نکات و راهنمای جامع طرح توجیهی چیست ، کاربردهایی بیزینس پلن در کسب و کار
در چه مواردی باید نسبت به نوشتن طرح توجیهی اقدام کرد؟ و سوالات زیادی دیگری از این جنس. در این مقاله جواب این سوالات خود را خواهید یافت.
طرح توجیهی چیست و چرا من به آن نیاز دارم؟
یک طرح توجیهی ( یا همان بیزینس پلن) یک سند نوشتاری است که کسبوکار شما، اهداف و استراتژیها و بازاری که هدف قرار خواهید داد و پیشبینی مالی تان را شرح میدهد.
داشتن یک طرح توجیهی مهم است زیرا به شما کمک مینماید تا اهداف واقعبینانه، تامین مالی خارجی ( تامین مالی از خارج از شرکت )، ارزیابی نحوه دستیابی به موفقیت، روشن کردن الزامات عملیاتی و ایجاد پیش بینی های مالی منطقی را در یک سند در کنار هم داشته باشید.
آماده سازی طرح توجیهی همچنین به شما کمک خواهد کرد تا بر روی نحوه عملکرد کسب و کار جدید خود تمرکز کنید و بهترین شانس موفقیت را به آن بدهید.
تامین کمک مالی برای شروع کسب و کار جدید به طور مستقیم با قدرت طرح توجیهی شما ارتباط دارد.
برای اینکه یک نامزد جدی برای دریافت سرمایه از یک موسسه مالی یا سرمایه گذاران به حساب آیید، باید نشان دهید که شما در تمام جنبه های کسب و کار خود دارای توانایی کافی برای کسب سود را دارید.
طرح توجیهی برای کسب و کار بیش از چیزی است که فقط فکر نمایید باید برای وام گرفتن مورد نیاز است.
طرح توجیهی باید بتواند به شما در برنامهریزی برای رشد و پیشرفت کسب و کارتان کمک نماید.
موفقیت کسب و کار شما می تواند به برنامه های شما برای آینده بستگی داشته باشد.
در ادامه مثالهایی از سوالاتی را خواهیم آورد که هنگام نوشتن طرح توجیهی باید از خود بپرسید :
- چگونه سود ایجاد خواهم نمود؟
- اگر فروش پایین باشد یا سود پایین بیاید، من چگونه این کسب و کار را اداره خواهم نمود؟
- رقبای من چه کسانی هستند، و چگونه ما با هم همزیستی خواهیم کرد؟
- بازار هدف من کجاست ؟
- چه چیزی باید در یک برنامه کسبوکار گنجانده شود؟
اگرچه طرح توجیهی میتواند در طول و محدوده متفاوت باشد، همه برنامه های تجاری موفق شامل عناصر مشترک هستند، نکات زیر باید در هر برنامه کاری گنجانده شوند:
- خلاصه اجرایی – شرح کسبوکار
- تعیین موقعیت کسبوکار شما
- استراتژی بازاریابی و فروش یک برنامه کسبوکار کار
- تیم شما
- عملیات اجرایی
- پیشبینیهای مالی یک برنامه کاری حداقل 5 ساله
- سایر اسناد مفید
هریک از موارد فوق دارای زیر بخشهایی بسیار با اهمیتی هستند که عامل تفاوت بین بیزینس پلن ها در استانداردهای متفاوت میشود.
خلاصه اجرایی – شرح کسب و کار
خلاصه اجرایی خلاصهای از نکات اصلی در طرح توجیهی شما است و اغلب مهمترین بخش در نظر گرفته میشود. معمولا اولین بخش است که یک سرمایهگذار بالقوه یا وامدهنده میتواند آن را بخواند، نحوه نگارش این قسمت بسیار مهم است . خلاصه اجرایی طرح توجیهی باید:
- از نکات اصلی هر یک از بخشهای دیگر برای توضیح اصول اولیه کسبوکار استفاده میشود.
- خلاصه اجرایی باید به اندازه کافی جالب باشد که خواننده را تحریک کند تا ادامه برنامه کسبوکار خود مطالعه نماید.
- خلاصه اجرایی طرح کسب و کار باید اطلاعاتی باید منطقی و در دو صفحه خلاصه شود.
مشخص کردن فرصتهای کسبوکار در طرح توجیهی
در این بخش از طرح توجیهی ، باید درباره محصولات یا خدمات توضیح داده شود و برنامههای آتی شما برای کسبوکار تشریح گردد. این بخش معمولا شامل موارد زیر است:
- چه کسی هستید
- کاری که شما انجام میدهید
- چیزی که شما باید ارائه دهید
- چه بازاری میخواهید هدف قرار دهید
مخاطب شناسی بیزینس پلن مهم است.
به یاد داشته باشید که فردی که طرح توجیهی را میخواند ممکن است کسبوکار شما و محصولات و خدمات خود را به خوبی شما درک نکند، بنابراین باید اصطلاحات پیچیده و تخصصی را به روشی حرفه ای و خاصی برای آن خوانند تشریح نمود.
برخی از چیزهایی که باید در طرح توجیهی خود باید توضیح دهید عبارتند از :
آیا این یک “سرمایهگذاری تجاری جدید” ، “خرید یک کسبوکار در حال اجرا” یا “توسعه یک کسبوکار در حال اجرا” است؟
- تشریح آن از بخش از صنعت که کسبوکار شما در آن قرار دارد
- منحصر به فرد بودن محصول یا سرویس شما
- مزایایی که کسبوکار شما نسبت به رقیب تان دارد
- اهداف اصلی کسبوکار شما
- ساختار کسبوکار قانونی شما (تنها مالکیت، شراکت، شرکت )
- همچنین میتوانید تاریخ ثبتشده / ثبتشده، نام کسبوکار، آدرس و تمام اطلاعات تماس را نیز در بر داشته باشید.
برای تهیه طرح توجیهی خود می توانید از تیم مشاوره مدیریت ایران کمک بگیرید.
طرح توجیهی چیست ادامه دارد …