحوه ارتقاء پیشنهادات شما و هرگونه فرآیند فروش مورد نیاز را ارائه می دهد.
بسته به ویژگی های کسب و کار خود ، برنامه های مربوط به مکان ها و امکانات ، فناوری و مسائل نظارتی را در نظر بگیرید.
برنامه ها بدون اجرای جامع هیچ چیز نیستند. تاکتیک و معیارهای بیزینس پلن شما وظایف مشخصی را که قصد انجام آنها را دارید ، با موعد مقرر و اسامی افرادی که باید مسئول آن باشند ، بیان میکند.
این فصل همچنین باید معیارهای کلیدی را که قصد دارید برای ردیابی رشد کسب و کار خود استفاده کنید ، بیان کند.
شامل تعداد مشتریان راغب ایجاد شده ، تعداد بازاردید صفحات وب سایت شما یا هر معیار مهم دیگری باشد که به تعیین سلامت کسب و کار شما کمک میکند.
برای بیزینس پلن جامع ، نمای کلی شرکت ( درباره شرکت) خلاصه ای از ساختار حقوقی ، مالکیت ، سابقه و محل شرکت است. بیانیه ماموریت را در نمای کلی شرکت وارد کنید ، اما مطمئناً این جزء مهم ، همه برنامه تجاری نیست. نمای کلی شرکت اغلب از برنامه های داخلی حذف می شود.
فصل تیم مدیریتی بیزینس پلن برای کارآفرینانی که به دنبال سرمایه گذاری هستند بسیار مهم است اما تقریباً برای هر نوع برنامه دیگری قابل حذف است.
بخش تیم مدیریت باید شامل شرح حال تیم مربوطه باشد که توضیح می دهد چرا پرسنل مدیریتی شما از افراد مناسب برای نقش ها تشکیل شده اند. به هر حال ، ایده های خوب فت و فراوان هستند – این یک کارآفرین با استعداد است که می تواند این ایده ها را گرفته و آنها را به کسب و کار پر رونق تبدیل کند.
بیزینس پلن باید نه تنها نقاط قوت یک کسب و کار ، بلکه زمینه هایی را که نیاز به بهبود دارند و شکاف هایی که باید پر شوند ، شناسایی کند. شناسایی شکاف های موجود در تیم مدیریت دانش و آینده نگری را نشان می دهد ، نه عدم توانایی در ایجاد کسب و کار.
برنامه مالی جزء حیاتی تقریباً همه بیزینس پلن ها است. راه اندازی یک کسب و کار موفق به این معنی است که به مقدار پول و درآمد خود توجه زیادی داشته باشید. یک برنامه مالی خوب تا حد زیادی به تعیین زمان استخدام کارکنان جدید یا خرید تجهیزات جدید کمک میکند.
اگر شما یک استارتاپ هستید و/یا به دنبال بودجه هستید ، یک برنامه مالی محکم به شما کمک میکند تا دریابید که کسب و کار شما برای شروع یا رشد به چه میزان سرمایه نیاز دارد ، بنابراین می دانید چه مقدار پول از بانک یا سرمایه گذاران درخواست کنید.
یک برنامه مالی معمولی شامل موارد زیر است:
قبلاً در این مقاله اشاره کردم که مشاغلی که برنامه های تجاری می نویسند 30% سریعتر از مشاغلی که برنامه ریزی نمی کنند رشد می کنند. برداشتن یک قدم ساده برای انجام هرگونه برنامه ریزی ، مطمئناً کسب و کار شما را در برتری قابل توجهی نسبت به مشاغلی که بدون برنامه خاصی پیش می روند ، قرار می دهد.
بهترین راه برای استخراج ارزش از بیزینس پلن استفاده از آن به عنوان یک ابزار مدیریتی پایدار است. برای انجام این کار ، بیزینس پلن شما باید دائماً بازبینی و بازبینی شود تا شرایط فعلی و اطلاعات جدیدی را که هنگام راه اندازی کسب و کار خود جمع آوری کرده اید منعکس کند.
وقتی در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید ، هر روز چیزهای جدیدی یاد می گیرید: مشتریان شما چه چیزهایی را دوست دارند ، چه چیزی را دوست ندارند ، کدام تاکتیک های بازاریابی کار میکند ، کدام ها نه. بیزینس پلن شما باید بازتابی از آن آموخته ها باشد تا استراتژی آینده شما را هدایت کند.
همه اینها کار زیادی به نظر می رسد ، اما لازم نیست که باشد.
برای طرح سریع استراتژی خود از بیزینس پلن یک صفحه ای خود استفاده کنید.
از این سند برای مرور دوره ای استراتژی سطح بالا خود استفاده کنید. آیا هنوز هم همین مشکل را برای مشتریان خود حل می کنید؟ آیا بازار هدف شما تغییر کرده است؟
از یک بیزینس پلن ناب برای مستند سازی فرآیندهای موثر استفاده کنید. این سند را با کارکنان جدید به اشتراک بگذارید تا تصویری واضح از استراتژی کلی شما به آنها ارائه شود.
برای کارهایی که قصد دارید در 30 روز آینده انجام دهید ، نقاط عطفی را تعیین کنید. این وظایف را به اعضای تیم واگذار کنید ، تاریخ تعیین کنید و در صورت لزوم بخشی از بودجه خود را اختصاص دهید.
بودجه پیش بینی فروش و هزینه خود را جاری نگه دارید. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوهای خرید مشتری ، پیش بینی خود را تجدید نظر کنید.
بودجه ها و پیش بینی های برنامه ریزی شده خود را با نتایج واقعی خود حداقل ماهانه مقایسه کنید. بر اساس نتایج ، برنامه خود را اصلاح کنید.
آخرین و مهمترین جنبه استفاده از بیزینس پلن شما به عنوان یک موتور رشد ، برنامه ریزی یک بازبینی ماهانه است. مرور لازم نیست بیش از یک ساعت طول بکشد ، اما باید یک جلسه مکرر منظم در تقویم شما باشد.
در بررسی ماهانه خود ، شماره های کلیدی خود را در مقایسه با برنامه خود مرور کنید ، نقاط عطفی را که برای دستیابی به آنها برنامه ریزی کرده اید مرور کنید ، مراحل جدیدی را تعیین کنید و یک مرور کلی از استراتژی کلی خود انجام دهید.
این آسان تر از آن است که به نظر می رسد و می تواند سریعتر از آنچه فکر می کنید شما را در آن باشگاه “رشد 30 درصدی” قرار دهد.
بیزینس پلن دارای مخاطبین متفاوتی است، درنتیجه نیاز است تا بر اساس نوع نگاه، فرهنگ و صنعت تقاضا کننده این طرح (درخواست کنندگان طرح توجیهی و یا همان بیزینس پلن) آن را به صورت خاصی تدوین نماییم.
ما مشاوره تهیه بیزینس پلن را بر اساس استاندارد اروپا و آمریکای شمالی ارائه می نماییم.
دقت نمایید :
بخش های یک طرح کسب و کار تجاری، کاملا استاندارد بوده و نمی توان به دلخواه بخشی از آن را حذف نمود، اما پس از شناخت مشاور از طرف دریافت کننده این سند، با افزودن برخی جزئیات خاص و شخصیسازی آن از طریق تغییر ادبیات نوشتاری و جمع آوری اطلاعات خاص، سعی خواهد شد تا جذابیتی حرفهای و قابل قبول (بدون عدد سازی و سندسازی) برای وی ایجاد نماید.
کارآفرینانی که یک کسب و کار جدید را شروع میکنند اغلب میپرسند:
پاسخ به این سوالات تقریبا همیشه “بله” است.
طرح توجیهی لازم عینی و بخش جدایی ناپذیر از یک کسب و کار جدید است.
در واقع، سفارش نوشتن طرح های توجیهی میتواند زمان زیادی ببرد، و نیازمند آن است که شما مقدار زیادی داده و اطلاعات را در اختیار داشته باشید، تا اندازه ای به پیشبینی ها بستگی دارد و اغلب باعث ایجاد لیستی بلند بالا از تحقیقاتی میشود که شما باید انجام دهید و سایر کارهایی که باید تکمیل کنید.
علاوه بر این، این طور نیست که همه نسبت به مفید بودن یک طرح توجیهی باور داشته باشند. مطالعه 116 کسب و کار جدید توسط دانشکده بابسون انجام شده است.
این مطالعه نشان داده است که وجود یک طرح توجیهی رسمی قبل از شروع یک کسب و کار کوچک تفاوتی در موفقیت نهایی آن کسب و کار ایجاد نکرد، با این فرض که آن کسب و کار، کسب و کاری نباشد که در جستجوی تامین منابع از بیرون باشد.
بنابراین چرا خودتان را به یکی از بهترین سلاح هایی که صاحبان کسب و کار میتوانند داشته باشند مجهز نکنید؟
اگر همچنان دچار تردید هستید، پیش از آن که اقدامی در خصوص کسب و کار کوچک خود انجام دهید، این پنج دلیل را در باب ضرورت سفارش نوشتن یک طرح توجیهی را ملاحظه کنید.
اگر قصد دارید برای دریافت یک وام به بانک / موسسه مالی و اعتباری مراجعه کنید تا برای کسب و کارهای کوچک درخواست وام نمایید، ایده کسب و کار خود را باید در قالب یک بیزینس پلن حرفه ای به سرمایه گذاران ارائه نمایید، یا شریک سرمایه گذار جذب نمایید، پس طرح توجیهی لازم میباشد.
سرمایهگذاران و حمایتکنندگان ( انجل , انکوباتور , شتاب دهنده) بالقوه میخواهند پتانسیل واقعی ایده کسب و کار شما را به طور واضح در قالب حقایق و آمار و ارقامی قاطع ملاحظه کنند.
یک طرح توجیهی بهترین، و عموما، تنها راه قابل قبول برای ارائه این اطلاعات میباشد.
برخی بخش های یک بیزینس پلن سنتی (به شیوه قدیمی و همچنان مرسوم در بین شرکتهای ایرانی) به راحتی قابل تکمیل نیستند، مخصوصا اگر مدیران شرکت ها در تصمیم گیری یا تصمیم سازی خود و یا حتی بازار خویش دچار تردید بوده و یا به طور کامل به یک نقطه قطعی نرسیده باشند.
طرح های توجیهی نوین به شما کمک میکنند تا این نواحی خاکستری را از بین ببرید، چرا که شما باید اطلاعات خاصی را روی کاغذ بیاورید.
اتخاذ تصمیمات دشوار اغلب یکی از دشوار ترین و مفید ترین بخش های نوشتن یک بیزینس پلن
مخصوصا اینکه ما در تیم مشاوران مدیریت ایران به کارفرمایان خود در این حوزه مشاوره رایگان (مشاوره بازاریابی ،مشاوره فروش ، مشاوره تبلیغات، مشاوره برندسازی، …. ) هم میدهیم تا آنان بتوانند آینده را به شیوه ای صحیح و منطقی در طرح کسب و کار خود ترسیم نمایند.
به عنوان مثال، اگر کارفرما به صورت دقیق تصمیم نگرفته باشد که چه محصولاتی را به چه قیمتی بفروشد، برای وی بسیار دشوار خواهد بود تا بخش محصولات و خدمات (بخش بازاریابی 4P) طرح کسب و کارتان را تکمیل نماید.
شناسایی این اطلاعات و دیگر اطلاعات حیاتی یک محصول، فرایند برنامه ریزی کسب و کار میباشد که ما در این حوزه مشاوره ارائه می نماییم.
نوشتن یک طرح کسب و کار – بیزینس پلن – تجاری اغلب اولین چالش واقعی پیش روی صاحبان کسب و کار های کوچکی است که میخواهند یک سرمایهگذاری مخاطره آمیز جدید را راه اندازی نمایند، اما تمایل ندارند که به این فکر کنند که شاید ایده کسب و کارشان شاید کمی ناقص باشد یا هنوز به طور کامل توسعه نیافته باشد.
درحالی که این یک فکر، فکری ناخوشایند و دلهره آور برای یک کارآفرین مشتاق و هیجان زده است، شناسایی زود هنگام خلاء های موجود در فرایند کار به صاحبان کسب و کار این فرصت را میدهد تا تحقیقات شان را تقویت کنند، ایدههای شان را بیازمایند، و گام هایی در جهت تقویت کردن و ماندگارتر کردن کسب و کارشان بردارند.
این امر ممکن است در ابتدا یک گام به عقب باشد، اما این کار میتواند شانس کارآفرین برای موفقیت را تقویت نماید، پیش از آن که او زمان و پول خود را در کسب و کاری سرمایه گذاری نماید که احتمال شکست دارد.
کشف ایده های جدید، رویکرد های متفاوت و دیدگاه های تازه برخی از بهترین چیزهایی هستند که میتوانند در عمق فرایند برنامهریزی کسب و کار روی دهند.
علیرغم شهرت بعضا منفی، یک طرح کسب و کار همیشه یک سند بلند بالا، خشک و بی روح، و ساختار یافته نیست.
در واقع، یک بیزینس پلن موفق عکس این است؛ طرح کسب و کار یک ابزار انعطافپذیر، در حال رشد و پویا میباشد که میتواند به شما کمک کند تا به صورت خلاقانه ای فکر کرده و به راه حلهای جدیدی برای برخی از دشوارترین چالش های کسب و کار خود دست پیدا کنید.
این امر مخصوصا زمانی صدق میکند که شما به بخش استراتژی بازاریابی میرسید.
در اینجا، شما طرح اولیه ای برای فعالیت های بازاریابی تان ایجاد میکنید، و خلاقیت و ایدههای جدید ارزشمند هستند. سفارش نوشتن طرح توجیهی برای ایده های نوآوری برای جذب سرمایه بسیار حائز اهمیت است.
طرح توجیهی یک سند مفید برای همه صاحبان کسب و کارهای کوچک میباشد. اما زمانی که شما از طرح کسبوکار به عنوان ابزاری استفاده میکنید تا به شما کمک کند تا اقدامات عملی، گامهای بعدی، و فعالیت های آتی را طرحریزی کنید، در واقع در حال نوشتن یک سند زنده هستید که نه تنها مشخص میکند کجا هستید و به کجا میخواهید برسید بلکه به شما دستورات لازم برای رسیدن به آنجا را هم می دهد.
با بازگشتن به سوال اول خودمان در خصوص اینکه آیا یک طرح کسب و کار حقیقتاً مورد نیاز است یا نه، ممکن است بتوانید بدون داشتن یک طرح توجیهی هم یک کسب و کار موفق ایجاد کنید، اما قطعا آسان تر خواهد بود که این کار را با در دست داشتن یک طرح کسب و کار به خوبی ساختار یافته انجام دهید.
به خاطر داشته باشید که اگر شما در حال استفاده از یک طرح توجیهی درست هستید، نباید منتظر این باشید که در زمان شروع ، همه جوابها را در دست داشته باشید.
شما می توانید یک نمای کلی از طرح خود ایجاد کنید، همه اطلاعاتی که در این مقطع در اختیار دارید را وارد کنید، و سپس زمانی که چیزهای بیشتری در مورد بازار میآموزید، بر روی جاهای خالی کار کنید.
این یک نوع سند سیال و انعطاف پذیر است که میتواند برای یک کسب و کار جدید ارزشمند باشد.
مشاور بیزینس پلن تیم مشاوران مدیریت ایران، پس از دریافت اطلاعات اولیه کارفرما در خصوص شرکت، برند، ایده، برخی اطلاعات جزئی را از کارفرما دریافت و بعد از تحقیقات و جمع آوری اطلاعات تکمیلی؛ فرایند تهیه طرح کسب و کار را آغاز مینماید.
باید توجه داشت که هدف یک طرح کسب و کار توجیه فرایندها و کسب و کاری است که میخواهید و یا در حال انجام آن هستید.
برخی از انواع کسب و کارها که تاکنون از خدمات مشاوره طرح توجیهی تیم مشاوران مدیریت ایران استفاده نموده: