نوشتن طرح توجیهی : محصولات و خدمات

این بخشی از طرح توجیهی ( بیزینس پلن Business Plan ) شماست که محصولات و خدمات خاصی که قرار است ارائه کنید را شرح می دهد.

شما به طور کامل روش اجرا را در طرح توجیهی شرح خواهید داد، همراه با همه جنبه های خرید، تولید، بسته بندی، و توزیع.

البته در هنگام نوشتن طرح توجیهی/ بیزینس پلن محصولات و خدمات باید خیلی به عدم افشا رازها نیز دقت نمود که تفاوت یک بیزینس پلن نویس حرفه ای و آماتور در این نکات و ریزه کاریها است.

همچنین در این قسمت از طرح توجیهی باید به تامین کنندگان، هزینه ها، و اینکه چطور آنچه عرضه می کنید با بازار موجود انطباق داشته و توانایی رقابت با رقبا را دارد ، خواهید پرداخت.

طرح توجیهی خدمات محصولات Business Plan

نوشتن طرح توجیهی : محصولات و خدمات

در طرح توجیهی خود ، چگونه محصولات و خدمات تشریح نمایید ؟

در حالیکه محصول شما ممکن است فنی باشد، گرفتار واژه های تخصصی صنعتی و پیچیده باید شد و نه شد.

اما ، یعنی چه ؟

آنچه دارید عرضه می کنید را با اصطلاحات عامیانه و یا تخصصی باید شرح دهید، به طوری که افرادی که با کسب و کار شما آشنا نیستند نیز بتوانند آن را بفهمند و در مورد آن هیجان زده شوند.

ممکن است لازم باشد پیش زمینه ای پایه ای در مورد کسب و کار خود ارائه کنید اگر حوزه یا صنعتی است که مردم با آن آشنا نیستند.

زمانی که در حال نوشتن بخش محصولات و خدمات طرح توجیهی خود هستید، مخاطب خود را در نظر داشته باشید.

اما، یادتان باشد مخاطب خاص و عام را باید راضی نگه دارید.

یکی از علل عدم پذیرش بیشتر طرحهای که در ایران برای کشورهای دیگر نوشته می‌شود و مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد همین است.

چیزهایی که ممکن است آنها را بدیهی بدانید یا برای شما مثل روز روشن باشند ممکن است دانشی نباشد که وام دهندگان یا سرمایه گذاران بالقوه ای که به دنبال آنها هستید بدانند.

از سوی دیگر اگر ندانید که کدام اطلاعات را باید به زبان تخصصی و با واژه های حرفه ای مورد نیاز بنویسید ، مخاطب شما را غیرحرفه‌ای و ناآشنا به کار تجاری می‌پندارد.

در زمان نوشتن بیزینس پلن خود باید برخی جاها را فنی و برخی نقاط را باید عامیانه بنویسید. تصور نکنید خواننده شما دانش زیادی در این خصوص دارد و فکر نکنید که مخاطب شما کلا هیچ تسلط بر اصطلاحات تخصصی و فنی ندارد.

نمی خواهید طرح توجیهی تان پیش پا افتاده به نظر آید، بلکه می خواهید اطمینان حاصل کنید که همه آنچه دارید در مورد آن صحبت می کنید را به خوبی می فهمند.

برای اینکه بفهمید در نوشتن طرح توجیهی در بخش محصولات و خدمات موفق بوده اید، از افرادی مورد اطمینان که در صنعت شما فعال نیستند بخواهید این بخش از طرح شما را غلط گیری کنند، و از آنها بخواهید خدمت یا محصول شما به همراه مزایای استفاده از آنها را به زبان خودشان توضیح دهند.

در اینجا برخی از نکاتی که باید در نوشتن طرح توجیهی در بخش محصولات و خدمات مطرح شود را بیان می‌نماییم

توصیف محصول یا خدمت 

محصول یا خدمت شما چیست و چطور کار می کند؟

چطور به مشتریان سود می رساند؟

چطور آن را تولید خواهید کرد؟

مقایسه محصول

چه چیزی محصول یا خدمت شما را نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار منحصر به فرد یا بهتر می کند؟

چرا کسی باید محصول شما را بخرد یا با کسب و کار شما کار کند؟

تاییدیه ها/دارایی معنوی

آیا محصول شما تست شده یا مجوزی دریافت کرده است؟

آیا توسط متخصصان صنعتی تایید شده است؟

آیا نشان تجاری، حق کپی رایت، یا حق ثبت اختراع دارید؟

این موارد می توانند به اعتبار محصول و طرح شما بیفزایند، بنابراین حتما آنها را ذکر کنید.

چرخه حیات  

در کدام مرحله از محصول یا خدمت خود هستید؟

آیا هنوز در مرحله ایده پردازی هستید یا نمونه اولیه ای از محصول شما تولید شده است؟

آیا محصول خود را به مرحله تولید رسانده اید و قصد توسعه دادن آن را دارید؟

آیا ارائه محصول خود را شروع کرده اید یا هنوز در مرحله برنامه ریزی هستید؟

قیمت گذاری

بابت خدمت یا محصول خود چقدر از مشتری هزینه می گیرید؟

این قیمت نسبت به خدمات یا محصولات مشابه چگونه است؟

استراتژی فروش و توزیع

محصول یا خدمت خود را چطور خواهید فروخت؟

آیا بازاریابی آنلاین انجام خواهید داد یا در فروشگاه های خرده فروشی خواهید فروخت؟

آیا فروشندگانی را زیر سر گذاشته اید؟

محصول خود را چگونه توزیع خواهید کرد یا خدمت خود را چگونه عرضه خواهید کرد؟

اجرا

سفارشات را چطور برآورده خواهید کرد یا خدمات را چطور ارائه خواهید کرد؟

آیا اقلام را خودتان تولید خواهید کرد یا آنها را برونسپاری خواهید کرد؟

چه کسی توزیع را مدیریت خواهد کرد و چرا؟

الزامات

آیا به تجهیزات یا تکنولوژی هایی خاص برای ارائه خدمت یا محصول خود نیاز خواهید داشت؟

توسعه

آیا زمانی که محصول یا خدمت شما به صورت موفقیت آمیز راه اندازی شد قصد توسعه کسب و کار خود را دارید؟

چطور از دیگران متمایز هستید؟

شاید مهمترین چیز آن باشد که این موضوع را مورد تاکید قرار دهید که چطور و چرا از رقبا متمایز هستید؟

چرا کسب و کار شما شانس زیادی برای موفقیت دارد؟

در صحبت کردن در مورد محصول یا خدمت، همواره تلاش کنید تا به این سوال پاسخ دهید چرا مشتریان خواهان خدمت یا محصول شما خواهند بود؟

چطور محصول یا خدمت شما باعث می شود زندگی مشتری بهبود یابد یا سودمندتر شود؟

چه نیازهایی را برآورده می کنید یا چه مشکلاتی را حل می کنید؟

در مجموع، بخش محصول یا خدمت در طرح توجیهی درک روشنی از این موضوع به خوانندگان می دهد که چرا شما وارد این کسب و کار شده اید، چه می فروشید، چطور با محصولات یا خدمات موجود رقابت می کنید، چطور نیازی را برآورده می کنید که دیگران آن را پوشش نداده اند.

یک پاسخ ارسال نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
تماس با ما از طریق واتس آپ