فرمت بیزینس پلن شما را در دستیابی به اهداف کمک می کند، بنابراین بسیار حیاتی است که فرمت بیزینس پلن خود را به درستی انتخاب نمایید.

نوشتن بیزینس پلن ( طرح توجیهی Business Plan ) برای یکسری از اهداف مشخص باید مدنظر قرار گیرد : افزایش آورده های مالی ، راهنمایی تیم و تعیین استراتژی رشد.

تنها یک راه برای نوشتن بیزینس پلن حرفه ای با فرمت مناسب وجود دارد ؛ استفاده از اطلاعات واقعی ، تحلیل اطلاعات به شیوه صحیح و انتخاب الگوی شیوا برای نمایش اجزاء بیزینس پلن.

در این حالت مخاطب این طرح توجیهی با یک طرح مناسب روبرو خواهد شد که اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار وی قرار میدهد.

اگر به دنبال جذب سرمایه گذار یا شریک تجاری هستید، نوشتن بیزینس پلن باید به جلب نظر و آوردن پول به شرکت شما بی انجامد.

اگر بیزینس پلن را برای درون شرکت انجام میدهد، فرمت بیزینس پلن باید به گونه ای باشد که کارکنانتان با خواندن آن استراتژی بلندمدت در حوزه بازاریابی ، فروش ، … را به درستی درک و خواسته شما از آنها به روشنی در مسیر آن اهداف تعیین شده باشد.

Business Plan Format فرمت بیزینس پلن

هشت نکته مهم برای انتخاب فرمت بیزینس پلن مناسب

  • همیشه با خلاصه اجرایی شروع می‌شود

در یک فرمت بیزینس پلن حرفه ای ، باید خلاصه اجرایی را در اولویت کار قرار دهید. این بخش از ضروری‌ترین بخشهای یک طرح توجیهی است.

اگر در حال جمع آوری پول هستید یا طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) خود را به افراد خارجی می‌خواهید ارائه نمایید ، این موارد را نیز باید پوشش دهید:

  • تیم پشت سر کار
  • چقدر پول می خواهید جمع کنید

در حالت ایده آل ، خلاصه اجرایی شما باید در یک یا دو صفحه قرار بگیرد. باید کوتاه و مختصر باشد.

خوانندگان شما وقت زیادی ندارند و می خواهند بتوانند یک مرور سریع از کار شما کسب کنند ، بنابراین می توانند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند اطلاعات بیشتری بخواننده بدهید یا خیر.

خلاصه عملکرد اجرایی شما نیز باید بدون بقیه برنامه شما بتواند حرفی برای گفتن داشته باشند.

یک استراتژی این است که خلاصه های اجرایی خود را به سرمایه گذاران ارسال کنید و در صورت درخواست جزئیات بیشتر ، فرمت بیزینس پلن اصلی را ارسال کنید.

به یاد داشته باشید افرادی که خلاصه اجرایی شما را می خوانند ، قبل از شروع مطالعه ، چیزی در مورد شغل شما نمی دانند.

شما باید مسائل را به درستی و دقت توضیح دهید تا هرکسی بتواند فرصت کسب و کار شما را درک نماید.

اگر می خواهید نکات اضافی در مورد نحوه نوشتن خلاصه اجرایی طرح توجیهی که بسیار حساس و مهم را مطالعه نمایید ، به این لینک توجه نمایید.

  • انتهای بیزینس پلن

در یک فرمت بیزینس پلن حرفه ای ، خواهید دید که با خلاصه اجرایی شروع و به مدارک تکمیلی یا ضمیمه پایان میپذیرد.

ضمیمه باید حاوی اطلاعات پشتیبان باشد . اطلاعاتی که پشتیبان داده های کلیدی درون بیزینس پلن است.

حداقل اطلاعات در خصوص سود و زیان ، جریان نقدی و ترازنامه ها و نمودارها ….

همچنین اطلاعات تکمیلی مانند شکلها و تصویر و گرافهای مرتبط ، اسناد و مدارک.

  • جامع بودن

یکی از شاخص های فرمت بیزینس پلن حرفه ای ، جامع بودن است.

در برخی موارد ، شما شانس دومی برای ارسال اطلاعات تکمیلی ندارد.

در برخی سایتها که فقط مطالب ترجمه شده در وب سایت خود منتشر می‌نمایند ، تاکید می‌کنند که بیزینس پلن باید خلاصه باشد.

زیرا این دوستان اطلاعات کافی در مورد کسب و کار کارفرما ندارند ، در نتیجه سعی دارند که کارفرما خود را با همان حداقل خوشحال نمایند.

حال آنکه کوتاه بودن نباید منجر ناقص بودن بودن شود.

طرح توجیهی باید شامل همه آن اطلاعاتی باشد که مخاطب مدنظر نیاز دارد.

یادتان باشد که شما داستان کوتاه یا رمان چندجلدی نمی نویسید که پر از خواب و خیال باشد، شما یک بیزنس پلن بر اساس اطلاعات واقعی باید ارائه دهید.

  • استفاده از تصاویر بخش جدایی ناپذیر فرمت بیزینس پلن

همانطور که از قدیم گفته اند “یک تصویر هزار کلمه در خود دارد”. این خصوصاً در مورد فرمت بیزینس پلن صادق است.

از آنجا که خوانندگان به احتمال زیاد عناصر مختلف برنامه کاری شما به صورت کامل متوجه نمی‌شوند و هر کلمه ای را نمی خوانند ، تصاویر به برقراری ارتباط با آنان و انتقال اطلاعات اضافی کمک می کنند.

از نمودارها برای توضیح پیش بینی های خود استفاده کنید. تصاویر مربوط به محصول خود را اضافه کنید. خوانندگان همیشه می توانند شرکت و فرصت شما را بهتر بفهمند.

این یک واقعیت اثبات شده است که تصاویر در برقراری ارتباط از متن موثرتر هستند.

تصاویر می توانند فضای فیزیکی زیادی را در یک سند بیزینس پلن به خود اختصاص دهند. اما ، با استفاده صحیح ، بسیار مفید خواهند بود.

  • فرمت بیزینس پلن مناسب برای مخاطبان مناسب

ما برای کسب و کارهای زیادی بیزینس پلن نوشته ایم

گاه برخی تماس می‌گیرند و می‌خواهند دقیقا از همان موردی که ما در وب سایت خود به عنوان نمونه کار ، معرفی نموده ایم ، یک نسخه برای خودشان داشته باشند.

اولا که ما هیچ گاه چنین کاری نمی‌نماییم. دوم آنکه ، هر فرمت بیزینس پلن برای یک کسب و کار است.

مثلا ما تعداد دفعاتی زیاد بیزینس پلن برای تجهیزات پزشکی یا یک داروی کشف شده، نوشته ایم.

 مسئله این است که ما پزشک نیستیم ، و زمینه ای برای بررسی تفاوت های ظریف یک روش جراحی یا جزئیات دقیق نحوه کار یک داروی جدید ندارم.

اما فرمت بیزنس پلن را با توجه به مخاطب آن به درستی انتخاب می‌نماییم زیرا کسب و کار پزشکان را به صورت کامل میشناسیم.

این تفاوت یک بیزینس پلن حرفه ای و غیر حرفه ای است.

زمانیکه مخاطب طرح توجیهی، خوانندگانی با درک عمیقی از صنعت مدنظر هستند، فرمت بیزینس پلن باید با ارائه جزئیات فنی به مخاطبان باشد.

اما اگر مخاطبین ترکیبی از مردم از صنایع و پیشینه های مختلف هستند ، شما باید ایده های شغلی خود را به شکلی ارائه کنید که برای همه مشخص باشد ، پس فرمت طرح توجیهی نیز متفاوت است.

این بدان معنی نیست که شما باید ایده های خود را “گنگ” بیان نمایید. فقط کافی است تجربه کافی برای نحوه ارائه اطلاعات در هریک از این موارد را داشته باشید.

از این گذشته ، اگر خوانندگان شما نتوانند برنامه شغلی شما را بفهمند ، خیلی محتمل نیست که آنها از شما بخواهند که در طی جلسه ای ، پلن خود را تشریح نمایید.

  • زیاد به دنبال زیبایی بیزینس پلن خود نباشید

توجه نمایید که سند بیزینس پلن یک سند غیر رسمی است ، پایان نامه دکتر یا کار دستی نیست .

ایده و بیان آن مهم است . مثل بچه های کلاس اول دبستان به دنبال رنگ مالی کردن و قرار دادن گل و بوته در اطراف آن نباشید.

اگر ایده و یا اطلاعات دست دوم باشد ، زیبا بودن آن هیچ تاثیری بر موفقیت بیزینس پلن شما ندارد.

به جای ساعت ها یا روزها برای زیبا سازی یک طرح ، زمان خود را صرف بهتر نمودن ایده های تجاری خود نمایید.

روی صیقل دادن کلماتی که در برنامه خود استفاده می کنید ، تمرکز کنید. محتوای اضافی مورد نیاز خود را اصلاح کنید و مطمئن شوید که ایده خود به وضوح تشریح نموده اید.

  • فرمت بیزینس پلن خود را ساده نگه دارید

برای یک فرمت کلی ، باید از فاصله بین خطوط و قبل و بعد از آنان یک استاندارد دقیق داشته باشد.

از فونت مناسب باید استفاده شود.اندازه و تناسب فونتها باید در تمام طرح توجیهی باید ثابت باشد. حاشیه صفحه چهار طرف را به درستی انتخاب نمایید.

یک کاور مناسب و شکیل برای طرح باید انتخاب نمایید که شامل تمام عناصر هویت برند باشد.

باید دقت شود که بین نوشته ها یا عناصر اصلی فرمت بیزینس پلن ، فاصله ای ایجاد نشود.

  • استفاده از یک ادیتور

آخرین توصیه ای که من برای فرمت بیزین پلن شما ارائه می‌نماییم این است که یک جفت چشم دیگر را به کمک فرا خوانید.

وقتی تنها کسی هستید که روی برنامه خود کار می کنید ، می توانید با برخی خطاهایی که ممکن است مرتکب شوید ، بمباران شوید.

هیچ چیز بدتر از برنامه ای با خطاهای دستوری یا هجی وجود ندارد. یک جفت چشم دیگر می‌تواند مشکلات احتمالی را پیدا نماید.

2 پاسخ به فرمت بیزینس پلن (طرح توجیهی)
  1. سلام
    تشکر . این فرمت بیزینس پلن که توضیح دادید برای کشورهای ثبت شرکت در کشور های اروپایی و آمریکای شمالی نیز یکسان است

    • تیم تخصصی طرح توجیهی آگوست 24, 2020 در 12:00 ب.ظ پاسخ

      درود.
      بله . فرمت بیزینس پلن ، یعنی نکاتی که اشاره شد در همه جا یکسان است. البته به استثنای موارد خیلی تخصصی
      مثلا فرمت بیزینس پلن برای شرکت در مناقصاتی مانند ساخت فرودگاه ، مترو ، … متفاوت است


[بالا]

یک پاسخ ارسال نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
تماس با ما از طریق واتس آپ