طراحی بیزینس پلن

10 علت و ضرورت طراحی بیزینس پلن  ( طرح توجیهی Business Plan )

کارفرمایان از ما می پرسند :

آیا زمانی که به دنبال سرمایه گذار خارجی نیستیم و یا ویزای سرمایه گذاری نمیخواهیم ، باز نیاز به طراحی بیزینس پلن داریم ؟

در واقع، طراحی بیزینس پلن بیشتر برای خود شما ضرورت دارد تا برای سرمایه گذار، چرا که نقشه راه شرکت شما، ارتباطات تیم، و معیار پیشرفت شماست

آنچه رتبه سرمایه گذاری طرح را برای یک سرمایه گذار خارجی مشخص می کند برای خود شما هم سودمند است، زیرا شما سرمایه گذار نهایی هستید.

اول از همه، هر بیزینس پلن موفق و خوب باید نشان دهد که شما تکلیف خود را به خوبی انجام داده اید تا به یک متخصص در صنعت و در آنچه برای تبدیل کردن ایده تان به یک کسب و کار موفق لازم است تبدیل شوید.

طراحی بیزینس پلن Business Plan Design

ما در اینجا از مبانی نوشتن طرح توجیهی صرفنظر می کنم و تنها مولفه های ضروری بیزینس پلن که سرمایه گذاران بر آنها تمرکز می کنند را مورد تاکید قرار می دهیم:

تعریف مشکل در طراحی بیزینس پلن

هر طرحی باید با مشکلی که قرار است حل کنید شروع شود، نه توصیف یک شرکت و محصول.

به نحوی که مادر شما هم بتواند بفهمد توضیح دهید و “هزینه” را بر حسب دلار-یورو-تومان یا زمان کمی سازی کنید.

عبارت هایی از قبیل “هر مشتری به این نیاز دارد” و “پلتفرم نسل بعد”  خیلی مبهم هستند و باید از آنها اجتناب کرد.

بسیاری از کارآفرینان با این ادعا که فن آوری آنها بیانگر “فن آوری حقیقتا مختل کننده است” سرمایه گذاران بالقوه را فراری می دهند.

این بدان معنی است که شما هنوز متوجه نشده اید که محصول شما چه مشکلی را حل می کند، یا ممکن است برای افراد سالها طول بکشد تا به این موضوع پی ببرند.

هیچ سرمایه گذاری نمی خواهد که مدت زمانی طولانی انتظار بکشد تا پولش برگشت کند.

در طراحی بیزینس پلن خود با به درستی و به صورت حرفه ای ، مشکل را بشکافید.

 

راه حل و مزیت ها در طراحی بیزینس پلن

اینجا جایی برای بیان خصوصیات محصول همراه با جزئیات نیست، بلکه جایی است برای توضیح دادن اینکه چطور و چرا این محصول کار می کند، از جمله کمی سازی مزایا با محوریت مشتری.

از زبان فنی و اغراق آمیز بپرهیزید. دارایی معنوی و “رمز موفقیت” خود را توضیح دهید.

“تمرکز” در اینجا کلمه ای کلیدی است.

به راه حلی خاص اشاره کنید که ایجاد کرده اید یا نمونه اولیه آن را ساخته اید، نه اینکه در مورد همه چیزهای ممکنی که با ایده شما می توان انجام داد گزافه گویی کنید.

به وضوح مشتری، کانال، و مدل درآمدی مرتبط با این راه حل را تعریف کنید.

طراحی بیزینس پلن بدون اشاره  به راه حلهای اصلی طرح ، خالی از اثر است.

 

اندازه صنعت و بازار

هنگامی که اقدام به طراحی بیزینس پلن مینمایید ، باید شناختی داخلی و بین المللی در مورد بازار خود داشته باشید.

با سیر تکاملی صنعت کلی، بخش های بازار، پویایی های بازار، و چشم انداز مشتریان شروع کنید.

به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاران صنایعی را دوست دارند که فرصتی میلیارد دلاری و نرخ رشدی دو رقمی دارند.

داده های معتبر تحقیقات بازار برای باور پذیری طرح شما ضروری است. البته نه عدد سازی و خواب و خیال.

این موضوع همیشه برای ما جالب بوده است که یک کارآفرین چطور می تواند فرصت بازار خود را اینقدر وسیع تعریف کند و در عین حال رقیب خود را نیز خیلی دقیق مورد ارزیابی قرار دهد.

شما با این ادعا که هر کسی در چین به این محصول نیاز دارد و هیچکس دیگری ویژگی های لازم برای رقابت با شما را ندارد، سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار دهید.

البته در یک حالت میشود : به یک جوان 19 ساله در میدان انقلاب تهران مراجعه نمایید و او نیز در مدت 3 ساعت نوشتن بیزینس پلن شما را با استاندارد دانشگاه هاروارد پایان دهد.

 

مدل کسب و کار

در طراحی بیزینس پلن خود باید مدل کسب درآمد را به درستی تعریف نمایید.

این بدان معنی است که چطور پول در می آورید، چه کسی به شما پول می پردازد، و حاشیه سود شما چقدر است.

در این بخش، شما باید با حرارت در مورد عایدی، سود و رشد حجم محصول یا خدمت خود صحبت کنید.

به نظر می رسد که بسیاری از مردم از مدل تبلیغات شبکه های اجتماعی در خصوص عایدی شان استفاده می کنند، اما فراموش می کنند که این به معنی داشتن حداقل 100 میلیون کاربر و سرمایه ای معادل 50 میلیون دلار است.

از عبارت هایی مانند “همه آنچه باید انجام دهیم گرفتن 1% سهم بازار است” اجتناب کنید.

این گفته دو مشکل دارد.

  • نخست اینکه، هیچ سرمایه گذاری به شرکت که تنها به دنبال گرفتن 1% از سهم بازار است علاقه ای ندارد.
  • دوم اینکه، به دست آوردن 1% اول در هر بازاری سخت ترین کار است، بنابراین اینکه شما تصور کنید این کار آسانی است باعث می شود ساده به نظر برسید.

 

رقبا و مزیت پایدار

رقبای مستقیم و غیر مستقیم خود، از جمله محصولات یا خدمات جایگزین، را باید در طراحی بیزینس پلن در نظر داشته باشید.

گفتن اینکه شما رقیبی ندارید باور کردنی نیست.

پس، مزیت رقابتی پایدار خود را شرح دهید و موانع ورودی که رقبای تان را پشت در نگه می دارند را مورد تاکید قرار دهید.

ما اغلب عبارت هایی می بینم مثل  :

  • “مایکروسافت آنقدر بزرگ و کند است که نمیتواند تهدیدی باشد”.
  • ” شرکت بایر آلمان تمایلی برای سرمایه گذاری بر این بخش از بازار ندارد.”

معمولا علت اینکه شرکت های بزرگ تهدید نیستند آن است که بازار خیلی کوچک است.

اما سرمایه گذاران می دانند که غول های خفته بیدار می شوند، درست لحظه ای که شرکت شما اولین حرکت را از خود نشان می دهد.

رقابت کردن با شرکت هایی مثل IBM، مایکروسافت و دیگر شرکت های بزرگ هرگز نباید دست کم گرفته شود.

 

بازاریابی فروش و شرکا در طراحی بیزینس پلن

اول باید ببینید که استراتژی بازاریاب و فروش شما چیست ؟

سپس آن استراتژی را بر اساس سایر استراتژیها تشریح نمایید.

اینجا جای خوبی است برای ارائه یک جدول زمانبندی با مراحل پیشرفت کلیدی.

سرمایه گذاران را متقاعد کنید که شما کانال های فروش، شرکای استراتژیک، و استراتژی بازاریابی امکانپذیری را زیر سر گذاشته اید.

از گفتن عبارت هایی از قبیل “مشتری بزرگی شدیدا اعلام علاقه مندی کرده است” اجتناب کنید.

ذکر کردن قراردادهای امضاء نشده معمولا بیش از آنکه طرح شما را باورپذیر کند آن را غیر قابل باور می کند.

شما می توانید این وضعیت را با پیوست کردن نامه رسمی تقاضای خرید، خلاصه قراردادها، یا حتی توصیه نامه ها تشدید کنید.

 

تیم اجرایی

سرمایه گذاران روی افراد سرمایه گذاری می کنند و نه فقط ایده ها.

سرمایه گذاران را متقاعد کنید که تیم شما در راه اندازی یک کسب و کار تجربه دارد، و از تخصص بالایی در حوزه کسب و کار مورد نظر برخوردار است.

رابط هایی را از اعضای هیئت مشاوره و افراد کلیدی صنعت بگنجانید.

گاهی اوقات عبارت هایی می بینیم مثل “یک مدیر عامل در کلاس جهانی بعد از تامین مالی طرح به ما خواهد پیوست”.

مطمئن باشید که سرمایه گذاران حرفه ای از شما اسم خواهند خواست و چند زنگ خواهند زد.

پاسخ هایی سرد از سوی گزینه های شما، قطعا باورپذیری طرح تان را خواهد کشت.

 

الزامات تامین مالی

باید در طراحی بیزینس پلن توضیح دهید که سرمایه مورد نیاز را چطور محاسبه کرده اید و جزئیات استفاده از سرمایه را ارائه کنید.

سهمی که مشارکت کنندگان موجود، داخلی و خارجی، خواهند داشت، شامل فعالیت و سرمایه را کمّی سازی کنید.

برآوردی از ارزش گذاری را در طرح خود بگنجانید.

قابل باورترین رویکرد اندازه گیری آن است که مدل مالی تان را نخست با پارامترهای حجم، هزینه و قیمت گذاری هایی که می خواهید انجام دهید.

ببینید جمع بندی جریان نقدینگی تان چه خواهد بود. بر اساس این جمع بندی است که میتوانیم سرمایه مورد نیاز را تعیین نماییم.

 

پیش بینی و معیارهای مالی در طراحی بیزینس پلن

هم عایدی و هم هزینه های مربوط به پنج سال آینده، و سه سال گذشته، اگر اقتضاء می کند، را پیش بینی کنید.

مفروضات رشد و نقطه سر به سر را نشان دهید. جزئیات باید در مدل مالی جداگانه ای در دسترس باشند، اما در اینجا آنها را نیاورید.

به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاران به دنبال فرصت هایی بزرگ، مقیاس پذیر، و دارای رشد بالا هستند.

توافق های های جذاب، رشد های مثبت دو رقمی در سال و عایدی های پیش بینی شده تا 20 میلیون دلار یا بیشتر در طی پنج سال را نشان می دهند.

 

استراتژی خروج

این بخش تنها زمانی لازم است که انتظار سرمایه گذارانی خارجی را دارید.

این سرمایه گذاران می خواهند بدانند که شما به یک رویداد انحلال فکر می کنید – چه موقع و چطور آنها پولشان را خواهند گرفت.

برای یک کسب و کار خانوادگی، خروج را پیش بینی نکنید.

در غیر اینصورت، استراتژی خروج ترجیحی تان، شامل کاندیداهایی خاص برای ادغام یا فروش، و چارچوب زمانی، را شناسایی کنید.

عرضه عمومی سهام در بازار بورس یک راه حل دیگر است، اگر چه خیلی رایج نیست.

نشان دهید نرخ بازده شما چطور می تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

 

نتیجه

بیزینس پلن سندی است که به صورت حرفه ای به منظور قانع کردن سرمایه گذاران آماده شده است.

در طراحی بیزینس پلن ، سعی کنید که از زاویه سرمایه گذار به پروژه تان نگاه کنید.

اگر طرح شما یک یا چند مورد از اجزای فوق را نداشته باشد، احتمالا “قابلیت تامین مالی” نخواهد داشت و رد خواهد شد.

بهترین طرح ها معمولا خوش ظاهرترین طرح ها نیستند.

طرح های توجیهی معمولا بر اساس کیفیت نمودارهای تاثیر گذار یا اندازه عایدی های پیش بینی شده سنجیده نمی شوند.

زیبایی جلد طرح توجیهی نشان دهنده کیفیت کار نیست.

طرح توجیهی تلاش می کند تا به هر سوالی که یک سرمایه گذار ممکن است بپرسد، به جز شاید این سوال که “کجا را باید امضاء کنم؟” پاسخ دهد.

یک پاسخ ارسال نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
تماس با ما از طریق واتس آپ