طرح توجیهی ( طرح کسب‌وکاری تجاری / بیزینس ‌پلن ) Business Plan برای جذب سرمایه بسیار متداول است ، اما اینکه چه عناصری برای درک عمیق شرایط یک شرکت لازم و ضروری است تا موجب جلب نظر سرمایه‌گذار می‌گردد، بسیار اساسی بوده و نیاز به هوش تجاری مشاوره طرح توجیهی دارد.

نوشتن طرح توجیهی جذب سرمایه گذار

بسیاری از کارآفرینان به دنبال جلب سرمایه و شریک تجاری در جهت افزایش منابع مالی خود هستند. در اصل یک طرح توجیهی business plan طرحی برای ارائه به سرمایه‌گذاران در جهت جمع‌آوری پول و تشریح نحوه مدیریت پول و فواید حاصل از آن است.

بیزینس پلن ، برای کارآفرینانی که به دنبال جمع‌آوری وجوه مالی هستند، چندین عمل جالب انجام می‌دهد.

  1. جلب نظر منابع مالی بالقوه به سرمایه‌گذاری بر ایده کارآفرین
  2. ارائه معیارهای مالی واقعی به سرمایه‌گذاران بالفعل برای توجیه درآمدها در مقابل هزینه‌ها

 

طرح توجیهی ( بیزینس پلن )، بلیت ورود به سالن نمایش رقص مالی است. به راحت‌ترین شکل ممکن میگوییم که برای گرفتن وجوه نقد، وام، کمک‌هزینه، پول یا هرچه که می‌نامید؛ باید برنامه‌ای داشته باشید. اما این به این معنا نیست که یک برنامه خوب به ‌راحتی و به ‌سرعت می‌تواند جذب منابع مالی را چندین برابر نماید، اما بدون آن نیز این روند تقریبا غیرممکن است.

پیش از جستجو برای سرمایه‌گذار، باید بدانید که دقیقا به دنبال چه هستید و پول را باید کجا هزینه نمود ؟

هرگز یک سرمایه‌گذار بدون توجیه منطقی که بر پایه اطلاعات صحیح استوار نباشد، دست‌به‌جیب نشده و چک نمی‌کشد .

کارآفرین می‌تواند بیش از میزان پولی بدان نیاز دارد، تقاضای مالی خود را مطرح نماید تا در زمان مذاکره ، حداقل به میزانی که ضرورتا به آن نیاز دارد، دست یابد . اما همین مقدار نیز بدون نشان دادن اعتبار فکری و اجرایی غیرممکن است. اگر سرمایه جذب‌شده به هدر رود، بسیار غیرممکن است که بتوانید برای دفعات آتی تقاضای سرمایه از همان سرمایه‌گذار داشته باشید.

ارزیابی پتانسیل سازمان برای جذب سرمایه

پاسخ به سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا پتانسیل شرکت خود را کشف نمایید. پاسخ اشتباه وجود ندارد. هدف ارائه ریسک‌های مرتبط با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

۱- کسب‌وکار به چه سرمایه‌گذاری اولیه‌ای نیاز دارد ؟

۲- چه میزان از سهام خود را به سرمایه‌گذاران واگذار می‌نمایید ؟

۳- چه موقع کسب‌وکار به سود می‌رسد ؟

۴- چه موقع سرمایه‌گذار، ازجمله خودتان، به اصل پولتان می‌رسید ؟

۵- سود پیش‌بینی‌شده پروژه مدنظر چه میزان است ؟

۶- آیا می‌تواند تمام زمان خویش را صرف فعالیت‌های مالی سازمان نمایید ؟

۷- چه میزان سود برای خودتان متصورید ؟

۸- احتمال شکست چه میزان است ؟

۹- اگر شکست بخورید، چه می‌کنید ؟

۱۰- آیا نقشه جایگزینی دارید ؟

عناصر موفقیت یک طرح توجیهی :

  1. زمان بیشتری روی قسمت “خلاصه طرح توجیهی” بگذارید
  2. از کامل بودن طرح توجیهی مطمئن شوید
  3. حتما اسناد و مدارکی برای توجیه مطالب داخل بیزینس‌پلن با خود همراه داشته باشید.