چرا نوشتن طرح توجیهی Business Plan (بیزینس پلن) مهم است ؟

نوشتن بیزینس پلن (طرح تجاری ، طرح توجیهی Business Plan ) به معنای این نیست که باید برای ماه های متمادی کار کتابخانه ای انجام دهید تا ۱۰۰۰ صفحه مطلب جمع آوری نمایید.

نوشتن بیزینس پلن در حدود یک ماه کاری زمان نیاز دارد. همه موسسین شرکت‌ها و یا کارآفرینان یکسان عمل نمی نمایند.

شما حتما به طرح توجیهی برای افزایش سرمایه و یا مدیریت ریسک پیش رو نیاز دارید. مدیری به نوشتن طرح توجیهی با جزئیات کمتری نیاز دارد که با ریسک بالا مواجه نیست و یا به تغییرات سرمایه نیازمند نباشد.

کلا اگر هدف های مالی با چالش بزرگی روبرو نباشد، نیاز به نوشتن یک طرح توجیهی با جزئیات کم دارید.

در غیر این صورت، حتما به نوشتن بیزینس پلن حرفه‌ ای و با جزئیات زیاد نیاز دارید. چرا ؟

نوشتن بیزینس پلن business plan نوشتن طرح توجیهی

چرا نوشتن طرح توجیهی پلن مهم است ؟

نوشتن بیزینس پلن برای جلوگیری از اشتباه بزرگ

آخرین چیزی که نیاز دارید این است که بعد از گذشت یک سال از فعالیت شرکت، تازه متوجه شوید که از مسیر را از ابتدا به اشتباه آمده‌اید.

بسیاری از موسسین شرکت‌ها متوجه شدند که اگر شرکتی با سرمایه کم و نامناسب فعالیت خود را شروع نمایند، به اهداف مدنظرشان دست پیدا نخواهند نمود و یا اگر شریکی بدون مهارت لازم را جذب نمایند و یا راه و رسم کسب درآمد و روش های جایگزین آن را نداند.

نوشتن طرح توجیهی می‌ تواند به شما این امکان را بدهد که در مسیر درستی قرار گرفته‌ اید.

نوشتن طرح توجیهی برای جلوگیری از اقدامات احساسی

در طی پایه‌گذاری یک شرکت نوپا، جنون ناشی از ایده‌ های جذابتان موجود بستن شدن چشم‌هایتان بر واقعیت های پیرامونتان می‌گردد.

در باقی اوقات، غرق در خستگی، ترس و تردید هستید.

احساسات توان واقعی شما را تلف می نماید، نوشتن طرح تجاری خوب به شما اجازه می‌دهد تا کارهایی که باید انجام شود.

خوب فکر کنید و بدانید که چرا و چگونه باید به اهداف دست یافت، حقایق چه هستند و چگونه باید با مشکلات روبرو شد.

بیزینس پلن برای استفاده از توانایی نیروی انسانی

شما به تنهایی یک کسب و کار را راه اندازی نمی نمایید.

در بهترین حالت، حداقل یک شریک دارید که نیاز به پرداخت حقوق به کارمند یا تامین کننده نباشد و کارها سریع تر و هوشمندانه تر انجام شود.

اگر شریکی در کار نیست، خویشاوند و دوستانی دارید تا شما را یاری نماید.

نوشتن طرح توجیهی به شما کمک می کند که به اطرافیانتان شانس کمک به شما را می دهد. البته کمکی که با همین طرح توجیهی، جهت دهی می گردد.

طرح توجیهی برای تعیین نقشه بازی

در یک شرکت استارتاپ، مجری همه چیز است.

این به معنای تعیین اولویت ها، تعیین اهداف و ارزیابی عملکرد است. همچنین بسیار مهم است که سوالات اساسی مطرح شود:

  • مشتریان به دنبال چه ویژگیهایی در محصولات هستند ؟
  • مشتریان محصولات و خدمات را با چه قیمتی خواهند خرید ؟
  • روش ما برای جذب مشتری به شیوه ای اثربخش و قابل ارزشیابی چگونه است ؟

خلاصه هر چیزی که باید در طی کسب و کار مد نظر قرار گیرد، باید در هنگام نوشتن طرح کسب و کار لحاظ گردد.

نوشتن بیزینس پلن ابزاری در جهت افزایش سرمایه

اگر قصد افزایش سرمایه از طریق وام و استقراض را دارید – از دوستان یا خانواده – ابتدا باید رابطه این عمل با چشم انداز مطرح شده در طرح توجیهی خود را بررسی نمایید.

نوشتن طرح تجاری خوب می تواند بین هدف از جذب سرمایه و اهداف عالی و آتی سازمان، یک تعادل و همخوانی ایجاد نماید.

بر اساس یک تحقیقات، توان جذب سرمایه از طریق نوشتن طرح توجیهی ، تقریبا دو برابر می گردد.

آیا کسب و کار شما نیاز به افزایش سرمایه دارد؟ چقدر؟

یکی از اهداف نوشتن طرح توجیهی این است که به شما کمک کند تا دقیقا مشخص کنید چه مقدار سرمایه نیاز دارید و برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد.

این فرآیند برای افزایش سرمایه برای کسب و کار و به کارگیری موثر سرمایه ضروری است. همچنین شما را قادر می سازد تا از قبل برنامه ریزی کنید، به خصوص اگر در آینده نیاز به افزایش بودجه دارید.

نوشتن طرح توجیهی برای اثبات جدی بودن کسب و کار

با نوشتن یک طرح توجیهی رسمی لازم است تا به همه افراد علاقه مند – کارمندان، سرمایه گذاران، شرکا و خودتان – نشان دهد که متعهد به ایجاد کسب و کار هستید. نوشتن طرح تجاری شما را وادار می کند تا استراتژی هایی را انتخاب کنید که رشد شما را افزایش می دهد.

نوشتن بیزینس پلن برای نظر داشتن نقاط عطف تجاری

طرح تجاری باید به وضوح نقاط عطف بلندمدتی را که برای موفقیت کسب و کار شما مهم هستند، مشخص کند. به تعبیر گای کاوازاکی، یک نقطه عطف چیزی است که به اندازه کافی مهم است که به خانه بیایید و به همسرتان تعریف کنید. و همسرتان میگوید که باید این نکته در بروشور ، وب سایت یا تبلیغات شرکت حتما اشاره کنی.

برای درک بهتر رقابت خود.

نوشتن طرح توجیهی شما را مجبور به تجزیه و تحلیل رقابت می کند. همه شرکت ها در قالب رقبای مستقیم یا غیرمستقیم رقابت دارند و درک مزیت های رقابتی شرکت شما بسیار مهم است. و اگر در حال حاضر مزیت های رقابتی ندارید، بفهمید برای به دست آوردن آنها چه کاری باید انجام دهید.

برای درک بهتر مشتری خود.

چرا خرید می کنند؟ تجزیه و تحلیل عمیق مشتری برای یک طرح توجیهی موثر و برای یک کسب و کار موفق ضروری است. درک مشتریان خود نه تنها به شما این امکان را می دهد که محصولات و خدمات بهتری برای آنها ایجاد کنید، بلکه به شما این امکان را می دهد که از طریق تبلیغات به طور مقرون به صرفه به آنها دسترسی پیدا کنید.

بیان مفروضات بیان نشده قبلی.

فرآیند نوشتن طرح کسب و کار کمک می کند تا مفروضات “پنهان” قبلی را در پیش زمینه قرار دهیم. با نوشتن و ارزیابی آنها می توانید آنها را آزمایش کرده و اعتبار آنها را تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال، ممکن است فرض کرده باشید که خرده فروشان محلی محصول شما را حمل می کنند. در طرح تجاری خود، می توانید نتایج سناریویی را که در آن این اتفاق نیفتاده است، ارزیابی کنید.

طرح توجیهی برای ارزیابی امکان سنجی سرمایه گذاری

چقدر این فرصت خوب است؟ فرآیند طرح کسب و کار شامل تحقیق در مورد بازار هدف شما و همچنین چشم انداز رقابتی است و به عنوان یک مطالعه امکان سنجی برای موفقیت سرمایه گذاری شما عمل می کند.

در برخی موارد، نتیجه برنامه ریزی شما این خواهد بود که سرمایه گذاری را در جدول قرار دهید. و ممکن است با یک سرمایه گذاری متفاوت پیش بروید که ممکن است شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد.

مدل درآمدی خود را مستند کنید.

کسب و کار شما دقیقا چگونه پول در می آورد؟ این یک سوال حیاتی است که باید به صورت مکتوب برای خود و سرمایه گذارانتان پاسخ دهید. مستندسازی مدل درآمد به رفع چالش ها و مفروضات مرتبط با مدل کمک می کند. و با خواندن طرح شما، دیگران ممکن است جریان های درآمد بیشتری را برای در نظر گرفتن پیشنهاد کنند.

نوشتن بیزینس پلن برای جایگاه برند خود.

نوشتن طرح کسب و کار به تعیین نقش شرکت شما در بازار کمک می کند. این تعریف به شما این امکان را می دهد که به طور مختصر کسب و کار را توصیف کنید و برند را در بین مشتریان، سرمایه گذاران و شرکا قرار دهید.

با بینش صنعت، مشتری و رقابتی که در طول فرآیند برنامه ریزی کسب و کار به دست می آورید، می توانید به بهترین وجه تعیین کنید که چگونه برند خود را قرار دهید.

نوشتن طرح توجیهی

برای قضاوت در مورد موفقیت کسب و کار.

یک طرح تجاری رسمی به شما امکان می دهد نتایج عملیاتی واقعی را با خود طرح تجاری مقایسه کنید. به این ترتیب، به شما این امکان را می دهد تا به وضوح ببینید که آیا به اهداف استراتژیک، مالی و عملیاتی خود دست یافته اید (و چرا به آن رسیده اید یا نه).

نوشتن طرح توجیهی نمایش و مقابله با شرایط متغیر.

به عنوان مثال، در شرایط سخت اقتصادی، اگر مدل‌های فروش و عملیاتی فعلی شما کار نمی‌کنند، می‌توانید طرح کسب‌وکار خود را بازنویسی کنید تا ایده‌ها و استراتژی‌های جدید را تعریف، امتحان و تأیید کنید.

نوشتن بیزینس پلن / نوشتن طرح توجیهی

5/5 - (15 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.