بیزینس پلن استارت آپ ( شرکت نوپا ) Start-up Business Plan
بیزینس پلن استارت آپ یکی از مواردی که با علمی و مدرن شدن فضای کسبوکار یک ضرورت غیرقابل انکار و دارای فواید بسیاری است.
نوشتن یک بیزینس پلن برای استارت آپ کمی هراسانگیز به نظر میآید ، اما این ترس نباید موجب آن شود که نیاز به آن را در نظر نگیرید.
داشتن یک بیزینس پلن ( طرح تجاری ، طرح کسبوکار Business Plan ) صحیح برای زنده ماندن و توسعه کسبوکار شما بسیار مهم است.
البته اگر به این نکته توجه نمایید که این بیزینس پلن باید از یک استاندارد خاص و موثر استفاده نمایید.
چه این بیزینس پلن برای ایران باشد چه بیزینس پلن برای سرمایه گذاری در کانادا باشد.
نکات کلیدی و طلایی نوشتن بیزینس پلن استارت آپ
-
بیزینس پلن استارت آپ باید بر نیاز مخاطبین آن منطبق باشد
نقطه شروع هر بیزینس پلن ، مخاطب آن است.
چه کسی قرار است که آن را بخواند ؟
هدف برنامه شما چیست – آیا به دنبال جذب یک سرمایه گذار هستید ؟
شاید هم به دنبال جذب یک شریک هستید.
با وجود همه اینها ، یک مورد مسلم است ، باید بر اساس نوع مخاطب این بیزینس پلن نوشته شود.
برای مثال ، یک سرمایهگذار بالقوه به دنبال توضیح دقیق نحوه بازگشت سرمایه گذاری خود میباشد.
مدیر مالی یک سازمان به دنبال اثبات است که میتوانید قبل از تأمین مالی، وام خود را پرداخت کند.
-
تحقیقات بازاریابی
یک سرمایه گذار حرفهای و با دانش ، بر تحقیقات بازار و شناخت بازاری که قصد سرمایه گذاری بر آن را دارد ، تاکید مینماید.
بنابراین ، تحقیقات بازاریابی در بیزینس پلن باید بر اساس اطلاعات دقیق و واقعی باشد و از هرگونه عدد سازی باید پرهیز نمود.
تحقیقات بازاریابی بیانگر آگاهی شما از فرصتها و تهدیدهایی است که باید در ارزیابی و تحلیلهای مالی، بازاریابی ، فروش و برندسازی خود استفاده نمایید.
-
شناسایی رقبا
برای درک بازار ، باید تمام رقبا را به درستی شناخت ، چه کسانی هستند – چه نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و تهدیدهایی دارند.
پیامدهای احتمالی کسبوکار آنان برای کسب و کار شما چیست ؟
تمام مشاغل با رقابت مواجه هستند – برنامه کسب و کار شما باید نشان دهد که یک استراتژی روشن برای برخورد با تمام رقبا دارید.
نوشتن بیزینس پلن استارت آپ |
-
توجه به جزئیات
بیزینس پلن باید به تشریح شرایط کسب و کار به صورت مستقیم بپردازد، اما این به معنا نیست که جزئیات را نباید در نظر داشت.
زیرا جزئیات مناسب و کافی است که به خواننده آن اطمینان خواهد داد.
بیزینس پلن باید به خواننده خود ، حرفهای گری و توانایی شما را نشان دهد ، پس نباید حاوی هیچگونه اشتباه ، غلط یا ارزیابی غیرمنطقی یا نمودار تخیلی باشد.
-
تمرکز بر فرصتهایی که این استارت آپ در اختیار سرمایه گذار قرار میدهد.
اگر به دنبال سرمایه گذار هستید ، باید به وضوح فرصتهای آنان در کسب و کار را تشریح نمایید.
- چرا باید یک سرمایه گذار بر طرح شما سرمایه گذار نماید ، به جای سرمایه گذاری بر رقیب شما ؟
- پیشنهاد منحصر به فرد فروش شما چیست ؟
- چه چیزی شما را منحصربهفرد مینماید ؟
- چرا مردم باید از شما بخرند ؟
طرح توجیهی شما باید پاسخی حرفهای به تمام این سوالات بدهد.
-
بیزینس پلن استارت آپ نباید حاوی نکات کلیدی باشد
اساسا ، بیزینس پلن باید حاوی تشریح محصولات و خدمات ، مشتریان ، رقبا ، مدیریت ، عملیات ، مالی ، برنامههای توسعه ایی و اهداف کلان و استراتژیهای باشد.
اگر هرکدام از موارد ذکرشده ، فراموش شود ، حتما بیزینس پلن شما حاوی نکات نیست که بتواند مخاطب خود را قانع نماید .
-
ارائه اطلاعات مالی صحیح
یکی از مهمترین بخشهای یک بیزینس پلن ، بخش تحلیل مالی است.
بخش مالی باید کامل اما ساده باشد تا قابلفهم باشد.
استفاده از تحلیلهای مالی پیچیده و نمودهای و جداول مالی غیرضروری ، نه تنها نشاندهنده حرفهای بودن شما نیست ، بلکه باعث سردرگمی مخاطب شده و توجه کمتری را جلب خواهد نمود.
بیزینس پلنی که خیلی شلوغ باشد ، بیشتر نشانی برای سیاه کردن صفحه است تا توجیه چیزی.
-
رزومه مدیران بسیار مهم است
بسیار مهم است که رزومه مدیران به صورت حرفهای و مرتبط با بیزینس پلن به صورتی غیرملموس در بیزینس پلن درج شود.
اگر به دنبال سرمایه گذار هستید ، باید به وضوح فرصتهای آنان در کسب و کار را تشریح نمایید.
- چرا باید یک سرمایه گذار بر طرح شما سرمایه گذار نماید ، به جای سرمایه گذاری بر رقیب شما ؟
- پیشنهاد منحصر به فرد فروش شما چیست ؟
- چه چیزی شما را منحصربهفرد مینماید ؟
- چرا مردم باید از شما بخرند ؟
طرح توجیهی شما باید پاسخی حرفهای به تمام این سوالات بدهد.
-
بیزینس پلن استارت آپ نباید حاوی نکات کلیدی باشد
اساسا ، بیزینس پلن باید حاوی تشریح محصولات و خدمات ، مشتریان ، رقبا ، مدیریت ، عملیات ، مالی ، برنامههای توسعه ایی و اهداف کلان و استراتژیهای باشد.
اگر هرکدام از موارد ذکرشده ، فراموش شود ، حتما بیزینس پلن شما حاوی نکات نیست که بتواند مخاطب خود را قانع نماید .
-
ارائه اطلاعات مالی صحیح
یکی از مهمترین بخشهای یک بیزینس پلن ، بخش تحلیل مالی است. بخش مالی باید کامل اما ساده باشد تا قابلفهم باشد.
استفاده از تحلیلهای مالی پیچیده و نمودهای و جداول مالی غیرضروری ، نه تنها نشاندهنده حرفهای بودن شما نیست ، بلکه باعث سردرگمی مخاطب شده و توجه کمتری را جلب خواهد نمود.
بیزینس پلنی که خیلی شلوغ باشد ، بیشتر نشانی برای سیاه کردن صفحه است تا توجیه چیزی.
-
رزومه اجرایی
بسیار مهم است که رزومه اجرایی کسب و کار به صورت حرفهای و مرتبط با بیزینس پلن به صورتی غیرملموس در بیزینس پلن درج شود.
یک سرمایه گذار با خواندن خلاصه اجرایی و بررسی عوامل و نمودارها ، میتوانند به راحتی به ماهیت کسب و کار وی پی ببرند.
اگر خلاصه اجرایی نتواند مخاطب را جذب و تشویق به خواندن بیزینس پلن ، آن خلاصه اجرایی مناسب نیست.
یک خلاصه اجرایی چهره بیانگر نکات کلیدی متصل به استراتژیهای شما است.
-
دریافت مشاوره
زمانی که بیزینس پلن شما آماده شد به یک مشاور کسب و کار نشان دهد .
مشاور مستقلی که با نگاه نقادانه به سند کسب و کار شما نگاه کند.
بررسی مشاور باید با ارائه سوالاتی باشد که پاسخ آنان باید سند آورده شود.
-
پیاده سازی صحیح بیزینس پلن
بیزینس پلن باید ابزاری برای ارزیابی عملکرد و راهنمایی برای استراتژی و توسعه کسب و کار شما باشد.
بیزینس پلن باید شامل اهداف خاص ، زمانبندی و مسئولیتها باشد.
بیزینس پلن باید به صورت دائم ، به روز رسانی و مورد بررسی قرار گیرد.
بیزینس پلن ، نگاه شما روی روی نیازهای کلیدی و اهداف نگه میدارد.
بابت توضیحاتی که در مورد نوشتن بیزینس پلن دادید تشکر میکنم. سوالی دارم. بیزینس پلن برای کانادا یعنی برای گرفتن ویزا با استارتاپ کانادا با استارات استرالیا متفاوت است ؟
سلام قیمت بیزینس پلن استارت ویزای کانادا چقدر است ؟
درود. لطفا با شماره ما تماس حاصل فرمایید