نوشتن ( ، Business Plan ) به معنای این نیست که باید برای ماه های متمادی کار کتابخانه ای انجام دهید تا ۱۰۰۰ صفحه مطلب جمع آوری نمایید.

نوشتن طرح توجیهی چه مدت زمان میبرد ؟

حدود یک ماه نوشتن یک طرح توجیهی (نوشتن بیزینس پلن) خوب زمان نیاز دارد. همه موسسین شرکت‌ها و یا کارآفرینان یکسان عمل نمی نمایند.

شما حتما به طرح توجیهی برای افزایش سرمایه و یا مدیریت ریسک پیش رو نیاز دارید. مدیری به نوشتن طرح توجیهی با جزئیات کمتری نیاز دارد که با ریسک بالا مواجه نیست و یا به تغییرات سرمایه نیازمند نباشد.

کلا اگر هدف های مالی با چالش بزرگی روبرو نباشد، نیاز به نوشتن یک طرح توجیهی با جزئیات کم دارید.

در غیر این صورت، حتما به نوشتن بیزینس پلن حرفه‌ ای و با جزئیات زیاد نیاز دارید. چرا ؟

نوشتن بیزینس پلن business plan نوشتن طرح توجیهی

چرا نوشتن طرح توجیهی پلن مهم است ؟

نوشتن بیزینس پلن برای جلوگیری از اشتباه بزرگ

آخرین چیزی که نیاز دارید این است که بعد از گذشت یک سال از فعالیت شرکت، تازه متوجه شوید که از مسیر را از ابتدا به اشتباه آمده‌اید.

بسیاری از موسسین شرکت‌ها متوجه شدند که اگر شرکتی با سرمایه کم و نامناسب فعالیت خود را شروع نمایند، به اهداف مدنظرشان دست پیدا نخواهند نمود و یا اگر شریکی بدون مهارت لازم را جذب نمایند و یا راه و رسم کسب درآمد و روش های جایگزین آن را نداند.

نوشتن طرح توجیهی می‌ تواند به شما این امکان را بدهد که در مسیر درستی قرار گرفته‌ اید.

نوشتن طرح توجیهی برای جلوگیری از اقدامات احساسی

در طی پایه‌گذاری یک شرکت نوپا، جنون ناشی از ایده‌ های جذابتان موجود بستن شدن چشم‌هایتان بر واقعیت های پیرامونتان می‌گردد.

در باقی اوقات، غرق در خستگی، ترس و تردید هستید. /نوشتن طرح توجیهی/

احساسات توان واقعی شما را تلف می نماید، نوشتن طرح تجاری خوب به شما اجازه می‌دهد تا کارهایی که باید انجام شود.

خوب فکر کنید و بدانید که چرا و چگونه باید به اهداف دست یافت، حقایق چه هستند و چگونه باید با مشکلات روبرو شد.

بیزینس پلن برای استفاده از توانایی نیروی انسانی

شما به تنهایی یک کسب و کار را راه اندازی نمی نمایید.

در بهترین حالت، حداقل یک شریک دارید که نیاز به پرداخت حقوق به کارمند یا تامین کننده نباشد و کارها سریع تر و هوشمندانه تر انجام شود.

اگر شریکی در کار نیست، خویشاوند و دوستانی دارید تا شما را یاری نماید.

نوشتن طرح توجیهی به شما کمک می کند که به اطرافیانتان شانس کمک به شما را می دهد. البته کمکی که با همین طرح توجیهی، جهت دهی می گردد.

طرح توجیهی برای تعیین نقشه بازی

در یک شرکت استارتاپ، مجری همه چیز است.

این به معنای تعیین اولویت ها، تعیین اهداف و ارزیابی عملکرد است. همچنین بسیار مهم است که سوالات اساسی مطرح شود:

  • مشتریان به دنبال چه ویژگیهایی در محصولات هستند ؟
  • مشتریان محصولات و خدمات را با چه قیمتی خواهند خرید ؟
  • روش ما برای جذب مشتری به شیوه ای اثربخش و قابل ارزشیابی چگونه است ؟

خلاصه هر چیزی که باید در طی کسب و کار مد نظر قرار گیرد، باید در هنگام نوشتن طرح کسب و کار لحاظ گردد.

نوشتن بیزینس پلن ابزاری در جهت افزایش سرمایه

اگر قصد افزایش سرمایه از طریق وام و استقراض را دارید – از دوستان یا خانواده – ابتدا باید رابطه این عمل با چشم انداز مطرح شده در طرح توجیهی خود را بررسی نمایید.

نوشتن طرح تجاری خوب می تواند بین هدف از جذب سرمایه و اهداف عالی و آتی سازمان، یک تعادل و همخوانی ایجاد نماید.

بر اساس یک تحقیقات، توان جذب سرمایه از طریق نوشتن طرح توجیهی ، تقریبا دو برابر می گردد.

آیا کسب و کار شما نیاز به افزایش سرمایه دارد؟ چقدر؟

یکی از اهداف نوشتن طرح توجیهی این است که به شما کمک کند تا دقیقا مشخص کنید چه مقدار سرمایه نیاز دارید و برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد.

این فرآیند برای افزایش سرمایه برای کسب و کار و به کارگیری موثر سرمایه ضروری است. همچنین شما را قادر می سازد تا از قبل برنامه ریزی کنید، به خصوص اگر در آینده نیاز به افزایش بودجه دارید.

نوشتن طرح توجیهی برای اثبات جدی بودن کسب و کار

با نوشتن یک طرح توجیهی رسمی لازم است تا به همه افراد علاقه مند – کارمندان، سرمایه گذاران، شرکا و خودتان – نشان دهد که متعهد به ایجاد کسب و کار هستید. نوشتن طرح تجاری شما را وادار می کند تا استراتژی هایی را انتخاب کنید که رشد شما را افزایش می دهد.

نوشتن بیزینس پلن برای نظر داشتن نقاط عطف تجاری

طرح تجاری باید به وضوح نقاط عطف بلندمدتی را که برای موفقیت کسب و کار شما مهم هستند، مشخص کند. به تعبیر گای کاوازاکی، یک نقطه عطف چیزی است که به اندازه کافی مهم است که به خانه بیایید و به همسرتان تعریف کنید. و همسرتان میگوید که باید این نکته در بروشور ، وب سایت یا شرکت حتما اشاره کنی.

برای درک بهتر رقابت خود.

نوشتن طرح توجیهی شما را مجبور به تجزیه و تحلیل رقابت می کند. همه شرکت ها در قالب رقبای مستقیم یا غیرمستقیم رقابت دارند و درک مزیت های رقابتی شرکت شما بسیار مهم است. و اگر در حال حاضر مزیت های رقابتی ندارید، بفهمید برای به دست آوردن آنها چه کاری باید انجام دهید.

نوشتن طرح توجیهی برای درک بهتر مشتری خود.

چرا خرید می کنند؟ تجزیه و تحلیل عمیق مشتری برای یک طرح توجیهی موثر و برای یک کسب و کار موفق ضروری است. درک مشتریان خود نه تنها به شما این امکان را می دهد که محصولات و خدمات بهتری برای آنها ایجاد کنید، بلکه به شما این امکان را می دهد که از طریق تبلیغات به طور مقرون به صرفه به آنها دسترسی پیدا کنید.

بیان مفروضات بیان نشده قبلی.

فرآیند نوشتن طرح کسب و کار کمک می کند تا مفروضات “پنهان” قبلی را در پیش زمینه قرار دهیم. با نوشتن و ارزیابی آنها می توانید آنها را آزمایش کرده و اعتبار آنها را تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال، ممکن است فرض کرده باشید که خرده فروشان محلی محصول شما را حمل می کنند. در طرح تجاری خود، می توانید نتایج سناریویی را که در آن این اتفاق نیفتاده است، ارزیابی کنید. /نوشتن طرح توجیهی/

طرح توجیهی برای ارزیابی امکان سنجی سرمایه گذاری

چقدر این فرصت خوب است؟ فرآیند طرح کسب و کار شامل تحقیق در مورد بازار هدف شما و همچنین چشم انداز رقابتی است و به عنوان یک مطالعه امکان سنجی برای موفقیت شما عمل می کند.

در برخی موارد، نتیجه برنامه ریزی شما این خواهد بود که سرمایه گذاری را در جدول قرار دهید. و ممکن است با یک سرمایه گذاری متفاوت پیش بروید که ممکن است شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد.

مدل درآمدی خود را مستند کنید.

کسب و کار شما دقیقا چگونه پول در می آورد؟ این یک سوال حیاتی است که باید به صورت مکتوب برای خود و سرمایه گذارانتان پاسخ دهید. مستندسازی مدل درآمد به رفع چالش ها و مفروضات مرتبط با مدل کمک می کند. و با خواندن طرح شما، دیگران ممکن است جریان های درآمد بیشتری را برای در نظر گرفتن پیشنهاد کنند. (نوشتن طرح توجیهی)

نوشتن طرح توجیهی برای جایگاه برند خود.

نوشتن طرح کسب و کار به تعیین نقش شرکت شما در بازار کمک می کند. این تعریف به شما این امکان را می دهد که به طور مختصر کسب و کار را توصیف کنید و برند را در بین مشتریان، سرمایه گذاران و شرکا قرار دهید.((نوشتن طرح توجیهی))

با بینش صنعت، مشتری و رقابتی که در طول فرآیند برنامه ریزی کسب و کار به دست می آورید، می توانید به بهترین وجه تعیین کنید که چگونه برند خود را قرار دهید.

نوشتن طرح توجیهی

برای قضاوت در مورد موفقیت کسب و کار.

یک طرح تجاری رسمی به شما امکان می دهد نتایج عملیاتی واقعی را با خود طرح تجاری مقایسه کنید. به این ترتیب، به شما این امکان را می دهد تا به وضوح ببینید که آیا به اهداف استراتژیک، مالی و عملیاتی خود دست یافته اید (و چرا به آن رسیده اید یا نه). /نوشتن طرح توجیهی/

نوشتن طرح توجیهی نمایش و مقابله با شرایط متغیر.

به عنوان مثال، در شرایط سخت اقتصادی، اگر مدل‌های فروش و عملیاتی فعلی شما کار نمی‌کنند، می‌توانید طرح کسب‌وکار خود را بازنویسی کنید تا ایده‌ها و استراتژی‌های جدید را تعریف، امتحان و تأیید کنید.

نکات مهم و اجزای نوشتن طرح توجیهی

نحوه نوشتن طرح کسب و کار در 9 مرحله

  1. یک خلاصه اجرایی تهیه کنید
  2. شرکت خود را توصیف کنید
  3. تحلیل بازار را انجام دهید
  4. مدیریت و سازمان را مشخص کنید
  5. محصولات و خدمات خود را فهرست کنید
  6. تقسیم بندی مشتریان را انجام دهید
  7. برنامه بازاریابی را تعریف کنید
  8. ارائه یک برنامه لجستیک و عملیات
  9. یک برنامه مالی تهیه کنید

همچنین می توانید با یک نمونه رایگان طرح توجیهی شروع کنید و از آن برای اطلاع رسانی ساختار طرح خود استفاده کنید.

برای کسانی که ترس از نوشتن دارند، یک صفحه سفید خالی ترسناک است. پیش از شروع به نوشتن طرح توجیهی خود، اول چهارچوب کلی یک طرح توجیهی ساختاریافته و عناصر مهم را باید در نظر داشته باشد، اولین قدمی است که می توانید بردارید.

از آنجایی که طرح کلی یک گام اساسی در نوشتن یک طرح توجیهی (طرح کسب و کار) است، ما یک نمای کلی برای شما فراهم نمودیم

اکنون میتوانید بر اساس موارد زیر طرح توجیهی خود را آماده نمایید.

1. نوشتن خلاصه اجرایی

یک خلاصه اجرایی خوب یکی از حیاتی ترین بخش های برنامه شماست – همچنین آخرین قسمتی است که باید بنویسید.

هدف خلاصه اجرایی این است که همه چیزهایی را که در ادامه می آید تقطیر کند و به بازبینان زمان محدود (مانند سرمایه گذاران بالقوه و وام دهندگان) یک نمای کلی از کسب و کار شما ارائه دهد که آنها را متقاعد کند که بیشتر مطالعه کنند.

باز هم، این یک خلاصه است، بنابراین نکات کلیدی را که هنگام نوشتن برنامه خود کشف کرده اید برجسته کنید. اگر نوشتن طرح توجیهی برای برنامه ریزی خودتان است ، این بخش ضروری نیست.

خلاصه اجرایی نباید بیش از یک صفحه باشد. مسلماً، این محدودیت فضا می‌تواند فشار دادن تمام اطلاعات برجسته را کمی استرس‌زا کند – اما غیرممکن نیست. خلاصه اجرایی طرح توجیهی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. مفهوم کسب و کار. کسب و کار شما چه می کند؟
  2. اهداف و چشم انداز کسب و کار. شرکت شما می خواهد چه کاری انجام دهد؟
  3. توضیحات و تمایز محصول چه چیزی را می فروشید و چرا متفاوت است؟
  4. بازار هدف. به چه کسی می فروشید؟
  5. استراتژی بازاریابی. چگونه برای دستیابی به مشتریان خود برنامه ریزی می کنید؟
  6. وضعیت مالی فعلی در حال حاضر چه درآمدی کسب می کنید؟
  7. وضعیت مالی پیش بینی شده چه درآمدی را پیش بینی می کنید؟
  8. پرسش. چقدر پول می خواهید؟
  9. تیم. چه کسی در تجارت دخالت دارد؟

2. شرکت خود را توصیف کنید

این بخش از طرح تجاری شما باید به دو سوال اساسی پاسخ دهد: شما کی هستید و قصد دارید چه کاری انجام دهید؟

پاسخ به این پرسش‌ها به شما نشان می‌دهد که چرا در تجارت هستید، چرا متفاوت هستید، چه چیزی برای خود دارید و چرا یک شرط سرمایه‌گذاری خوب هستید.

در اینجا برخی از اجزایی که باید در نمای کلی شرکت خود بگنجانید آمده است:

ساختار کسب و کار شما (آیا شما یک شرکت سهامی خاص، مشارکت عمومی، مشارکت محدود، یا شرکت سهامی خاص هستید؟)
مدل کسب و کار شما
صنعت شما
چشم انداز، ماموریت و ارزش پیشنهادی کسب و کار شما
اطلاعات پس زمینه کسب و کار شما یا تاریخچه آن
اهداف تجاری، اعم از کوتاه مدت و بلند مدت
تیم شما، از جمله پرسنل کلیدی و حقوق آنها
برخی از این نکات بیانیه واقعیت هستند، اما برخی دیگر نیاز به تفکر بیشتری برای تعریف و مشخص کردن چشم انداز، مأموریت و ارزش های کسب و کار شما دارند. اینجا جایی است که می‌گویید چرا کسب‌وکار شما وجود دارد، چه چیزی را می‌خواهید به انجام برسانید، و برای چه چیزی ایستاده‌اید.

اینجاست که شروع می‌کنید به دلیل وجود کسب‌وکارتان، آنچه می‌خواهید به انجام برسانید، و برای چه چیزی ایستاده‌اید.
برای تعریف ارزش های خود، به تمام افرادی که شرکت شما در برابر آنها پاسخگو است، از جمله مالکان، کارمندان، تامین کنندگان، مشتریان و سرمایه گذاران فکر کنید. اکنون در نظر بگیرید که چگونه می خواهید با هر یک از آنها تجارت کنید. همانطور که یک لیست تهیه می کنید، ارزش های اصلی شما باید شروع به ظهور کنند.

هنگامی که ارزش های خود را شناختید، می توانید یک بیانیه ماموریت بنویسید. بیانیه شما باید به شیوه ای قانع کننده توضیح دهد که چرا کسب و کار شما وجود دارد و نباید بیشتر از یک جمله باشد.

به عنوان مثال، بیانیه ماموریت Shopify این است که تجارت را برای همه بهتر کنید. این “چرا” پشت هر کاری است که انجام می دهیم و به اندازه کافی روشن است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

وقتی به چشم انداز خود دست پیدا کردید، تصور می کنید کسب و کارتان چه تأثیری بر جهان داشته باشد؟
بعد، بیانیه چشم انداز خود را بسازید: پس از دستیابی به چشم انداز خود، تصور می کنید کسب و کارتان چه تأثیری بر جهان داشته باشد؟ این تأثیر را به عنوان یک ادعا بیان کنید – عبارت را با “ما خواهیم کرد” شروع کنید و شروع خوبی خواهید داشت. بر خلاف بیانیه ماموریت شما، بیانیه چشم انداز شما می تواند طولانی تر از یک جمله باشد، اما سعی کنید آن را حداکثر تا سه جمله نگه دارید. بهترین اظهارات چشم انداز مختصر هستند.

در نهایت، نمای کلی شرکت شما باید شامل اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باشد. اهداف کوتاه مدت به طور کلی باید در یک سال آینده قابل دستیابی باشند، در حالی که یک تا پنج سال پنجره خوبی برای اهداف بلند مدت است. مطمئن شوید که همه اهداف شما هوشمند هستند: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان.

نوشتن بیزینس پلن / نوشتن طرح توجیهی

5/5 - (15 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *