همه خواهان بازدیدکنندگان بیشتر، مشتریان راغب و واجد شرایط بیشتر و درآمد بیشتر هستند. اما راه‌اندازی یک کسب‌وکار یکی از موقعیت‌های «اگر آن را بسازید، می‌آیند» نیست.

بخش مهمی از تاسیس یا راه‌اندازی یک استارت آپ به زمان‌بندی، برنامه‌ریزی و بازار مربوط می‌شود، بنابراین در نظر بگیرید که آیا شرایط اقتصادی برای راه‌اندازی یک شرکت مناسب است و آیا می‌توانید با راه‌حل‌های خود با موفقیت به بازار نفوذ نمایید. برای این منظور به نوشتن یک طرح توجیهی استارت آپ نیاز دارید.

دانلود رایگان طرح توجیهی استارت آپ

دانلود رایگان طرح توجیهی استارت آپ

بسیاری از کارآفرینان، بدون داشتن طرح توجیهی استارت آپ (بیزینس پلن) کسب و کار راه اندازی می کنند. آن‌ها نمی‌دانند چگونه میتوان یک طرح توجیهی استارتاپی نوشت – اما حقیقت این است که داشتن یک برنامه کسب و کار کمک بسیاری به موفقیت آنان خواهد نمود.

نوشتن یک طرح توجیهی استارت آپ می تواند دنیای متفاوتی را برای کارآفرینانی که خواهان تامین مالی خارجی هستند ایجاد کند. این شامل تعیین بازار هدف، درک اینکه چه چیزی باعث می شود آنها را انتخاب کنید، و چگونگی دستیابی به آنها از طریق کمپین های بازاریابی را شامل می شود.

شرایط مذاکره با سرمایه گذار واقعی

چند وقت پیش یکی از صاحبان ایده با ما تماس که طرح توجیهی برای استارت آپ وی بنویسیم. بعد از تماس و دریافت اطلاعات بیشتر ، خلاصه به مشورت خواهر همسرش که لیسانس حقوق داشت ،تصمیم گرفت که خودش طرح توجیهی استارت آپ کانادا برای صرفه جویی مالی بنویسد.

ما هم به عنوان یک مشاور ، دلسوزانه خدمت به این فرد عرض کردیم که این کار جدی است و خواهر خانم شما روی پرونده به این مهمی نباید کسب تجربه نماید. خلاصه این موضوع گذشت و بعد از 4 ماه دوباره با ما تماس گرفت.

این دوست گرامی گفت که بعد از صرف سه ماه زمان روی نوشتن طرح توجیهی استارت آپ ، خلاصه این را برای سرمایه گذار فرستادیم. در کل ، سرمایه گذار از تشریح طرح خوشش آمده بوده اما سوالاتی را داشت که نیاز بود در یک جلسه آنلاین با ما مطرح نماید. در جلسه دفاع از طرح، سرمایه گذاری در مورد تک تک جزئیات سوال داشت.

حق داشت ، خواهر خانم من همه اطلاعات را به شیوه فیش نویسی از اینترنت 30 صفحه اطلاعات را کپی کرده بود و بخش مالی را هم کاملا عدد سازی کرده بود. بدبختانه اینکه زیر برخی از اعداد هم منابع نامرتبط یا گاه بی ارتباطی درج کرده بود که نشان دهد که خیلی همه چیز رفرنس دارد. با اینکه طرح توجیهی استارت آپ من بود و آن را حفظ بودم ، اما برای هیچ یک از موارد ادعایی درون این سند حرفی نداشتم . خلاصه یک ایده عالی با ارائه اطلاعات نادرست رد شد. حالا چه کنم ؟

مزیت های نوشتن طرح توجیهی استارت آپ بوسیله یک تیم تخصصی اینجاست که خود را نشان میدهد.

10 مزیت نوشتن طرح توجیهی استارت آپ

  1. تصویری کلی از کسب و کار ارائه می دهد. طرح توجیهی استارت آپ که به درستی نوشته شده است، نقاط موجود در کسب و کار شما را به هم متصل می کند تا تصویر بهتری از کل کسب کنید. استراتژی قرار است با تاکتیک هایی با همسویی استراتژیک مرتبط باشد. آیا این در برنامه شما ظاهر می شود؟ آیا فروش شما به هزینه های فروش و بازاریابی شما مرتبط است؟ آیا محصولات شما برای بازار هدف شما مناسب است؟ آیا هزینه هایی از جمله هزینه های ثابت بلند مدت، توسعه محصول و نیازهای سرمایه در گردش را نیز پوشش می دهید؟ یک قدم به عقب برگردید و به تصویر بزرگتر نگاه کنید.
  2. تمرکز استراتژیک. استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک باید بر هویت‌های خاص خود، بازارهای هدف و محصولات یا خدمات خود که مطابقت دارند تمرکز کنند.این تمرکز میتواند از طریق نوشتن طرح توجیهی استارت آپ حاصل شود.
  3. اولویت ها را تعیین می نماید. شما نمی توانید همه چیز را انجام دهید.طرح توجیهی استارت آپ به شما کمک می کند تا چیزهای درست و مهم ترین چیزها را پیگیری کنید. زمان، تلاش و منابع خود را به صورت استراتژیک تخصیص دهید.
  4. تغییر را مدیریت می نماید. با داشتن یک طرح توجیهی استارت آپ مناسبی، شما به طور مرتب مفروضات را بررسی می کنید، پیشرفت ها را دنبال می کنید و پیشرفت های جدید را می یابید تا بتوانید تطبیق دهید.
  5. مسئولیت پذیری تثبیت میشود. طرح توجیهی استارت آپ خوب انتظارات را تعیین می کند و نتایج را دنبال می کند. این ابزاری است برای بررسی منظم آنچه که انتظار می رود و آنچه اتفاق افتاده است. نتایج کارهای خوب نمایان می شود. ناامیدی ها نیز خود را نشان می دهد.
  6. وجوه نقد را مدیریت کنید. طرح توجیهی استارت آپ خوب نقاط را در جریان نقدی به هم متصل می کند. گاهی اوقات فقط تماشای سود کافی است. اما زمانی که فروش علی الحساب، محصولات فیزیکی، خرید دارایی ها یا بازپرداخت بدهی ها در میان باشد، جریان نقدینگی نیازمند برنامه ریزی و مدیریت است. کسب و کارهای سودآور زمانی متضرر می شوند که مشتریان با پرداخت آهسته یا موجودی زیاد، جریان نقدینگی را یبوست می کنند. یک طرح به شما کمک می کند مشکل را ببینید و با آن سازگار شوید.
  7. همراستایی استراتژیک. آیا کار روزانه شما با تاکتیک های اصلی تجاری شما مطابقت دارد؟ آیا آن تاکتیک ها با استراتژی شما مطابقت دارند؟ اگر چنین است، شما همسویی استراتژیک دارید. در غیر این صورت،طرح توجیهی استارت آپ ناهماهنگی های پنهان را نشان می دهد.
  8. نقاط عطف. طرح توجیهی استارت آپ خوب نقاط عطفی را تعیین می کند که می توانید برای رسیدن به آن تلاش کنید. اینها اهداف کلیدی هستند که می خواهید به آنها برسید، مانند رسیدن به یک سطح فروش مشخص، استخدام آن مدیر فروش یا باز کردن مکان جدید. ما انسان هستیم زمانی بهتر کار می کنیم که اهداف قابل مشاهده ای داشته باشیم که بتوانیم برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
  9. معیارها. شاخص ها و اعداد عملکرد خود را برای پیگیری در یک طرح توجیهی استارت آپ قرار دهید، جایی که می توانید ماهانه آنها را در جلسه بررسی طرح مشاهده کنید. اعداد مهم را دریابید. فروش و هزینه‌ها معمولاً انجام می‌شود، اما تماس‌ها، سفرها، سمینارها، ترافیک وب، نرخ تبدیل، برگشت و غیره نیز وجود دارد. از طرح توجیهی استارت آپ خود برای تعریف و ردیابی معیارهای کلیدی استفاده کنید.
  10. یادآوری های منظم واقع گرایانه برای حفظ مسیر. همه ما می خواهیم همه چیز را برای مشتریان خود انجام دهیم، اما گاهی اوقات برای حفظ کیفیت و تمرکز استراتژیک نیاز به عقب نشینی داریم. به خاطر سپردن اولویت ها و تمرکز، در طول گرمای کارهای روزمره سخت است. طرح توجیهی استارت آپ به یک یادآوری منظم تبدیل می شود.

نوشتن نمونه طرح توجیهی استارت آپ

طرح توجیهی استارت آپ یک سند زنده است که جزئیات کسب و کار شما را ترسیم می کند. این شامل مواردی است که کسب و کار شما به فروش می رسد، ساختار آن چگونه است، بازار چگونه به نظر می رسد، چگونه برنامه ریزی می کنید محصول یا خدمات خود را بفروشید، به چه بودجه ای نیاز دارید، پیش بینی های مالی شما چیست، و کدام مجوزها، اجاره ها، و مدارک دیگری مورد نیاز خواهد بود.

در هسته خود، طرح توجیهی استارت آپ به شما کمک می کند تا به خود و دیگران ثابت کنید که آیا ایده کسب و کار شما ارزش دنبال کردن دارد یا خیر. این بهترین راه برای برداشتن یک گام به عقب، نگاه جامع به ایده و حل مشکلات سال‌ها پیش از شروع به علف‌های هرز است.

این پست نکاتی برای نوشتن طرح توجیهی استارت آپ را پوشش می‌دهد و به دنبال آن نکاتی را که باید شامل شود و نمونه طرح توجیهی استارت آپ را ارائه میکند.

نمونه طرح توجیهی استارت آپ تجاری شامل چه بخش هایی است

1- خلاصه اجرایی

هدف از خلاصه اجرایی در طرح توجیهی استارت آپ این است که قبل از پرداختن به جزئیات به خوانندگان یک دید سطح بالایی از شرکت و بازار بدهد. (نکته حرفه ای: گاهی اوقات نوشتن خلاصه اجرایی بعد از اینکه بقیه برنامه را کنار هم گذاشتید، مفید است تا بتوانید راحت تر موارد کلیدی را ترسیم کنید.)

خلاصه اجرایی باید تقریباً یک صفحه باشد و باید شامل 1 تا 2 پاراگراف باشد:

  1. بررسی اجمالی: به طور مختصر توضیح دهید که شرکت چیست، در کجا قرار خواهید گرفت، چه چیزی را می فروشید و به چه کسی می فروشید.
  2. مشخصات شرکت: به طور مختصر ساختار کسب و کار را توضیح دهید، چه کسی مالک آن است و چه تجربه/مهارت های قبلی را روی میز به ارمغان خواهند آورد، و اولین افرادی که ممکن است استخدام شوند چه کسانی باشند.
  3. محصولات یا خدمات: به طور خلاصه توضیح دهید که چه چیزی می فروشید.
  4. بازار: یافته های اصلی خود را از تحلیل بازار و تناسب بازار محصول به طور خلاصه توضیح دهید.
  5. ملاحظات مالی: به طور خلاصه توضیح دهید که چگونه می خواهید بودجه کسب و کار را تامین کنید و پیش بینی های مالی شما چیست.

2- تشریح شرکت و مدل کسب و کار

در این بخش از طرح توجیهی استارت آپ باید به تشریح شرکت خود بپردازید. در اینجا فرصتی برای ارائه خلاصه ای از آنچه شرکت شما انجام می دهد، بیانیه ماموریت خود، ساختار کسب و کار و جزئیات مالک کسب و کار، جزئیات مکان، نیازهای بازاری که کسب و کار شما در تلاش است برآورده کند، و اینکه چگونه محصولات یا خدمات شما واقعاً این موارد را برآورده می کند، ارائه دهید. نیاز دارد.

3. شرایط بازار خود را تجزیه و تحلیل کنید.

یکی از اولین سوالاتی که هنگام آزمایش ایده کسب و کار خود باید از خود بپرسید این است که آیا این ایده در بازار جایگاهی دارد یا خیر. بازار در نهایت تعیین می کند که کسب و کار شما چقدر موفق خواهد بود. بازار هدف شما چیست و چرا آنها علاقه مند به خرید از شما هستند؟ جواب این سوالات باید در طرح توجیهی استارت آپ باشد.

هم تجزیه و تحلیل تحقیقاتی را که دیگران انجام داده‌اند و هم تحقیقات اولیه‌ای را که خودتان جمع‌آوری کرده‌اید – از طریق نظرسنجی مشتری، مصاحبه، یا روش‌های دیگر، آن را تست نماییدو

این جایی است که شما یک تجزیه و تحلیل رقابتی را نیز مدنظر قرار میدهید. نقاط قوت و ضعف رقبای بالقوه خود و همچنین استراتژی هایی که به شما مزیت رقابتی می دهد را مشخص کنید.

4. محصول و/یا خدمات خود را توضیح دهید.

اینجا جایی است که می‌توانید جزئیاتی را در مورد آنچه می‌فروشید و مزایای آن برای مشتریانتان در طرح توجیهی استارت آپ توضیح دهید. اگر نمی توانید نحوه کمک به مشتریان خود را بیان کنید، ممکن است ایده کسب و کار شما ایده خوبی نباشد.

با توصیف مشکلی که در حال حل آن هستید شروع کنید. سپس، به نحوه برنامه ریزی برای حل آن و اینکه محصول یا خدمات شما در ترکیب قرار می گیرد، بروید. در نهایت، در مورد چشم انداز رقابتی صحبت کنید: چه شرکت های دیگری راه حل هایی برای این مشکل خاص ارائه می دهند و چه چیزی راه حل شما را از راه حل آنها متمایز می کند؟

5. تمام عملیات و نقش های مدیریتی را مشخص کنید.

از این بخش طرح توجیهی استارت آپ برای تشریح ساختار سازمانی و مدیریت منحصر به فرد کسب و کار خود استفاده کنید (به خاطر داشته باشید که ممکن است بعداً آن را تغییر دهید). چه کسی مسئول چه چیزی خواهد بود؟ وظایف و مسئولیت ها چگونه به هر فرد یا هر تیم واگذار می شود؟

شامل بیوگرافی مختصری از هر یک از اعضای تیم و برجسته کردن هرگونه تجربه و تحصیلات مرتبط برای کمک به اثبات اینکه چرا آنها فرد مناسبی برای کار هستند. اگر هنوز افراد را برای نقش‌های برنامه‌ریزی شده استخدام نکرده‌اید، اشکالی ندارد – فقط مطمئن شوید که این شکاف‌ها را شناسایی کرده‌اید و توضیح دهید که افراد در آن نقش‌ها چه مسئولیتی خواهند داشت.

6. طراحی استراتژی بازاریابی و فروش

اینجاست که می‌توانید استراتژی‌های جامع بازاریابی و فروش خود را در طرح توجیهی استارت آپ برنامه‌ریزی کنید که نحوه برنامه‌ریزی شما برای فروش محصولتان را پوشش دهد. قبل از اینکه روی برنامه بازاریابی و فروش خود کار کنید، باید تجزیه و تحلیل بازار خود را کاملاً مشخص کنید و شخصیت های خریدار هدف خود، یعنی مشتریان ایده آل خود را انتخاب کنید.

در بخش بازاریابی، شما می خواهید پاسخ سوالاتی مانند: چگونه قصد دارید به بازار نفوذ کنید؟ چگونه کسب و کار خود را توسعه خواهید داد؟ برای توزیع روی کدام کانال ها تمرکز خواهید کرد؟ چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار خواهید کرد؟

در بخش فروش، باید پاسخ سوالاتی مانند: استراتژی فروش شما چیست؟ تیم فروش شما چگونه خواهد بود و چگونه می‌خواهید در طول زمان آن را رشد دهید؟ چگونه برای رشد برنامه ریزی می کنید؟

برای انجام فروش باید چند تماس فروش داشته باشید؟ میانگین قیمت هر فروش چقدر است؟ در مورد میانگین قیمت هر فروش صحبت می کنیم، اینجا جایی است که می توانید به استراتژی قیمت گذاری خود بروید.

7. جزئیات یک برنامه مالی با هزینه های تجاری، بودجه و پیش بینی درآمد.

در نهایت، مدل مالی خود را با جزئیات، از جمله هزینه راه اندازی، پیش بینی های مالی، و درخواست تامین مالی در صورتی که به سرمایه گذاران پیشنهاد می دهید، در طرح توجیهی استارت آپ ارائه دهید.

هزینه راه اندازی شما به منابعی اشاره دارد که برای شروع کسب و کار خود به آن نیاز دارید – و تخمینی از هزینه هر یک از این منابع. آیا فضای اداری را اجاره می کنید؟ آیا به کامپیوتر نیاز دارید؟ تلفن؟ این نیازها و هزینه آنها را فهرست کنید و در برآوردهای خود صادق و محافظه کار باشید. آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که پولتان تمام شود.

هنگامی که هزینه های خود را مشخص کردید، باید آنها را با جزئیات پیش بینی های مالی خود توجیه کنید. اگر به دنبال تامین مالی برای کسب و کار خود هستید (که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهید شد) این امر به ویژه مهم است. اطمینان حاصل کنید که مدل مالی شما 100٪ دقیق است تا بهترین شانس متقاعد کردن سرمایه گذاران و منابع وام برای حمایت از تجارت شما باشد.

8. درج یک خلاصه در انتهای طرح توجیهی

در نهایت، طرح توجیهی استارت آپ خود را با یک ضمیمه ببندید. ضمیمه اختیاری است، اما مکانی مفید برای گنجاندن رزومه شما و رزومه(های) یکی از بنیانگذاران، و همچنین هرگونه مجوز، اجاره نامه، و سایر اطلاعات حقوقی است که می خواهید اضافه کنید.

نمونه طرح توجیهی :  دانلود رایگان طرح توجیهی استارت آپ

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.