طرح کسب‌ و کار تجاری چیست ؟ این سوالی است که برای خیلی از شما دوستان گرامی ممکن است به وجود آمده باشد.

طرح توجیهی و یا همان بیزینس پلن طرحی است که از آن برای جذب سرمایه‌ گذاران حرفه‌ای و شرکای استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد.

البته فقط به اینجا ختم نمی شود. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا جواب این سوال خود را بگیرید

طرح کسب‌ وکار تجاری ( بیزینس پلن ) Business Plan

در شرکت‌ ها، همچنین در دانشگاه‌ ها، کالج‌ها و موسسات مختلف ایده‌ های تجاری بالقوه بسیاری وجود دارد.

این ایده‌ های بکر و بالقوه، نیاز به ترجمه شدن به مفاهیم تجاری تخصصی پیش از دستیابی به موفقیت تجاری دارند.

باید این ایده به فرمت طرح کسب‌ و کار ترجمه شود – جزئیات نحوه انجام کارها و برنامه عملیات اجرایی، منابع مالی و سرمایه‌ گذاری‌ های آتی سازمان بیان می‌نماید.

طرح کسب‌ و کار تجاری چیست

چرا باید یک “بیزینس پلن Business Plan” نوشت ؟

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، شرکای استراتژیک، مشتریان سرمایه‌گذار که به دنبال کسب سود بوده و بر اساس یک طرح کسب‌وکار تجاری قصد حمایت مالی از پروژه را دارند. بیزینس پلن دلیل موجهی برای تصمیم‌گیری این افراد فراهم می‌آورد.

طرح توجیهی

  • طرح توجیهی موجب تمرکز نظام‌مند و سیستماتیک سرمایه‌گذاران بر ایده‌های تجاری می‌گردد.
  • بیانگر کمبودهای اطلاعاتی است. طرح توجیهی کمک می‌نماید تا به روشی اثربخش و ساختاریافته این کمبودها برطرف گردد.
  • به‌عنوان یک عامل و ابزار ارتباطی مشترک بین شرکا و سرمایه‌گذاران عمل می‌نماید.
  • نگاهی کلی به منابع موردنیاز داشته و حفره‌های طرح را نشان می‌دهد.
  • شبیه‌سازی یک فعالیت تجاری : هرگونه اشتباه محاسباتی بدون بروز فاجعه مالی کشف می‌گردد و هیچ هزینه‌ای در بر ندارد. کارآفرینان بدون هزینه به عواقب تصمیمات خود پیرامون ایده تجاری مدنظر پی برده و سرمایه‌گذاران و کارکنان به نتایج حاصل از کسب‌وکار با جدیت بیشتری می‌اندیشند.

 

ساختار طرح کسب‌وکار چیست ؟

عنوان اصلی به کار گرفته‌شده در یک طرح کسب‌وکار به شرح ذیل است که صدالبته دارای عناوین جزئی بسیار مهمی دیگر نیز می‌باشد:

  • خلاصه مطلب: تشریح کسب و کار.
  • ایده محصول و خدمات : تشریح محصول و خدمات . شامل : سود مشتری، روندهای فروش. تلاش دارد تا خواننده طرح را با بیان فواید محصول و خدمات متقاعد سازد.
  • تیم مدیریت : تشریح تک‌تک اعضای تیم، مهارت و تخصص برای شکل دادن به شرکت و ایجاد یک کسب‌وکار تجاری. معمولا ؛ تیم یک عامل موفقیت حیاتی critical success factor : CSF برای سازمان است. بنابراین سرمایه‌گذاران این بخش از طرح کسب‌وکار را با علاقه و دقتی خاص مطالعه می‌نمایند.
  • بازاریابی : بیانگر اندازه بازار، مشتریان هدف، تشریح قیمت و چگونگی انتخاب استراتژی قیمت‌گذاری محصولات و خدمات، استراتژی برندینگ، استراتژی تبلیغات و جزئیات فروش و توزیع می‌باشد.
  • سیستم تجاری و سازمان : توصیف‌کننده فعالیت‌ها شرکت، مفهوم تولید (تولید به‌وسیله خود شرکت یا برون‌سپاری) و سازمان.
  • برنامه اجرایی : وضعیت جاری پیاده‌سازی برنامه‌ها و تحقق نقاط ضعف.
  • برنامه مالی : تعیین میزان سرمایه مورد نیاز، نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظار سرمایه‌گذاران بالقوه، ترازنامه، حساب سود و زیان و تحلیل جریان نقدی.
  • ریسک و فرصت‌ها : بررسی ریسک‌ها و نتایج مالی در بخش‌های مختلف

امیدوارم در پایان جواب سوال خود را که طرح کسب‌ و کار تجاری چیست چیست گرفته باشید.

Call Now Button
تماس با ما از طریق واتس آپ