10 فایده طرح کسب‌وکار تجاری

مزیت‌های طرح کسب‌وکار تجاری Business Plan

بسیاری از مدیران و کارآفرینان تلاشی برای نوشتن طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) نمی‌نمایند زیرا این افراد آن را سخت و یا غیرضروری می‌دانند مگر آنکه نیاز مالی داشته باشند و موقع جذب سرمایه و سرمایه‌گذار رسیده باشد. این طرز فکر، موجب عدم توجه به فواید طرح کسب‌وکاری تجاری Business Plan می‌گردد.

اگر هنوز باور ندارید، به ۱۰ فایده طرح کسب‌وکار تجاری توجه نمایید:

۱- استراتژی‌ها همچنان برقرار هستند.

حرکت روی برنامه استراتژیک با انجام فعالیت‌های تکراری، بسیار دشوار میباشد. با استفاده از طرح کسب‌وکار به خلاصه نمودن نکات مهم استراتژی پرداخته و از آن به عنوان یک ابزار یادآوری عناصر ضروری و موارد حذف‌شده استفاده میشود.

۲- اهداف تجاری کاملا واضح هستند.

بهره‌گیری از طرح توجیهی در جهت تعریف اهداف و مدیریت اهداف ویژه و قابل ارزیابی مانند بازدیدکنندگان وب‌سایت، تعداد فروش، حاشیه سود یا ارائه محصولات جدید. تعریف موفقیت در غالب اهداف صورت می‌گیرد.

۳- با داشتن اطلاعات، پیش‌بینی‌های شما بهتر خواهند بود.

با اطلاعاتی که از طرح توجیهی کسب می‌نمایید، حتما پیش‌بینی‌ها و حدس‌های شما در خصوص بازار بالقوه، سطح فروش، هزینه‌های فروش، عوامل موثر بر فروش و فرایند تجاری آتی، خیلی بیشتر به واقعیت نزدیک خواهد بود.

۴- اولویت‌ها، بیشتر جلوه می‌نمایند.

گذشته از استراتژی، اولویت‌های دیگر نیز وجود دارند مانند رشد، مدیریت و سلامت مالی. از برنامه کسب‌وکار در جهت هماهنگی این موارد استفاده نمایید.

۵- درک وابستگی

از طرح توجیهی برای رصد چیزی که نیاز دارید که رخ دهد و نتایج بروز آن استفاده نمایید. مثال : اگر شما قصد ارائه یک محصول جدید را بدون برنامه‌ای خاص در مورد تست قبل از ارائه یا یک برنامه بازاریابی به صورت سمپلینگ داشته باشید، اینجا طرح توجیهی دیگر بی‌معناست، زیرا وابستگی زمانی و فرایندی اقدامات مدنظر خارج از برنامه است.

۶- اهداف کوتاه‌مدت، شما را در مسیر صحیح نگه می‌دارد.

از طرح کسب‌وکار برای انجام کارها بر طبق یک جدول زمانی مشخص در هر مقطع می‌توان بهره برد. هر هدف کوتاه‌مدت مانند یک حلقه زنجیر است و کمک می‌نماید تا کل مسیر بدون انحراف طی گردد. حفظ موقعیت برای هر فرد و کل تیم بسیار ضروری میباشد.

۷- تفویض اختیار ساده می‌گردد.

طرح توجیهی بهترین محل برای تشریح این است که چه کسی باید چه‌کاری انجام دهد . هر کار مهمی باید توسط فردی برعهده‌گرفته شده و در مقابل آن پاسخگو باشد.

۸- مدیریت اعضای تیم را ساده و رصد نتایج را ساده می‌نماید.

همه اذعان می‌کنند که اعضای تیم را بر اساس یک جدول زمانی مشخص مورد باید مورد ارزیابی قرارداد، اما موقع ارزیابی خودشان که برسد، فریاد انزجار از ارزیابی می‌زنند. اگر نحوه و زمان ارزیابی در برنامه توجیهی مشخص‌شده باشد و نحوه کشف اختلاف‌فاز بین هدف‌های مورد انتظار و نتایج حاصله در و نیز راهکارهای درمانی تشریح شده باشد، بسیاری از این مقاومت‌ها در برابر ارزیابی و تغییر از بین می‌رود.

۹- مدیریت جریان نقدی را آسان می‌نماید.

هیچ کسب‌وکاری با مدیریت بد نقدینگی خویش، به موفقیت دست نمی‌یابد. برنامه‌ریزی جریان نقدی به ‌عنوان بخشی از یک طرح توجیهی بهترین راه برای تصمیم سازی آتی مدیریت سازمان در خصوص فروش، هزینه‌ها، مخارج، دارایی‌ها، و نیز چیزهای که باید پول خریدشان از طریق وام یا قرض تامین گردد.

۱۰- در دوران اصلاحات سازمانی، شما را از آسیب‌ها محفوظ می‌دارد.

طرح توجیهی به شما کمک می‌کند تا عمل باشید به‌جای عکس‌العمل. منتظر اتفاقات و شایدها نباشید. برای هر چیزی که می‌خواهید، برنامه‌ای داشته باشید. مسیر رسیدن به نتایج اهداف و شیوه اصلاح مسیر را گوشزد می‌کند.

اینکه میگویند، طرح توجیهی Business Plan می‌تواند آینده را پیش‌بینی نماید ، افسانه‌ای بیش نیست. اما در عوض؛ انتظارات و پیش‌بینی‌های را مکتوب نموده و راهکارهای اصلاحی را بیان می‌نماید.