پاسخ به یک سوال : چطور طرح توجیهی بنویسیم

دانلود رایگان نمونه طرح توجیهی استارت آپ

چطور یک طرح توجیهی بنویسیم‌؟

دانلود رایگان نمونه بیزینس پلن از سایتهای متفاوت آیا راه چاره است ؟

یکی از چالش اصلی در زمان نوشتن طرح توجیهی ( بیزینس پلن ، طرح کسب و کار تجاری ، Business Plan ) دانستن این موضوع است که از کجا شروع کنیم.

این چیزی است که بیشتر صاحبان کسب و کار و کارآفرینان همواره نمی‌دانند. با نگاه به نمونه های این پست، تصویر روشنی از اینکه یک طرح توجیهی چه شکلی باید باشد، حاصل میشود.

این پست لیستی از نمونه‌ رایگان طرح توجیهی را شامل می‌شود که برای شروع اطلاعات مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد.

چطور طرح توجیهی بنویسیم – ۲۰ نمونه طرح توجیهی رایگان

چطور طرح توجیهی بنویسیم

طرح طوجیهی چیست

طرح کسب و کار – طرح توجیهی /بیزینس پلن – راهنمایی است که اهداف را تعریف می کند و جزئیات مراحلی را که باید برای دستیابی به یک هدف تجاری خاص برداشته شود، بیان می کند. طرح توجیهی در طول رشد یک شرکت از راه اندازی تا گسترش آن استفاده می شود تا مسیری برای موفقیت فراهم شود.

20 نمونه طرح توجیهی

  1. طرح توجیهی کیترینگ ( آشپزخانه خانگی غذای بیرون بر).

اگر عاشق آشپزی هستید و در مورد شروع یک کسب و کار فکر می‌کنید،‌ این دو را با هم ترکیب کنید و یک کسب و کار تهیه غذای کوچک را راه اندازی کنید.

اما چطور باید یک کسب و کار تهیه غذای کوچک را شروع کرد؟‌

این کار را با استفاده از یک طرح کسب و کار عالی که پیش از شروع همه جنبه‌های کسب و کار را به تفصیل بیان می‌کند امکان‌پذیر است. ادامه …

  1. طرح توجیهی برنامه‌ریزی رویدادها (برگزاری مراسم )

شروع کردن یک کسب و کار تهیه غذا در ایران به واسطه هزاران رویداد و میهمانی که آخر هفته‌ها در سراسر کشور برگزار می‌شوند یک کسب و کار سودآور با بازده عالی می‌باشد.

کسب و کار برنامه‌ریزی رویدادها به ترکیبی از تحصیلات در صورت ضرورت، تجربه و شبکه‌سازی عالی نیاز دارد. ادامه …

  1. طرح توجیهی سالن آرایش و زیبایی

کسب‌وکار سالن آرایش و زیبایی در حال حاضر یکی از بهترین و سودآورترین کسب و کارها در ایران می‌باشد زیرا هزینه زیادی ندارد و به سرمایه اندکی برای شروع نیاز دارد.

یک سالن آرایشگاه زنان یا یک سالن زیبایی برای زنان بازده زیادی دارد زیرا نیازمند هیچ مدرک دانشگاهی برای شروع ندارد و فقط به مهارت آرایشگری نیاز است. ادامه …

  1. طرح توجیهی پرستاری کودک در منزل ( شرکت پرستار کودک در منزل ).

بسیاری از مادران در شهرهای بزرگ و کوچک شاغل هستند و یا کسب‌وکارهای خود به نوعی فعال هستند، که این امر بیشتر وقت آن‌ها را می‌گیرد.

در نتیجه این روند، فرصت رو به رشدی برای خدمات راحتی مانند کسب‌وکارهای مراکز مراقبت از کودکان و مراقبت‌های روزانه وجود دارد. ادامه …

  1. طرح توجیهی آموزشگاه رانندگی

آیا یک راننده متخصص هستید؟

‌آیا می‌توانید به دیگران یاد دهید که چطور رانندگی کنند؟‌

اگر بله، ممکن است واجد شرایط باشید تا یک آموزشگاه رانندگی راه‌اندازی کنید.

این یک فرصت عالی در این کسب و کار است زیرا بیشتر ایرانیان به دنبال آن هستند که ماشین خود را داشته باشند..

  1. طرح توجیهی مزرعه کشاورزی

بیشتر مناطق ایران از خاک و هوای مساعدی برای کاشت محصولاتی از قبیل پیاز،‌ هویج،‌‌ گلابی،‌ سیب‌زمینی،‌ سبزیجات،‌ لوبیا،‌ و بسیاری دیگر از محصولات برخوردار است.

شروع یک طرح کسب و کار مزارع کشاورزی یک فرصت کسب و کار سودآور است که از بازار خوبی برخوردار است.

  1. طرح توجیهی دام‌پروری

صنعت تولید محصولات دامی به عنوان یکی از سودآورترین کسب و کارهای ایران رشد کرده است.

ایران این توانمندی را می‌تواند داشته باشد که تاثیر زیادی بر تولید و توزیع محصولات دامی در خاورمیانه داشته باشد.

  1. طرح توجیهی باشگاه بدن‌سازی ( باشگاه تناسب ‌اندام / فیتنس کلاب )

گفته می‌شود که سلامتی نعمت است؛ نیاز به سلامتی نیازی است هم برای افراد جوان و هم برای افراد سالمند،‌ هم برای افراد فقیر و هم برای افراد ثروتمند.

آیا دوست دارید در کسب و کار پرورش اندام ( باشگاه بدن‌سازی / باشگاه تناسب اندام ) سرمایه‌گذاری کنید،‌ یا آیا به فکر کسب و کاری هستید که در آن کنید؟‌

باید این گزینه را هم مدنظر داشته باشید. ادامه …

راهنمایی برای نگارش یک مستند توجیهی

  1. طرح توجیهی داروخانه

کسب و کار داروخانه،‌ خواه به آن علاقه‌مند باشیم یا نه، به یک بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد ایران امروز تبدیل‌شده است.

به طور خلاصه، داروخانه‌ها به عنوان محل‌های خرده‌فروشی تعریف‌شده‌اند که دارو می‌فروشند، خواه این داروها بر اساس نسخه باشند، اختصاصی باشند،‌ یا داروهای بدون نسخه باشند.

اما اینکه از فضای داروخانه چگونه برای افزایش درامد استفاده نماییم ، خود به یک طرح کسب و کار نیاز دارد. ادامه …

  1. طرح توجیهی رستوران فست فود

رستوران فست فود در ایران یک کسب و کار بسیار سودآور است. غذا چیزی است که ما نمی‌توانیم بدون آن سر کنیم حتی اگر شده یک وعده در روز باشد .

هر چه زندگی ماشینی‌تر شود ، غذاها باید سریع‌تر حاضر شوند.

جمعیت فزاینده نیجریه با بیش از 85 میلیون نفر یک عامل موثر در سودآوری کسب و کار فست فود در ایران می‌باشد.

در جریان بحران جهانی کنونی، یکی از کسب‌وکارها در ایران که نوید بازده بیشتر سرمایه را می‌دهد کسب و کار فست فود می‌باشد. ادامه …

  1. طرح توجیهی نانوایی

مصرف نان و دیگر محصولات نانی از قبیل بیسکوئیت، و کیک ، نان و دیگر محصولات، یک بازار بزرگ برای صنعت آرد گندم ایجاد کرده است. این بخش فرصت‌های زیادی ایجاد کرده است درحالی‌که فرصت‌های بیشتری نیز همچنان برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی که مایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند وجود دارند. ادامه …

  1. طرح توجیهی دفتر خدمات فنی ( مغازه فتوکپی ).

تقاضا برای دفتر خدمات فنی ( کپی ، اسکن ، پرینت ، چاپ ، طراحی مهر ، … )  در ایران بسیار بالاست، خصوصا در محیط‌های فعال از نظر کسب و کار از قبیل موسسات آموزشی،‌ ادارات و دیگر نواحی کاری مختلف.

این کسب و کار یکی از کسب و کارهای سودآور با مقیاس متوسط در شهرهای کوچک و متوسط در ایران است؛‌ این کسب و کار می‌تواند حاشیه سود بالایی داشته باشد زمانی که به درستی مدیریت شود.

  1. طرح توجیهی بوتیک لباس

شروع کردن بوتیک لباس یک کسب و کار خوب در ایران می‌باشد.

صنعت مد یکی از بخش‌های قوی است که همواره در هر اقتصادی پویا است .در سراسر جهان مردم نیاز پایه‌ای به لباس دارند.

از این نیاز پایه‌ای گذشته،‌ مد نیز به واسطه علاقه عظیم و متنوع نسبت به سبک‌ها به صورت روزانه در حال تحول است.

  1. طرح توجیهی تعمیر اتومبیل

ایران یک بازار بزرگ خودرو بوده و خواهد بود، هم خودروهای دست دوم و هم خودروهای نو. در مقایسه با دیگر کشورها، ایران به تنهایی سالانه میلیاردها دلار صرف واردات خودرو از اروپا و آسیا می‌کند.

که این صنعت را به حوزه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. میزان تصادفات جاده‌ای ایران ، یک رکورد تاسف بار در جهان است.

  1. طرح توجیهی کارواش

جنبه خوب این کسب و کار آن است که به سرمایه یا تامین مالی زیادی نیاز ندارد خصوصا زمانی که قصد شروع کار را دارید.

برای کسانی که پول کافی برای سرمایه‌گذاری را دارند،‌ این یک تصمیم خوب خواهد بود،‌ چرا که با سرمایه‌گذاری بیشتر، کسب و کار شما سریع‌تر و بهتر رشد خواهد کرد و این امر به بازده بهتر و سودآورتری منجر خواهد شد. ادامه …

دیگر نمونه‌ها و الگوهای طرح توجیهی شامل:

  1. طرح توجیهی گل‌ و گیاهان خاص غیربومی و عجیب ادامه …
  2. طرح توجیهی مغازه فروش شمع سفارشی آنلاین
  3. طرح توجیهی خرده‌فروشی‌های حوزه تجارت الکترونیک
  4. طرح توجیهی قهوه خانه ها ( کافی شاپ )
  5. طرح توجیهی گیم نت

هفت نوع طرح توجیهی

برای اینکه بدانیم که چطور طرح توجیهی بنویسیم ، باید اول بدانیم که طرح های توجیهی چه فرقی با هم دارند:

لیست زیر از طرح های توجیهی بیشترین استفاده را دارند:

طرح توجیهی استارت آپ

طرح توجیهی استارتاپ، طرحی تجاری است که یک شرکت جدید به سرمایه گذاران بالقوه به امید دریافت بودجه راه اندازی می دهد. طرح‌های استارت‌آپ به‌عنوان طرح‌های اولیه عمل می‌کنند که کسب‌وکارها می‌توانند در صورت نیاز با رشد شرکت، آن‌ها را تنظیم کنند.

چطور طرح توجیهی استارتاپ بنویسیم:

  1. خلاصه اجرایی
  2. بررسی اجمالی شرکت
  3. پیشینه مدیریت
  4. چه خدمات یا محصولی شرکت ارائه می دهد
  5. گزاره ارزش
  6. برنامه استراتژیک
  7. ارزیابی های بازار
  8. هزینه های راه اندازی پیش بینی شده
  9. پیش بینی جریان نقدی و انتظارات درآمد و سود

در بخش مالی، یک کسب‌وکار همچنین باید استراتژی خروج سرمایه‌گذاران و نحوه برنامه‌ریزی خاص شرکت برای استفاده از پول سرمایه‌گذار را توضیح دهد.

طرح توجیهی استراتژیک

یک طرح توجیهی استراتژیک استراتژی هایی را که یک شرکت برای دستیابی به اهداف کلی خود استفاده می کند، به تفصیل شرح می دهد.

چطور طرح توجیهی استراتژیک بنویسیم ؟

اکثر برنامه های استراتژیک شامل پنج جزء اصلی هستند:

  1. بیانیه ماموریت شرکت
  2. چشم انداز شرکت
  3. عوامل کلیدی برای موفقیت شرکت
  4. استراتژی هایی برای رسیدن به اهداف
  5. مهلت اجرا

طرح توجیهی استراتژیک معمولاً برای اهداف داخلی فقط به عنوان یک برنامه اساسی برای کل سازمان است. هنگام ایجاد این نوع برنامه، مدیریت باید نقاط قوت شرکت را ارزیابی کند و زمینه هایی را که می تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT بهبود یابد، مشخص کند. تجزیه و تحلیل SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است و به سازمان ها آگاهی بیشتری از عواملی که بر تصمیمات تجاری تأثیر می گذارند می دهد. با انجام یک تحلیل SWOT، مدیریت می‌تواند تعیین کند که کدام استراتژی‌ها برای استفاده از نقاط قوت، انتخاب فرصت‌های مناسب و غلبه بر چالش‌های بالقوه کشف‌شده توسط ارزیابی بهترین است.

بخش اجرای ضرب الاجل برنامه استراتژیک نشان می دهد که چگونه استراتژی های انتخاب شده شرکت را به سمت نقاط عطف تعریف شده خود سوق می دهد. این ممکن است شامل دستورالعمل هایی برای تخصیص منابع و تاریخ های کلیدی برای تکمیل اهداف مختلف باشد.

طرح توجیهی امکان سنجی FS

طرح توجیهی امکان سنجی زمانی نوشته می شود که یک شرکت به دنبال یک سرمایه گذاری تجاری جدید مانند تولید یک محصول جدید در یک بازار موجود یا فروش محصولات فعلی به یک بازار جدید است. این نوع طرح توجیهی به جزئیات می‌پردازد که چه بازاری می‌خواهد محصول یا خدماتی را بخرد و آیا آن سرمایه‌گذاری جدید به سودی ارزشمند برای شرکت منجر می‌شود یا خیر. طرح توجیهی امکان‌سنجی معمولاً فقط شامل اطلاعاتی در مورد میزان فروش محصول یا وجود بازار پیشنهادی می‌شود و بازدهی بالایی از سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. این نوع طرح ممکن است به تحقیقات بازار در قالب تامین مالی جمعی یا آزمایش محصول نیاز داشته باشد تا بقای محصول در بازار مشخص شود.

طرح توجیهی عملیات

یک برنامه عملیاتی که برنامه سالانه نیز نامیده می شود، بر ترسیم فعالیت های عملیاتی روزانه تمرکز دارد که یک کسب و کار برای دستیابی به اهداف تاکتیکی باید تکمیل کند و بخشی از برنامه ریزی استراتژیک است. این نوع طرح، مسئولیت‌های مدیریت، بخش‌ها و کارکنان و نحوه کمک آنها به موفقیت کلی شرکت را شرح می‌دهد.

چطور طرح توجیهی عملیاتی بنویسیم ؟

برنامه های عملیاتی همچنین شامل موارد زیر می شود:

  1. اهداف سازمان
  2. فعالیت های مورد نیاز برای تکمیل اهداف
  3. منابع مورد نیاز برای فعالیت ها
  4. نیازهای پرسنل
  5. مهلت های اجرایی
  6. فرآیندهای ردیابی پیشرفت

برنامه های عملیاتی همچنین برای توجیه افزایش بودجه های عملیاتی، که معمولاً به صورت سالانه درخواست می شود، استفاده می شود.

طرح توجیهی توسعه

طرح توجیهی توسعه یا برنامه رشد زمانی استفاده می شود که یک شرکت به دنبال رشد است و توسعه به منابع بیشتری مانند سرمایه گذاری مالی، مواد برای محصولات جدید و افزایش تعداد کارکنان نیاز دارد. کسب و کارها می توانند به دلایل بیرونی یا داخلی برنامه های رشد ایجاد کنند و اطلاعات متفاوتی را در بر گیرند.

برنامه های رشد خارجی زمانی نوشته می شوند که توسعه نیازمند کمک سرمایه گذاران خارجی باشد. این طرح ها شامل جزئیات بیشتر در مورد شرکت می شود تا سرمایه گذاران در مورد تامین مالی توسعه شرکت تصمیم بگیرند.

چطور طرح توجیهی رشد بنویسیم؟

جزئیات مورد نیاز در برنامه رشد خارجی طولانی است. برخی از جزئیات مورد نیاز عبارتند از:

  1. توضیحات کامل شرکت
  2. جزئیات کامل در مورد خدمات یا محصولات
  3. پیشینه تیم مدیریت
  4. پیش بینی های مالی دقیق
  5. داده ها و تجزیه و تحلیل کامل تحقیقات بازار
  6. درخواست تامین مالی
  7. دستاوردهای قابل توجه شرکت

برنامه‌های رشد خارجی با این فرض نوشته می‌شوند که یک بانک یا سرمایه‌گذار اطلاعات کمی در مورد شرکت داشته باشد، بنابراین معمولاً هر کاری را که یک استاندارد انجام می‌دهد با جزئیات عمیق‌تر مانند یک طرح استارت‌آپ تا حد امکان شامل می‌شود.

برنامه های رشد داخلی زمانی نوشته می شوند که رشد شرکت از درآمد خود کسب و کار تامین شود. این طرح باید شامل هزینه های تخمینی و فروش پیش بینی شده باشد، اما نیازی به وارد شدن به جزئیات در مورد شرکت یا محصول نیست.

طرح توجیهی پلن B

این نوع طرح زمانی طراحی می‌شود که یک کسب‌وکار به‌دنبال تامین مالی، در نظر گرفتن خرید یا فکر کردن به یک حرکت احتمالاً پرخطر دیگر است و در صورت مواجهه با شرایط کمتر از ایده‌آل نیاز به داشتن برنامه‌ای برای بدترین سناریو دارد. یک طرح توجیهی پلن B، نسبت به سایرین کمتر رسمی است و بیشتر به عنوان جایگزینی برای طرح تجاری اصلی عمل می‌کند.

برای مثال، اگر یک کسب‌وکار نیاز به تامین مالی داشته باشد، احتمالاً یک برنامه رشد بسیار دقیق برای سرمایه‌گذاران بالقوه برای بررسی دارند، اما همچنین یک برنامه اضطراری دارند که کمترین وضعیت ایده‌آلی را که کسب‌وکارشان ممکن است در آن تلاش کند، در نظر می‌گیرد، مانند ضرر بزرگ در سهم بازار. و اینکه آنها چگونه فعالانه و استراتژیک واکنش نشان می دهند تا از یک بحران جلوگیری کنند.

طرح توجیهی پلن B همچنین به مدیریت کمک می‌کند تا تأثیرات بالقوه اتخاذ تصمیم‌های تجاری بزرگ مانند گسترش نیروی کار، افزایش قیمت محصول یا انتخاب ادغام با شرکت دیگر را در نظر بگیرد.

طرح یک صفحه ای

یک طرح توجیهی یک صفحه‌ای مهم‌ترین بخش‌های یک طرح ناب را برجسته می‌کند و یک کسب‌وکار را خلاصه می‌کند و برای توضیح دادن به سرمایه‌گذاران و شرکای بالقوه در مورد جزئیات اساسی شرکت استفاده می‌شود. این طرح محصول یا خدمات شرکت را توضیح می دهد که چه کسی آن را به بازار هدف می برد و شامل پیش بینی فروش می شود. همچنین شامل توضیحات شرکت است که ارزش ها و مأموریت شرکت را برجسته می کند. این همچنین به عنوان یک طرح تجاری شناخته می شود.

نکات کلیدی در تدوین یک طرح توجیهی

4.9/5 - (26 امتیاز)
2 دیدگاه در چطور طرح توجیهی بنویسیم – 20 نمونه طرح توجیهی رایگان
  1. عبدالحسین اویسی دسامبر 10, 2023 در 8:09 ق.ظ پاسخ

    درود
    احتراما طرح توجیهی یا مطالعه امکان سنجی feasibility study با طرح کسب وکار business plan متفاوت است در طرح توجیهی بدنیال این هستید که از بین طرح های کسب وکار مختلف بهترین را انتخاب کنید ‌وامکان سنجی آنرا مورد مطالعه قرارردهید وقتی آن طرح مشخص شد اکنون برای آن طرح کسب وکار را تهیه می کنیم بگذارید مثال ملموسی را بزنم فرض کنیم می خواهیم در یک روز مشخص از تبریز به سمت تهران بیاییم وباید در یک ساعت مشخص در تهران باشیم سه راه هوایی زمینی وریلی وجود دارد در اینجا ما طرح توجیهی یا امکان سنجی یا feasibility study را تدوین می کنیم به سخن دیگر بررسی می کنیم هریک از این سه راه چه هزینه ای چه سودی و چه فناوری جهت رسیدن به مقصد دارد برف می آید هوا جهت حرکت هوایی وزمینی مناسب نیست فقط یک مسیر ریلی باقی می ماند در اینجا شما طرح کسب وکار business plan تهیه می کیند و بررسی کلی در خصوص فقط مدل ریلی را خواهید داشت این مهم‌ترین تفاوت این دو مبحث است که متاسفانه در خیلی از سایت ها اشتباه مطرح می شود
    با سپاس
    اویسی

    • تیم تخصصی طرح توجیهی مارس 9, 2024 در 11:01 ب.ظ پاسخ

      درود
      سپاس بابت نظرتان
      امیدواریم که سریعتر فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار شوید تا با واقعیت بازار ایران آشنا شوید
      موفق باشید


[بالا]

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *